Hullócsillag
Teszt: Mercedes-Benz E osztály (1995-2003, W210, S210) vásárlási tanácsadó
Sokan a Mercedes valaha készült legrosszabb autójának tartják a 210-es szériát, mások, akik nem ritkán csillagászati kilométereket nyomtak bele elégedetten, esküsznek rá. Sokat elmond, hogy a harminc éves korróziós garancia ellenére nincs Mercedes, amelyik ennél jobban rohadna. Talán az öregek között sem.
![Ez az állapot pénzbe kerül ám](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36651/3665184_ac2a3058b1f367cd7db29f6e7a5b1b56_wm.jpg)
Kedvenc importautóink
A regadócsökkentés óta fellendült használtautó-import toplistáját dolgozzuk fel használtteszt-sorozatunkban. A legnagyobb darabszámban behozott típusok közül a leggyakoribb évjáratokat, motortípusokat nézzük meg közelebbről, érdemes-e válogatni közülük. Eddig megjelent:
Amikor az ember a szombati MDF-piac mellett, a hajdan volt füvesített rész sártengerében megpillant egy magát a földön vonszoló, megvakult fényszórós, díszlécek alatt körberohadt, elzsírosodott belsejű W210-est, rendes magyar nevén Pápaszemes Mercit, nehezen jut eszébe az a dicsőséges csinnadratta, amivel az autót az elavult, szűk, régimódi 124-es utódjaként bemutatták.
Szomorú szottyadék már a legtöbb, bár ez sokszor a Mercedesek elpusztíthatatlanságában bután hívő tulajdonosoknak, illetve a túlontúl nagy reményekkel és kis pénztárcával W210-est fenntartó egyéb gazdiknak köszönhető. Mára alaposan megráncosodott a 210-es Mercik tetemes része, ráadásul úgy, hogy az elődmodell 124-es példányainak nagy hányada fessen, fiatalosan tartja magát – és furcsa, de valahogy modernebbnek is néz ki, mint a mostoha 210-es széria. Pláne a kombi belőle, amit ügyetlen, bumfordi formája miatt külföldön előszeretettel neveznek halottaskocsinak. Igaz, teherszállítóként szenzációs, mert belül felfoghatatlanul tágas.
![Nem valami jellegzetes, ehhez képest a 124-es egy Michelangelo](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36652/3665282_87a27bfb75f18b50839c03ec52b546f3_wm.jpg)
Voltaképpen az az 1995-ös, beharangozás-környéki csinnadratta nem is tartott sokáig. Egyrészt hamar kiderült, hogy a teljesen elcseszett, jó közelítéssel a világ legrosszabb hangolású fogasléces kormányművén, a karakteres négy körlámpán, a terjengős kazánlemez-oldalakon és a nagy-nagy belső téren kívül sok újítást nem hozott a típus.
Másrészt – mint kibuggyant - 20 százalékkal olcsóbb volt gyártani, mint az elődmodellt (a Mercedes végre rendes haszonhoz akart jutni), és ez meg is látszott rajta. A típus pár éves korában megkezdődött a cikkezés a hibákról, és az 1999-es facelift sem javított sokat a kocsi renoméján. Ma, tizenhét évvel a bevezetése után pedig ránéz az ember a megmaradt példányokra, amiket a forgalomban lát, és ajkai végképp nehezen formálják meg a szavakat – „das ist ein Mercedes”.
![A fák iszonyú tartósak](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36652/3665284_fdfd5cd48cc1e1edac2a921ddb3b319a_wm.jpg)
A külföldi árak is jelzik a vásárlók bizalmi indexét: Németországban, Ausztriában azonos állapotban egy öregebb 124-es ugyanannyiba, egy 123-as Mercedes már többe – olykor jóval többe - kerül. Pedig ez, az 1995-től 2002-ig (kombi: 2003-ig) gyártott széria volt a Mercedes legfontosabb nagykövete az ezredfordulón. Most meg... 850 euró környékén már autónak látszó példányokat látunk belőle a mobile.de-n, igaz ehhez mindenképpen szükség van a homályos telcsifotó, a hunyorított szem és a vakhit jótékony hármasának együttállására.
