Ha van valami, amit utálok az utóbbi 20 év autóiparában, az a jellegvesztés. Nem nehéz dolog megmagyarázni, még azoknak sem, akik friss jogsival TDI négyesgolfról álmodnak, vagy minden vágyuk egy ezernégyes Kia Ceed.
![Remekül eltalált arányai vannak, nagy autónak néz ki és az is. Nem annyira merész, mint a Laguna volt annak idején, de a szemnek mindenképpen kellemes](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381711_37b97496cc8f318a2ff0a22cc9f77245_wm.jpg)
Régen az autóépítő nemzetek termékei hűen tükrözték az adott nép filozófiája szerint fontos, és kevésbé fontos tulajdonságokat. A mai harmincas-negyvenes korosztály talán emlékszik az időkre, amikor:
- a francia autó mindenek felett kényelmes, extravagáns és csendes volt, és menet közben kiestek az ablakai
- az olasz gyönyörű volt, és vérpezsdítő, ha beindult
- a német szikár, nehéz, bonyolult és unalmas, mint egy Derrick ismétlés
- a svéd kényelmes és drága
- a japán pedig soha nem hozott semmi újat, csak megcsinálta jól, amit más elrontott.
![A fene sem gondolná, hogy ezt a dinamikusan kinéző középkategóriás szedánt egy ezerhatos turbódízel mozgatja. Méghozzá nem is rosszul. A külseje német, de a mögöttes kényelem és filozófia franciább a franciánál](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381713_b3e8515546091a3d8f02e27ff8d7b009_wm.jpg)
Mindenkinek megvolt a lehetősége, hogy válogathasson, szét is szakadt az autós társadalom ezernyi márkafanatikusra- és klubra, akik aztán szépen egymásnak estek, ahogy kell. De a felhozatal alapvetően sokszínű, jól elkülöníthető és változatos volt. Egészen amíg a Volkswagen el nem kezdett csillagászati összegeket költeni mérnökgárdára, a modern platformokra és a marketingre, szépen megismételve azt a középkategóriában, mint anno a kompaktok között a Golffal. Egy nagyon jól eladható- és konfigurálható autót. Ez volt a kupola-Passat. Aztán jött a következő, majd még x, és ma – a nyolcadik generációnál – eljutott odáig, hogy tulajdonképpen nem Volkswagent, hanem Audit gyárt VW-logóval. Ezzel a gőzhengerrel pedig egyszerűen senki nem bírta tartani az iramot.
![Megvan a terpesztése is, mintha egy drága, hátsókerekes autót látnánk](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381715_b28c7293730cd1ec0f83af7d848570bf_wm.jpg)
De sajnos megpróbálták, a középkategóriának pedig reszeltek, úgy, ahogy van. Hirtelen a Passat lett az etalon, mindenki meg akarta csinálni a magáét, a nemzeti büszkeség háttérbe szorult, a szakembergárda feladata pedig arra korlátozódott, hogy a lehetőségekhez képest megpróbálják lemásolni. Feszes, szinte kemény futómű, precízen illesztett, drága és puha beltéri anyagok, csillió választható extra, nulla karakter... A Passatot mintha a többiek emelték volna ki maguk közül, mint amikor valaki azzal harangozza be középkategóriás autóját, hogy ez lenyomja a hármas BMW-t, remek reklámot hajtva a bajoroknak.
A Citroënből csak a hidropneumatika maradt (ma már az sem), a Peugeot teljesen behódolt a trendnek az enyhe sikert hozó 508-assal, az Opel megmaradt szegény testvérnek, a Mondeo csak nagy volt, a 159-essel pedig érdemben nem foglalkozott a hatalmas anyagi gondokkal küzdő Fiat. A Renault kaszált még párat a levegőben, mint az éppen összecsukló, állcsúcson vágott bokszoló, megpróbálták érdekes formával eladni a kettes Lagunát, de a típus túl gyorsan és túl sokat akarva készült el, olyan problémákkal volt teli, melyek megásták a sírját a sokkal jobb minőségű harmadik generációnak. Nem segített rajta a gyönyörű kupé sem, pedig a Pininfarina-féle 406-os óta kevés szebb dolog született a szegmensben. Nem véletlen tehát, hogy a Renault ejtette a nevet (legalábbis egyelőre) és a Nissannal közösen kifejlesztett CMF-CD platformra épült középkategóriás szedánnak új nevet adott. Ez lett a Talisman.
