Nissan Leaf-be tennék Hyundai Kona cellát, mert olcsóbb. Lehet?
Tisztelt Címzett!
Meg szeretném kérdezni, hogy van-e reális lehetőség a régi Nissan Leaf -ekbe kicserélni az akkumulátort a jó áron elérhető Hyundai Kona LG cellákra.
Maradok tisztelettel: Szabó Zsolt
Kedves Uram,
Válasszuk gyorsan kétfelé a kérdést: lehet-e ill. szabad-e?
Technikailag szinte bármelyik elektromos autó akkumulátora átalakítható másik típusra, hiszen a tucatnyi kémiai összetétellel készülő lítium cellák közel azonos paraméterek alapján működnek. Az LMP/LFP páros ugyan kicsit eltérő csapat, de az LMO, LNO, NCA, NMC kémiák feszültségei közel vannak egymáshoz. Az újabb Nissan LEAF-ek (a 40 és 62 kWh-s) pedig már NMC532 kémiát használnak, ahogy a Hyundai Kona is az eggyel fejlettebb NMC622-est.
Tehát technikai szempontból az akkumulátor cserének nincsen semmi akadálya
Biztonsági szempontból azonban határozottan ellenzem, hogy a "jó áron elérhető" Hyundai Kona cellákban gondolkozzon, ezeket ugyanis nem jószolgálati szándékkal adják el ilyen bagatell áron, hanem annak igencsak nyomós oka van: a spontán tűzveszélyük, ami miatt elsőnek 75 000 Hyundai Konából hívták vissza az egész akkupakkot, amit aztán az egyre szaporodó tűzesetek miatt kiterjesztettek a Chevrolet Bolt, Ioniq Electric, majd később még vagy egy tucatnyi autótípusra és buszra.
világszerte ~250 000 komplett akkumulátort hívva vissza
Ilyen spontán tűzesetek nem csak autókban, de kiszerelt, raktárban álló akkukban is történtek, az egyik pont Magyarországon. Szóval kötözni való elmebeteg, aki pont a világ leginkább tűzveszélyes akkuját akarja egy autóba visszaépíteni, felgyújtva ezzel esetleg a saját garázsát, házát is. Mert ha ezeket az akkukat egy beton vagy acél szekrénybe építi egy napelem park sarkába, ahol a spontán tűz garantáltan nem okoz sem halált, sem komoly anyagi kárt, azt még el tudom fogadni...
Jogilag teljesen irracionális elképzelés az akkucsere
Pláne egy olyan országban, ahol a fényszóró pislákoló izzóját sem lehet kicserélni a modernebb LED-esre, holott pl. a konyhában meg kötelező, hogy a gazdaságtalan hagyományos izzókat az energiatakarékos LED-esekre cseréljük.
Egy akkumulátor cseréje a "közúti járművek sorozat átalakítási engedélye" megszerzésével kezdődik, amit a közlekedési hatóság ad ki a műszaki dokumentáció és a típusvizsgálói jegyzőkönyv alapján, amely tartalmazza a mindenféle elektronikai-műszaki cikkre kötelezően elírt CE, TÜV, UL, EMI/EMC tesztek sikeres elvégzését. Eleve őrültség is lenne engedélyek nélkül egy ilyen jelentős átalakítás, hiszen pl. egy balaton-parti hotel mélygarázsában pár éve kigyulladt két elektromos autó 140 millió Ft-os kárt okozva.
Egy engedélyek nélkül végzett átalakítás esetén automatikusan a jármű tulajdonosára vernék ezt a kárt; élete végéig fizethetné, vagy járhatna Bíróságra, hogy valahogyan bebizonyítsa, hogy nem ő és nem az autója okozta a tüzet. De ha pl. karambolozik egy busszal, és a spaniferrel (!) meg házilag hegesztett vasdobozzal rögzített utólagos akkumulátor kirepül az autóból, felgyújtva a buszt is és megölve rajta pár embert, az emberölésért kiszabott letöltendő börtönbüntetés is be fog jönni nem csak a tulajdonosnak, hanem annak a vakmerő mindenre vállalkozónak is, aki elkövette ezt az engedély nélküli átalakítást.
Tisztelettel: VillanyPásztor
Nem tölt a verda? Zavar a kábelek égett műanyag szaga? Otthon tuningolnád az akkupakkot? Gyónd meg elektromos autós problémád emailben rezidens villanypásztorunknak mielőtt még bajt csinálsz, a válaszokat Varsányi Péter informatikai és méréstechnikus celebrálja, a vízöntő jegyében.
Kérdéseid IDE kattintva teheted fel, és a mester már írja is a megoldást!