...és a nagy ember mivel jár?

2012.01.17. 06:08 Módosítva: 2012.01.17. 08:00

Egyetlen apró megjegyzés az elején: a típusok linkjei az adott modell Népítélet-oldalára mutatnak.

BMW 3   E46 (1998–2005)

A kormány pontosan a vezető térdei közé kerül és gyakorlatilag nem lát ki előre – a 3-as kettővel ezelőtti generációja meghökkentően alkalmatlan a langaléták általi vezetésre. A jobb első ülésnél már jobb a helyzet, de a műszerfalban lévő - esztétikai szempontból bizonyára fontos él - pont az utas térdét vágja, és már nem tud hátrébb menni. Hátul még csak-csak elférne a láb, de a fej nem, pedig még csináltak neki egy bemélyedést is a plafonon.

  • Vezető: nem
  • Jobb egy: inkább nem
  • Hátsó ülés: inkább nem

BMW 5 E60 (2003–2010)

Ez a típus volt a legnagyobb meglepetés, noha az ember azt hinné, a németeknél minden autóban elférnek a legmagasabbak is. Az első üléseket nem lehet eléggé hátratolni, ezért két legmagasabb emberünk meglepően rosszul ült bennük. Érdekes módon az utas térdéhez itt is raktak egy hasonló élt a műszerfalba, mint a 3-asban, ami meggátolta a lába kinyújtását, noha amúgy elég lenne a tér. A vezetőnek a szélvédő túl alacsony, a kormány nem igazán húzható ki a térdei közül. Viszont a korlátozott hátratolhatóság jót tett a hátsó utasnak: a lábtér is megfelelő volt, és a feje is elfért, a kombiban pedig még jobb lehet a helyzet.

  • Vezető: inkább nem
  • Jobb egy: inkább nem
  • Hátsó ülés: igen

Ford Mondeo II. (2000–2006)

A Ford Mondeo előző generációjában a vezetőülést nem lehet eléggé leengedni. Kár, mert amúgy az első üléseken elférnek a magas emberek, viszont a vezető csakis lefelé lát ki. A jobb egyen a hely bőséges, itt nincs gond. A vezető mögött már passzosabb a helyzet, a lábtér szűk, de esetünkben a fejnek sem jut elég hely. Esetleg egy kombi még nyerő lehet, mivel annak nem lejt a plafonja a hátsó ülés fölött.

  • Vezető: igen
  • Jobb egy: igen
  • Hátsó ülés: inkább igen

Peugeot 206 CC   (2000–2007)

A 206 CC-t csak viccből vettük be, de a végén komolyra fordult a dolog. Kiderült ugyanis, hogy az első ülések meglepő mértékben hátratolhatók, így első embereink, a beszállás breaktánc-jellegű manővere után elférnek az ülésben. A vezetőt azonban zavarja, hogy a feje a tetőbe nyomódik és nem lát ki előre, annyira alacsony a szélvédő. Ám ezen is lehet segíteni, mert a tető nyitása után a szélvédőkeret fölött könnyen átlát. A hátsó ülésről eddig is tudtuk, hogy nem emberekre, hanem reklámszatyrokra méretezték, most kiderült, hogy egy nagyobb cipő sem fér el rajta hosszában, amikor koppig hátratolják az első ülést.

  • Vezető: inkább nem
  • Jobb egy: inkább igen
  • Hátsó ülés: nem

Renault   Vel Satis   (2002–2009)

A Renault egykori, kereskedelmi szempontból nem túl sikeres nagykocsija jól szerepelt, elöl tökéletesen ülnek a kétméteres emberek. Hátul is elfér a láb, de a fej már súrolja a tetőt, rövid távon ez kibírható. Ha mindenáron kötekedni szeretnénk, a fejtámaszok nem húzhatók elég magasra.

  • Vezető: igen
  • Jobb egy: igen
  • Hátsó ülés: inkább igen

Skoda Octavia   II.   (2004–)

Az első két ülésen teljesen normálisan ülhetnek a magas emberek. Az ülések jól hátratolhatók és a vezető eléggé le tudja engedni a padló közelébe, hogy elférjen a feje a tető alatt. A kormány állíthatósága is jó, nem ér a térdéhez. Hátul viszont nem túl fényes a helyzet, a lábtér kicsi ahhoz, hogy egy 194 centis jól érezze magát, noha a tető elég magas.

  • Vezető: igen
  • Jobb egy: igen
  • Hátsó ülés: inkább nem

Skoda Superb II. (2008–)

A Superb igazi nagyember-autó. Az első autó, amiben Gyula a vezetőülésen még a hátsó koppanás elérése előtt mondta, hogy jó lesz. Végül kiderült, hogy még a leghátsó állásában is befér mögé a 194 centis Bálint, annak ellenére, hogy tetőablakos verzió volt. Enélkül még több hely jutna a fejnek.