![Fehérben rendesen bálnás](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36652/3665288_9f9dc7ee4301d3912181e50a78095988_wm.jpg)
1000-1500 euró táján viszont már egészen hetyke darabok bújnak elő az ürgelyukakból, persze mind kis hibával, erősen szerb és török nevű kereskedők háza táján, tízből kilenc közülük ráadásul a kicsit problémásabb és kevésbé kedvelt kombi, de akkor is. Persze ezeket sem szabad még megvenni, de etetésnek csodásak. Egy osztrák behozatal+regisztráció meg tud lenni 180-250 ezer forintból a kisebb motoros példányok esetén. Álmodozzunk együtt. Fél misiből, tehát – rágjuk meg jól a szavakat - egy tipikus, 12 éves Daewoo Lanos árából a nevünkre írva a házunk előtt parkolhat egy ilyen elegáns sváb cirkáló, célzókereszttel az elején. Hülye, aki nem ilyet vesz?
![Ez is már egy török csillag. A jobbik minőség: Ylmasan](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36652/3665290_d01ae1d18694d24b1de6cb37d4304d3e_wm.jpg)
Intő jelek persze akadnak. Például, hogy magyar papírokkal, érvényes vizsgával akár 400 ezer forint táján lehet ilyet venni itthon is, és pár százezerrel feljebb már elindul az áradat. De hiába a felemelt mutatóujj, a bárki által hozzáférhető Népítélet – a rendszerváltás óta szakadatlan, csodákba vetett vakhitünket bizonyítandó - ez a széria tavaly a kilencedik legnépszerűbb import használtautó volt a Datahouse Magyarországon forgalomba állított típusokat tartalmazó listáján. 2011 január-augusztusában még csak 429 darab, 2012 azonos időszakában már 706 ilyen, kintről behozott Mercedes kapott magyar rendszámot, ami 67 százalékos növekedés egy év alatt. Értik, abból a típusból, amit sok szakértő ma a Mercedes mélypontjának tart (pedig nem is ez, hanem az előző S osztály, a W220-as volt az...).
A W210-es rossz Mercedes, de igazából nem rossz kocsi. Ha megkapja a karbantartást, ha legalább nagyjából annyi benne a kilométer, mint amennyit a számláló ír (a magyar autók talán 5-10 százaléka ilyen), ha nem olcsó (hanem legalább közepesen drága) utángyártott alkatrészekkel szervizelik, az 5-800 ezres, különösebb drámák nélküli futásteljesítmény reális, az egymillió környéki sem irreális. Tegyük hozzá – ezt nem lehet eleget sulykolni -, hogy amit nálunk 150 ezerrel árulnak, abban 350 van, amit 300 ezerrel, abban 800, aminél meg nem írnak semmit, ott a gépészetben nyekereg egymillió kilométer java része. De szeretetre hálásan válaszol ez a csúnya batár, igaz a korróziós hajlamára eleddig nem talált még senki rendes orvosságot. Táblalemez kell meg acetilén, ahogy az öreg szakik mondták, amikor a nyolcéves Moszkvicsnak nekiláttak.
Korrózió
A 210-es széria az egyik legironikusabb típus a Mercedes történetében. Itt ugyanis a típus életciklusának java részében már járt a 30 éves átrozsdásodás elleni garancia, mégis úgy tud rohadni, mint a legendás, merkuros Daciák. De míg amazok látványosan, szinte gőgösen karfiolosodtak, addig az E osztály sunyin, laposan teszi a dolgát, ahogy bölcs Salamon monda vala.
![Az ajtók hamar megadják magukat](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36652/3665276_4328ad57ec6f8061cb0d584b3c06b28e_wm.jpg)
Baromi jó (bár mondanám inkább szemét módon cinikusnak) marketingfogás volt ez a garancia. A vevő azt hitte, hogy az autó 30 évig képtelen elrohadni, a valóságban viszont már ötévesen csipás lett. De a cég jól tudta, hogy egy ötéves Mercedes tulajdonosa már nem végezteti majd el évente a korrózió-ellenőrző, meglehetősen drága vizsgálatot, egy tízévesé pedig már sosem, azok nélkül pedig ugrik a lehetőség. A pár kivételesen rendszerető tulajdonost örömmel kezelte egyedileg a Mercedes, mert tisztában volt vele, hogy sokkal többet ér a rozsdagaranciával járó publicitás, mint amennyibe az a pár ajtó, bölcsőkeret kerül majd. Ráadásul itthon még az se igen tudta érvényesíteni az igényeit, akinek megvolt minden ellenőrzése. A Kárpát utcában akadt ügyfél, aki az összes papír birtokában reklamált, de elhajtották, mert német rendszámos volt az autója. Végül Németországban betért az első szervizbe, megmutatta a kocsit, sűrű elnézést kértek, majd kapott három új ajtót, lefényezve.
![A leggyakoribb korróziós foltok egyike: az ütköző fölötti sárvédőrész](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36652/3665278_3c039ba133216e59cd2ca2277e1b89dd_wm.jpg)
A típusról kérdezett Mercedes-gurunk, Iván szerint a 210-es deréktól lefelé bárhol azonnali és őrjöngő rozsdásodásra képes. A vicces tételek közé tartoznak az első sárvédők (az ütköző fölötti csíkban), a küszöbvégek (de csak sokára válik igazán kritikussá itt a rozsda), az ajtók, amelyek a díszlécek csavaros végeinél, az alsó sarkoknál, a kereteknél, végig az aljuk hosszában hamar megindulnak. Legjobb orvosság e sok baj ellen, ha valaki piros autót vesz. Mert azon legalább nem látszik...
Kicsivel fájdalmasabb, hogy a csomagtérajtó széle, a zárgomb körüli része, a csillag felfogatása alatti felülete is irgalmatlan sebességgel korrodeál. Nem csoda, az örvények ide verik a legtöbb vizet. Még kellemetlenebb, hogy a kulcs elektronikája néha lefagy, de ha nem, a rajta levő gombok gumiburkolata előbb-utóbb kitöredezik, a kapcsolók működésképtelenné válnak.
![A perem már rozsdás itt is](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36652/3665280_aaeab41fc8d13edf0232bc2eebdc7bb0_wm.jpg)
Kínjában a gazdi ilyenkor előveszi a korábban még talán soha nem használt mechanikus kulcsot, és rájön, hogy – szinte mint minden 210-es Mercinél, amit nem Kaliforniában és Szicílián használtak – a csomagtérzár is tömbbé rohadt. Megoldás ilyenkor egy jó konzervnyitó, még jobb esetben a hidegvágó. Vagy egy új infrakulcs? Akkor kapaszkodjanak meg – lehet, hogy 500 ezerből megvolt az egész autó, de ennek az egy apróságnak a pótlása 60 ezer forint lesz...
A kevésbé vicces tételek sorát a suttyomban, a földalatti mozgalmak mintájára szétrohadó kereszttartók, a régebbi Mercedeseknél elpusztíthatatlannak ismert, itt viszont filigrán és porlékony első motor- és futóműtartó bölcső gyarapítja. Utóbbinál a legnagyobb probléma, hogy épp a korróziós gócokat takarja az alsó trepni, ezért gyönyörű, ezüstmetál autójáról a büszke tulajdonos legtöbb esetben nem is tudja, hogy az rövidesen halk nyekkenéssel az orrán landol. A hossztartó oldaláról a tekercsrugók állványai ugyanis le tudnak törni (és ez megdöbbentően gyakran megesik, a nyugati sajtóban egy évtizede cikkeznek a jelenségről), ilyenkor pedig az autó eleje koppanásig a földre pottyan.
