Sajnálom, hogy a jogalkalmazó államigazgatási szervek nem ismerik az alkalmazott jogszabályokat.
Több különböző EU-s autók magyarországi használatáról szóló hozzászólásban ("Külföldi rendszámú autó itthoni használata", "Német autó használata", ...) Ön azt a választ adta, hogy huzamosabb ideig nem lehet használni külföldi rendszámú autót idehaza. Ez a válasz véleményem szerint kisebb pontosításra szorul. (A továbbiakban külföldi országon minden esetben EU-s országokat kell érteni.)
a.) Külföldi rendszámú autót, amennyiben annak üzembentartója belföldi illetőségű személy, kötelező 30 napon belül regisztráltatni. Annak meghatározásakor, hogy ki számít belföldinek, az EU csatlakozás óta nem az állampolgárság számít, hanem az, hogy itt lakik-e az illető EU-polgár. Tehát belföldinek számítanak például a multinacionális vállalatok magyarországi telephelyeinek itteni lakással rendelkező, de külföldi állampolgárságú vezérigazgatói. (Azért kíváncsi lennék, hogy az utóbbi esetben mennyire érvényesül a törvény elötti egyenlőség.)
b.) Amennyiben az adott autó üzembentartója nem belföldi személy (pl. a külföldi ismerős kocsiját kapja kölcsön valaki, vagy külföldön bérelt autóval látogatunk haza), akkor annak forgalomba helyezését nem kell kezdeményezni (sőt nem is lehet, hiszen nincs a mi tulajdonunkban az autó).
Azért megjegyzendő, hogy sem az okmányirodák, sem a rendőrség nem tudott a témában felvilágosítást adni. A rendőröknek tehát fogalmuk sincs arról, hogy egy külföldi rendszámú autót vezetése esetén meg kell-e büntetni valakit, vagy sem.
Felvilágosítással egyedül a Gergely utcai vámhivatalban tudtak szolgálni. A felvilágosításuk szerint bérelt (tartós bérlet esetén is) autó esetén, illetve baráttól/rokontól kölcsönkapott (nem ajándékba kapott) autó esetén nincs semmi gond, lízingelt autó esetén már viszont szerintük regisztráltatni kell.
Remélem, hogy levelemmel nem teremtettem mégnagyobb káoszt a már eleve nehezen érthető helyzetben.
Tisztelettel,
R. Gergely
Tisztelt Ruda Gergely!
Köszönöm észrevételét.
Úgy gondolom, hogy a jogszabály elég egyértelműen fogalmaz ebben a kérdésben:
"1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről
...
Tv. 23. §
...
(6) A belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal ellátott jármű forgalomba helyezését a jármű belföldi üzemben tartója a tulajdonszerzést, illetőleg a jármű behozatalát követő legfeljebb 30 napon belül köteles kezdeményezni."
A kérdés a továbbiakban, hogy ki számít üzembentartónak.
"1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről
Tv. 47. § A törvény alkalmazásában:
t) Belföldi üzemben tartó: az az üzemben tartó akinek (amelynek) lakó-, szokásos tartózkodási, illetve székhelye a Magyar Köztársaság területén van."
Sajnálom, hogy a jogalkalmazó államigazgatási szervek nem ismerik az alkalmazott jogszabályokat.
Tisztelettel,
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő