Tizenkét henger, az élvezet kedvéért

Ferrari 612 Scaglietti menetpróba

2010.11.06. 07:20

Volt már szerencsénk Ferrarikhoz néhány alkalommal: Csikós vezetett már 458-ast, Winkler Californiát, Karotta F430-ast és 355-öst, és én is kipróbálhattam nemrég egy Challenge versenygépet, de az igazán drága, nagy Ferrarik mindeddig elkerülték a szerkesztőséget. Nem is véletlen, ilyen autóból kevés akad Magyarországon, és ha van is néhány, azokat nemigen adják idegenek kezébe. Ha a vételár közelít a kilenc számjegyhez, nem is csoda - épp ezért számít különleges lehetőségnek, hogy a hazai Ferrari importőr felajánlotta, kipróbálhatunk egy 612 Scagliettit.

Ez már nem gyerekjáték, de nem ám. Bele is remegett a térdem, amikor átgondoltam, mi minden történhet egy bő 80 millió forintos újkori vételárú, közel öt méteres kölcsön-kupéban, amit egy 540 lóerős V12-es hajt, ha nem figyelek eléggé. Átmeneti gyengeségem azonban inkább az izgalomnak volt köszönhető - ilyen alkalom nem adódik az életben, csak egyszer-kétszer.

Ehhez képest az első találkozásunk eléggé felemásra sikeredett. Aznap, amikor a 430 Challenge-et hajthattam meg a Hungaroringen, a pályáról kifelé menet mutatta meg Ferraris Robi a Scagliettit. A fülemből még spriccelt az adrenalin, és a szürke betonon, a tompa őszi fényekben nem sokat mutatott magából a vajszínű kupé. Túl nagy volt, túl elegáns és visszafogott ahhoz a géphez képest, amiből csak néhány perce szálltam ki - és csak később jöttem rá, hogy épp ez benne az érdekes. Felfedezni, hogy egy ilyen úri Ferrariban mennyi maradt az öreg Enzo kompromisszummentes versenyautóinak szelleméből.

Ha jobban megnézzük, a 612-es építési elveiben sokkal közelebb áll a klasszikus Ferrari sportkocsi-ideálhoz, mint a kisebb, nyolchengeres modellek. A felépítése ugyanolyan, mint azoké az első utcai modelleké, amelyeket az 50-es években, még versenyautó-alapokra építettek Maranellóban, azért, hogy anyagi hátteret biztosítsanak a pályaversenyzéshez. Az autó bő egyharmadát kitevő motorháztető alatt hosszú tizenkét hengeres motor dolgozik, a karosszéria könnyű alumínium, a váltó a hátsó tengely elé került - és egy kis képzelőerővel a formába sem nehéz belelátni az ötven évvel ezelőtti olasz sportgépek egyszerre elegáns és agresszív karakterét. Ráadásul akkortájt csak a leggazdagabb, legelismertebb, leghíresebb emberek engedhettek meg maguknak egy utcai Ferrarit, és ez a Scagliettivel sincsen másképp. Ugyanakkor a Ferrarinál ezt a gépet inkább nevezik Grand Turismónak, azaz nagy túrakocsinak, mint sportautónak. Végülis négyüléses, van hátul csomagtartója, automata váltója és nagy bőrfoteljei, csupa olyasfajta luxuskellék, amely, legalábbis látszólag, idegen a fél évszázados versenyautó-ideáltól.

Ferrari csúcstechnika

A Scaglietti különös ötvözete a múltból származó tervezési alapelveknek és a jövő megoldásainak. Műszaki szempontból közeli rokonságban áll az 575 Maranellóval: a motorja ugyanaz a 65 fokos, 5748 köbcentis tizenkét hengeres, amelyet hengerszöge után Dino V12-esnek is hívnak. A tizenkét hengeres motoroknál a két hengersor ideális szöge 60 fok - így lesz a járás tökéletesen egyenletes - de még a V6-os Dino motorok tervezésekor, az 1960-as évek közepén rájöttek a Ferrarinál, hogy ha 65 fokra nyitják szét a két hengersort, akkor teljesen egyenes szívócsöveket használhatnak, ami nagyobb teljesítményt és hatékonyabb üzemanyag-felhasználást tesz elérhetővé. Ezt a trükköt használták a Scagliettiben alkalmazott, száraz karteres, 540 lóerős és 588 Nm csúcsnyomatékú V12-esnél, sőt, az utódokban található hatliteresben is, amelyet az Enzóból és az 599-esből ismerhetünk.

A 612-es másik érdekessége, hogy a Ferrari itt használt először utcai modellben teljes egészében alumínium vázat és karosszériát. Az alapot egyenes alumínium profilok jelentik, amelyeket öntött alumínium elemek kapcsolnak össze - az így kialakított struktúrára kerülnek a karosszériaelemek. A futómű és a kormánymű bekötési pontjait két nagy öntvényen alakították ki, amelyek elég merevek ahhoz, hogy az itt támadó hatalmas, lökésszerű erők ellenére biztosan fenntartsák a futómű és a kormányzás geometriáját. A futómű lengőkarjai is kovácsolt alumínium-ötvözetből készültek, így csak néhány, igazán nagy terhelésnek kitett alkatrész maradt az autóban, amelyet acélból készítenek.

Az autó lengéscsillapítása sem hétköznapi: a gátlók karakterisztikáját elektronika állítja, amely az egyenetlenségek méretét és sűrűségét feltérképezve igyekszik az út minőségéhez igazítani a csillapítást. Ezzel jobb menetkényelmet, és biztosabb úttartást értek el, mint a korábban használt statikus csillapítással lehetséges lett volna.

Ezek a gondolatok kavarogtak bennem, amikor beállítottam a váci úti szalonba. Szép tiszta, napsütéses időt fogtam ki, és a nagy Ferrari teljesen más arcát mutatta, már ahogy kiállt a garázsból. Először a torokhangú hörgés érkezett meg: épp olyan erőteljes géphang, mint egy nagy amerikai V8-as bugyborékolása, csak milliószor kifinomultabb, és egyben fenyegetőbb. Nem nyers izommutogatás, inkább csak visszafogott figyelmeztetés, hogy itt még sokkal félelmetesebb dolgok következhetnek. Aztán kigördült az autó, a maga 4,9 méterével, és kiderült, mennyivel jobban mutat a napfényben a világos festés. Az ajtót kinyitva aztán jött az újabb kellemes meglepetés: belül mindenütt borvörös volt minden. Egy pillanatig olyan érzésem volt, mintha kifordították volna az autót - hiszen egy tipikus Ferrari kívül vörös, belül meg akármilyen - de aztán rádöbbentem, hogy így tökéletes. Aki nem magamutogatásból vesz ilyen autót, az így mindig élvezheti a Ferrari-hangulatot, viszont a semleges szín nem vonzza annyira a kíváncsiskodókat, akik hajlamosak vezetés helyett is a feltűnő autót bámulni, illetve a versengő idiótákat, akik egy piros sporkocsitól bika módra vadulnának meg. Robi figyelmeztet, hogy ez utóbbi állatfaj még így is okozhat meglepetéseket, különösen a BMW-sekkel érdemes vigyázni. A fura reakció okát ő sem tudja pontosan, de több tucatszor futott már bele ezzel az autóval is.

A belső a különleges színen túl egyszerű és áttekinthető, bár előfordul néhány szokatlan kezelőszerv. A mechanikus automata váltót a kormány mögötti fülekkel lehet kézzel kapcsolni, így a váltókulissza helyére egy kis alumínium lap került, két, a vezető felé fordított gombbal, és egy kicsi karral, ami első pillantásra úgy néz ki, mintha a tervezők a hagyományos automata váltók választókarját parodizálták volna. Az alsó gombbal a váltó automata üzemmódját lehet ki-be kapcsolni, a felsővel pedig az F1-S üzemmód aktiválható, ami gyorsabb, egy tizedmásodperces váltásokat eredményez. Az apró, krómozott fémkart pöcögtetve az előre és hátramenet között lehet kapcsolni, ami parkolásnál, manőverezésnél igen kényelmesnek bizonyult. A kormány jobb alsó sarkában helyeztek el két másik fontos gombot. A sport feliratú megnyomásával közvetlenebb gázreakciót, keményebb futómű-beállítást és engedékenyebb menetstabilizáló rendszert kapunk, míg a CST feliratú gombbal teljesen kikapcsolható az elektronikus stabilizálás. Ehhez kapcsolódott a tesztút egyetlen megkötése is: azt kérték, ehhez a gombhoz ne nyúljak - persze magamtól sem tettem volna, ilyen teljesítmény mellett, közúton még nálam gyakrabban Ferrarizó sofőrök is ön- és közveszélyessé válhatnak, ha véletlenül egy picit nagyobb gázt adnak a kelleténél, és minimum Schumachernek kell lenni, hogy az ember ilyenkor elkerülje a bajt.

A belső tér kidolgozása persze makulátlan: a bőr gyűrődések nélkül feszül mindenütt, a varrások hibátlanok, a kapcsolók egyértelműen kattannak a helyükre - de ez az autó árát és presztízsét tekintve el is várható. Ugyanakkor a Scaglietti, bár messze a legtestesebb az összes mai Ferrari közül, belül inkább passzentos, mint bőséges. Elöl persze bőven elfér két akármekkora felnőtt, de egy átlagos magasságú férfi hátul már csak úgy tud elhelyezkedni, ha a térdei közé fogja az első - egyébként minden irányban állítható, jó tartású, és igen kényelmes - fotelt. Nem elviselhetetlen helyzet, bár fejedelminek sem mondanám, de azt nyilván senki nem gondolta komolyan, hogy egy Ferrari a kirándulni vágyó nagycsaládosok ideális járműve lehet. A csomagtér is kisebb, mint azt az autót látva gondolnánk, bár a 240 literes üreg legalább tökéletes hasábforma, és kínálnak hozzá beleillő négydarabos bőröndkészletet, így tökéletesen kihasználható. A raktérből hiányzó teret amúgy a 108 literes üzemanyagtartály és a hátul elhelyezett váltó tölti ki - a tökéletes súlyelosztás érdekében mindkettőnek itt a helye.

A Scaglietti lényegét persze menet közben lehet igazán megérezni - lapozzon, hogy megtudja, milyen élményeket tartogat a V12-es.

Az oldalról ajánljuk

Ijesztő baleset bizonyítja, hogy mennyire erős a Tesla Model Y-ban a panoráma üvegtető
  • Hírek

Ijesztő baleset bizonyítja, hogy mennyire erős a Tesla Model Y-ban a panoráma üvegtető

Elon Musk szerint egy elefántot is el kell bírnia.

január 5., 13:52
Autós üldözés volt Budapesten, súlyos baleset lett a vége
  • Hírek

Autós üldözés volt Budapesten, súlyos baleset lett a vége

A balesetben heten megsérültek.

január 5., 10:00
8 éves, de napfényt sosem látott gumit szabad még használni?
  • Gumidoktor

8 éves, de napfényt sosem látott gumit szabad még használni?

Salgó polc mélyén, letakarva tárolták, de fő a biztonság.

január 5., 11:15
Miért akarják, hogy sokat fizess a parkolásért?
  • Közélet

Miért akarják, hogy sokat fizess a parkolásért?

Mindenki a lehúzásodra játszik vagy jogosan kérik a pénzüket?

január 6., 04:38
Egy collal nagyobb felnitől nőhet a fogyasztás, romolhat az úttartás?
  • Gumidoktor

Egy collal nagyobb felnitől nőhet a fogyasztás, romolhat az úttartás?

15-ös helyett vennék 16-ost, várható ettől bármi extrém változás?

4 órája
7-8 éve elkaszált autókat adott el 2024-ben újként a Dodge – például egy Vipert
  • Hírek

7-8 éve elkaszált autókat adott el 2024-ben újként a Dodge – például egy Vipert

Nem tudni, hogy hol pihenhették át az elmúlt éveket ezek az autók, de korábban még biztosan nem regisztrálták őket.

január 5., 17:16
Megvan, melyik márka hány autót adott el tavaly Magyarországon
  • Közélet

Megvan, melyik márka hány autót adott el tavaly Magyarországon

Nagyon belehúzott az év végén a magyar újautó-piac, így többéves csúcs született.

január 5., 16:08
Téged is emlékeztet valamire a Cybertunnel kijárata?
  • Hírek

Téged is emlékeztet valamire a Cybertunnel kijárata?

Az alagút a Tesla Gigafactory-t köti össze egy logisztikai telephellyel.

január 5., 15:03
Nigéria durva hely, de ez a Volvo méginkább
  • Hírek

Nigéria durva hely, de ez a Volvo méginkább

Ha egy autó mesélni tudna...

január 5., 09:59
Ettől a Ferrarinak öltözött Toyotától lefordulsz a székről
  • Hírek

Ettől a Ferrarinak öltözött Toyotától lefordulsz a székről

Az autó eleje még úgy-ahogy elmegy, de a hátulja pokoli.

január 6., 04:41
Pókmajmot találtak egy kaliforniai gyorshajtó Rolls-Royce-ában
  • Hírek

Pókmajmot találtak egy kaliforniai gyorshajtó Rolls-Royce-ában

Az autóban tartózkodó két majom közül az egyiket letartóztatták.

január 4., 08:05
Eladó Ken Block legvadabb pickupja, a Hoonitruck
  • Hírek

Eladó Ken Block legvadabb pickupja, a Hoonitruck

A 927 lóerős Ford F-150-et a Barret-Jackson árulja.

január 5., 07:10
Saját autót épít RX-7 alapokra az egyik leghíresebb Mazdákkal foglalkozó tuningcég
  • Hírek

Saját autót épít RX-7 alapokra az egyik leghíresebb Mazdákkal foglalkozó tuningcég

Az Amemiya autójához sokat merítettek korábbi Mazda tanulmányokból.

január 6., 04:39
Találós kérdés: mennyit megy egy brutális, 700 lóerős Merci SL az Autobahnon?
  • Hírek

Találós kérdés: mennyit megy egy brutális, 700 lóerős Merci SL az Autobahnon?

Nemrég még egy szupersportautó is irigykedett volna a Mercedes-AMG SL 63 végsebességére.

január 5., 08:37
GTA-t játszott egy priusos Budapesten
  • Hírek

GTA-t játszott egy priusos Budapesten

Rövid idő alatt több szabálysértést is elkövetett.

január 6., 09:52
Porig égett hét hidrogénbusz Franciaországban, az egyik jármű okozhatta a tüzet
  • Hírek

Porig égett hét hidrogénbusz Franciaországban, az egyik jármű okozhatta a tüzet

Nagyjából 4,2 millió eurós, azaz 1,75 milliárd forintos kár keletkezett.

január 4., 06:57
Javítják az M1-esen megsérült hidat Tatánál, több kilométeres a torlódás
  • Hírek

Javítják az M1-esen megsérült hidat Tatánál, több kilométeres a torlódás

Csak a belső sáv járható az érintett területen.

január 4., 12:16
Top 10 SUV a legnagyobb csomagtérrel
  • Technika

Top 10 SUV a legnagyobb csomagtérrel

Síeléshez ajánljuk: az elsődleges szempont a csomagtartó mérete, és a csúszós utak miatt az összkerékhajtás is feltétel.

január 5., 07:05
A Ford Mustang 60 éves történelmének legrosszabb évét zárta hazájában
  • Hírek

A Ford Mustang 60 éves történelmének legrosszabb évét zárta hazájában

Még az elektromos Mustangból is jelentősen több fogyott.

január 5., 07:09
Kéken füstöl a dízelem, a túltöltött motorolaj lehet a gond?
  • Olajdoktor

Kéken füstöl a dízelem, a túltöltött motorolaj lehet a gond?

1500 kilométer után kezdett rendellenesen viselkedni az autó.

január 4., 11:12
Tíz új autóból kilenc elektromos volt Norvégiában 2024-ben
  • Hírek

Tíz új autóból kilenc elektromos volt Norvégiában 2024-ben

Az eladások csaknem 90 százalékát vitték a villanyautók.

január 4., 09:34
Visszahívnak csaknem 23 ezer Kia EV9-et, mert valaki megfeledkezett az ülés rögzítőcsavarjairól
  • Hírek

Visszahívnak csaknem 23 ezer Kia EV9-et, mert valaki megfeledkezett az ülés rögzítőcsavarjairól

Csak az egyesült államokbeli modelleket érinti a hiányosság.

január 4., 17:19
Menni akart a kamionos, áthajtott a piroson, letörte a vasúti sorompót
  • Hírek

Menni akart a kamionos, áthajtott a piroson, letörte a vasúti sorompót

A sietős fuvarozónak mákja volt, hogy nem jött vonat. A rendőrökkel nem volt szerencséje.

január 4., 14:35
Bemutatkozott a közel 500 kilométeres hatótávú Hyundai Creta, de van egy rossz hírünk
  • Hírek

Bemutatkozott a közel 500 kilométeres hatótávú Hyundai Creta, de van egy rossz hírünk

Az olcsó villany-Hyundaiból Európának nem jut.

január 4., 12:54
Felejthetetlen névvel próbálkozó tucatautó
  • Tesztek

Felejthetetlen névvel próbálkozó tucatautóTeszt: Ford Capri 77 kWh Extended Range - 2024.

Sosem lesz már annyira tökös a Ford, hogy egy népnek szánt egyszerű kupét hozzon, de a név ott lógott a falon, hát rászögelték erre az új krumplira.

január 4., 16:25
Úgy megküldték murván ezt a 120 ezres Focust, mintha WRC lenne
  • Hírek

Úgy megküldték murván ezt a 120 ezres Focust, mintha WRC lenne

Egy egyhatos, 100 lóerős Focust fogtak be alkalmi raliautónak. Hatalmas mókának tűnik.

január 4., 15:58
Ferrari F12 replika (Celica)
  • Hírek

Ferrari F12 replika (Celica)

január 5., 17:00
Amemiya Mazda
  • Hírek

Amemiya Mazda

január 5., 15:54
Nissan Qashqai E-Power – 2024.
  • Tesztek

Nissan Qashqai E-Power – 2024.

január 6., 11:39
Eladó a Hoonitruck
  • Hírek

Eladó a Hoonitruck

január 4., 09:04