![Burkolat rejti szem elől a bölcső korrózióját](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36651/3665196_6250cb1ee9237af809a5788f4c1b76ac_wm.jpg)
Kellemetlen helyzet, főleg mondjuk, autópályán, 160-nál, de az sem lehetett túlságosan élvezetes, amikor Iván egyik ügyfelének az autója egy fekvőrendőrre felhuppanva engedett Newton törvényeinek. A frissen kitört rugóállványos Mercedes orra ijesztő sebességgel a talaj felé indult, ám esésének útját állta a fekvőrendőr kemény széle. Ezzel az olajteknő találkozott. A tulajdonos félreállt, hogy ne foglalja a helyet az utca közepén, kiszállt megnézni, mi a baj, és mire rájött, hogy a terjengő fekete tócsa az autó alatt a kocsi saját olaja, már be is sült a motor... Aminek a hengerei persze NiCaSil bevonatosak, tehát egyszerű fúrással nem is generálozható.
![Ez nem a fehér autó - elhanyagolt példányon elrohad még a lengőkar is](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36651/3665198_e20d85686fc8cbeb66f1861807687981_wm.jpg)
Korróziós horror-oktatófilmünk ezzel még nem ért véget. Nyolcéves kortól felfelé (tehát ma már az összes, nem száraz garázsban, féltve őrzött 210-esen) erősen rozsdásodásnak indul az összes fék- és üzemanyag-vezeték, s alaposan pirosodnak a lengőkarok is. Ki hallott ilyenről az ötvenedik évüket taposó állólámpásoknál, a veteránkorú 123-asoknál? Még a 210-essel szinte megegyező futóművű 124-eseknél se nagyon láttunk ilyet, pedig azok is lassan oldtimer korba lépnek...
Egyéb külsőségek
![Kicsit sárgul a tolatólámpa, de ugyanilyen minden 90-es évekbeli autó](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36652/3665200_5ffe969a87320c93badfc2de29733bd6_wm.jpg)
Maradjunk a kocsi külsejénél, például a lámpáknál. A hátsók jól tartják magukat, ott csak a tolatólámpák fehérje sárgul be kicsit, de ez minden autónál általános. A hírhedt első Hella fényszórók előtti műanyag lencse viszont igen hamar és súlyosan bemattul, a fényszórótükrök besárgulnak, a xenonnal szerelt példányok az izzók öregedése miatt felemásan kezdenek világítani. Sérülékenyek az alufelnik is, a lemezkerekes autók kicsit szerencsésebbek, mert dísztárcsa mindig akad tűrhető áron Ürömön, a Czimbuláéknál.
Nem az öregedés, hanem a hibás konstrukció miatt az első tükrök is sokszor pótlásra szorulnak, ugyanis ha valaki a rugó ellenében behajtja őket, szabaddá válnak a rögzítőcsavarok. Bárki, akinél van kereszthornyos csavarhúzó, vagy akár egy svájci bicsak, le tudja szerelni. És el tudja vinni. És el tudja adni. Kitalálták...
![Ez nem elektrokróm. Ha az lenne, valószínűleg összefolyt volna benne a kristály](https://kep.index.hu/1/0/366/3665/36652/3665202_186c57a3690d8ab1eb48cd88d7179a9d_wm.jpg)
Szintén a tükröket érintő hiba, hogy az elektrokróm (maguktól sötétedő) külső visszapillantókkal szerelt, szuper-extrás autóknál a sötétedést végző folyadékkristály-bevonat idővel összefolyik, és egy lap cseréje 100 ezer forint körüli tétel. Vagy a sarki üvegesnél egy ezres, de akkor nincs többé sötétítés.
Sok 210-es orráról hiányzik az embléma, és ez nem okvetlenül a trófeagyűjtők munkájának köszönhető. A csillagot ugyanis rugó tartja bent (hogy gázolásnál el tudjon hajolni), és ahová a rugót beakasztják a csillag talpában levő lyukba, ott nagyon vékony az anyag, mert a furat az öntvény legaljában van. Ezt a kis részt, ami tartja, idővel megeszi az oxidáció. Ilyenkor általában a gépi mosó takarítja le a kocsi orráról Stuttgart büszke jelét. Megoldás a török csillag, ami ugyan nem annyira szép, mint az eredeti, de legalább nem fáj annyira az elvesztése.
Vajon csak a rozsda miatt utálják a 210-est, akik utálják? Lapozzanak, megtudják.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)