  • Vezető: igen
  • Jobb egy: igen
  • Hátsó ülés: igen

Smart   Fortwo II. (2007–)

A Smart engem nem lepett meg, mert a megboldogult Smart Roadsterben láttam már kétméteres embert. Két legmagasabb segítőnk be is tudott ülni, sőt, az utas tulajdonképpen valamennyi időt simán kibírna abban az ülőkád-jellegű térben, amit kapott. Vezetni már nem túl egyszerű a Fortwo-t, mert a tető alacsonynak bizonyult, a vezető feje hozzáért. Mellesleg alig látott ki előre, a kormány a térdei közé szorult, a gyújtáskapcsoló és a váltó karocskája egészen mélyen volt, igaz, a váltó automatizált, legalább nem kell sokat kezelni.

  • Vezető: inkább nem
  • Jobb egy: igen
  • Hátsó ülés: nincs

Toyota Avensis II. (2003–2008)

Az Avensis második generációja elöl nagyjából azt nyújtja, amit a Mondeo, azaz alapvetően be tudnak ülni a magas emberek, viszont a vezető csak lefelé nézegethet a alacsony szélvédőn keresztül. Sajnos ebben az autóban az utasülés magassága nem volt állítható, ezért az első utas fejének kevesebb hely maradt – elvileg létezhet belőle olyan felszereltség, amelynél ez nem gond. Hátul a térd is szűkösen fér el, de a legnagyobb baj az, hogy alacsony a tető.

  • Vezető: igen
  • Jobb egy: inkább igen
  • Hátsó ülés: inkább nem

Volvo S40 (1995–2004)

Az első generációs S40-ben kizárólag az anyósülésen fért el egy nagyon magas ember. A vezető gyakorlatilag a térdei közé kapja a kormányt, a hátsó utas pedig az ülőlap és a háttámla közé szorult vádlival, lapockáig érő fejtámasszal próbált életben maradni. A Volvónál láttunk még egy meghökkentő jelenséget: a hátsó tengely drámai módon leült, holott alig több, mint 340 kilóval terheltük, ami elvileg messze van a megengedett maximumtól.

  • Vezető: nem
  • Jobb egy: igen
  • Hátsó ülés: nem

Volkwsagen Golf VI. (2008–)

A próba egyik meglepetése a Golf VI., amelynek az első ülései nagyon hátratolhatók, így elöl két magas ember gond nélkül elfér – gyakorlatilag ugyanolyan jól, mint a Vel Satisban. Ebben a fejtámlák is elég magasra felhúzhatók. A vezető előre jól kilát. Hátul viszont az ülés hátratolhatósága megbosszulja magát, mert hiába fér el a fej a tető alatt, a térdeknek nem marad hely.

  • Vezető: igen
  • Jobb egy: igen
  • Hátsó ülés: nem

Volkswagen Passat B6 (2005–2010)

A Superb rokonaként sejthető volt, hogy az első üléseken nem lesz gond. Nem is volt, elöl a napfénytető ellenére sem nyomódott a plafonnak az utasok feje. Hátul a fejtérrel nem volt gond, a lábaknak már nem maradt superbnyi hely, de éppenséggel elfértek.

  • Vezető: igen
  • Jobb egy: igen
  • Hátsó ülés: inkább igen

Volkswagen   Polo (2001–2009)

A Polo belmagassága megfelelő, ami jó hír, főleg az elöl ülőknek. A kormányt tengelyirányban is lehet állítani, így a vezető térdei közül kikerül, így koránt sem biztos, hogy lehetetlen vállalkozás egy magasabb vezető számár az irányítása, egy próbát megér. Az első utas elfér, bár sípcsont-tájon elhelyeztek egy polcocskát, ami aggasztóan közel van. Hátul már nem őszinte a mosoly, ugyanis nem marad semmi hely a lábaknak, csak a támla két oldalán, ami kissé megnehezíti az ajtó becsukását.

  • Vezető: inkább igen
  • Jobb egy: inkább igen
  • Hátsó ülés: nem

...és a legvégső megoldás, arra az esetre, ha minden mindegy:

Audi   A8 Lang (2010–)

Szavazzon!

Ehhez nincs mit hozzáfűzni. Ebben sem kell koppig hátratolni az első ülést, a normál A8-asnál 13 centivel hosszabb verzió úgy tűnik, a két méter tíz centis sofőrök foglalkoztatására is reményt nyújt, ami szép, emberi cselekedet. Gyula még azt is kiemelte, hogy valamennyi autó közül az A8-asban volt elég hosszú az ülőlap. Hátul még a hátratolt első ülés mögött is volt elég lábtér. Tesztünk segítőivel hamar meg is állapítottuk, hogy az ingyen sör után ez lenne a második dolog, amit az alkotmányba kellene foglalni: a kétméteres embereknek alanyi jogon járhatna az A8 Lang.

  • Vezető: igen
  • Jobb egy: igen
  • Hátsó ülés: igen

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!