Milyen költségekkel járna?
A kérdésem az lenne, hogy ha Kanadából motorkerékpárt hoznék be, akkor az milyen költségekkel járna nekem /vám, Áfa, Reg adó..stb/ és, hogy vállalkozáson keresztül, vagy magánszemélyként célszerű behozni?
Lenne még egy kérdésem arra vonatkozólag, hogy az új motorra érdemes lenne-e másik tagállamban kifizetni az adót, vagy itthon végezzük el? Melyik variáció a gazdaságosabb?
Egy utolsó kérdés arra vonatkozólag, ha az új motorkerékpárnak az Áfáját feltétlenül nálunk kell kifizetni, akkor milyen évjáratú (2004-2005. évjáratúnál hónapban értem) és hány kilométer (0-tól felfelé nézve) felett lehet kifizetni más tagállamban az Áfát?
Válaszát előre is köszönöm.
Tisztelettel:
Terjék Ákos
Nincs különbség a magánszemélyként illetve a cégre történő behozatal között - a cég azonban leköltségelheti a járművet.
Új motorkerékpár esetében nincs különbség a hazai vagy más EU-s országban történő vámkezelés között, mivel az ÁFA-t minden esetben a célországban, azaz Magyarországon kell megfizetni.
A vámkezelés során motorkerékpár után:
- 8% vámot (vámérték: számlaérték után)
- környezetvédelmi termékdíjat (kb. 10 000,- Ft-ot)
- regisztrációs adót
- 25% ÁFA-t kell fizetni (az ÁFA alapja a vámérték + vám + termékdíj + regisztrációs adó együttes összege)
A vámkezeléshez a számlát (adásvételi szerződést), a jármű forgalmi okmányait és a vámokmányokat kell becsatolni.
A vámkezelés után történhet a forgalomba helyezés. Számlás vásárlás esetén a kinti ÁFA-t természetesen visszaigényelheti.
Újnak számít az EU-s szabályok szerint az a motorkerékpár, amelyiket még nem helyeztek forgalomba, vagy az első forgalomba helyezés óta 6 hónapnál kevesebb idő telt el, vagy kevesebbet futott mint 6000 km. A feltételek közül akármelyik teljesül, úgy a motor újnak minősül.
Tisztelettel!
Váradi Mihály
igazságügyi vámszakértő