Az új platform remekül sikerült, hiszen a rá épülő Espace, Kadjar és Mégane is érezhetően jobb minőséget hoz. A modern architektúrának köszönhetően lehetővé válik a négykerék-kormányzás, és remek alapot ad a kényelmes, puha, ugyanakkor biztos és kiszámítható futóműveknek. De ami a legjobb, nagyon jó az NVH (noise-vibration-harshness) mutatója. Eddig minden – erre a platformra épült – típusnál ezt tapasztaltuk, attól függetlenül, luxus-egyterű vagy fapados kompakt volt-e. A Laurens van den Acker vezette formatervező-brigád pedig érti a dolgát. Van den Acker neve talán nem annyira ismert a közvélemény előtt, pedig annak idején már a Bugatti EB110-hez is volt köze, dolgozott az Audinál, rajzolt a Mazdának hármast és a Fordnak Broncót, és nem nyúlt mellé egyikkel sem, mindenképpen a formatervezők elitjébe tartozik.
![Ebből a szögből akár ötajtósnak is nézhetnék, pedig nem az](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381747_ffa54f931d8006e2cc8ac5f3919af95c_wm.jpg)
A Talismannal sem lőtt mellé. Profilból éppen olyan enyhén emlékeztet csak a Passat CC valamelyik generációjára, amennyi még egészséges, de a hosszú, emelkedő fenék és az ajtók nagy lemezfelületeit optikailag könnyítő ív jellegzetessé teszik. Utóbbi megoldás amúgy Van den Acker dynamic line-ja, és eddig bevált, láttam az új Scénicet, azon is működik. Az ablakok krómkerete és a sárvédőívbe illesztett ál-légrostély pedig érezhetően értékes, drága autónak mutatják. Nagyon menők a hátsó lámpatestek, a keskeny, keretszerűen körbefutó fénycsík jól harmonizál a fényszórók morcos, ledes szigorával.
![A csomagtartó elég tágas, de a nyílása lehetne nagyobb, és...](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381749_d171b1a3c0fc67bdbdba8709ed746768_wm.jpg)
Viszont pont ezért bosszantó, hogy a tolatókamera integrációja enyhén szólva is karcos, hiszen a Renault márkajel közepéből áll ki egy fekete műanyag pöcök, ami pl. a VW automatikusan kibillenő – és mindig tiszta – kamerájához képest kőkorszaki megoldás. Kivéve, ha nem szándékos, hogy egy méretes csiklóval ellátott csunyával a csomagtéren közlekedjünk. Az amúgy lábbal csápolva is nyitható méretes (608-1022 liter), ám szedánosan szűk nyílással ellátott üreg szögletes nyitógombja pedig úgy lett a csodaszép tipográfiával írt Talisman-felirat elé bevágva, mintha Jean-Luc-nak péntek délután fél hatkor jutott volna eszébe a mulasztás, és csak a flex volt kéznél.
![Tökéletesen áttekinthető, semmivel nem szpemmelő beltér, külön felhívnám a figyelmet a remek helyen lévő váltókarra és a számomra oly kedves mély üléspozícióra](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381751_9a2bddfb7b5ed467dc6f4319b5926177_wm.jpg)
Tesztautónk 9,59 milliós árával szinte fillérre annyiba kerül, mint a kétliteres, 150 lóerős Passat Highline TDI, ennek ellenére nem akar az lenni és – valljuk be őszintén – az ajtót kinyitva nem is tűnik annak. Fejben át kell állnunk hozzá, hiszen automatikusan keressük az ebben a kategóriában mára már megszokott sok-sok finom, kis gombcsoportot, matt fabetétet, látványos és szemkápráztató dolgokat, puha gumiágyba ágyazott tekerőket, egyszóval a dolgokat, amelyek mutatják és éreztetik, hogy jó helyre tettük a temérdek pénzt.
![Szemre nem nagy truváj, de lényegében bármilyen hosszú utat bevállalnék benne. És nem csak a masszázsfunkció miatt](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381753_ea4bf198d9ab2d29fb71c0adcc804a5a_wm.jpg)
A Talisman nem ilyen. Szó sincs arról, hogy gagyi lenne, mázsaszám használták a habosított műanyagot és a selymes tapintású, kemény műanyagokat, de a bling-bling helyett sokkal inkább a volvósan letisztult vonal felé mozdulnak. De míg a Volvo tudja ezt ebben a kategóriában, a Talisman csak tanulja, és az egész teszthét alatt nem tudtam levetkőzni az érzést, hogy egy kisebb, olcsóbb Mégane-belsőt nézek. Érdekes módon az Espace-nál valahogy sikerült eladni, a kompaktnál úgyszintén, itt valahogy nem az igazi. Még akkor sem, ha az ülésekért megvesztem, annyira jól néztek ki ezzel a hurkás kárpittal. Nem beszélve a kényelmükről.
![Hátul sem érheti szó a ház elejét: bőven van hely](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381755_aeab552952188854c40114145d4028d8_wm.jpg)
Viszont – és ez tagadhatatlan –, a használhatósága és az ergonómiája az egyik legkellemesebb és legjobb. Nagyon nagyra tudom értékelni egy modern autóban, ha elsőre átlátható és világos minden kezelőszerv funkciója, intuitív a központi rendszer, és semmi nincs túlbonyolítva. Külön kiemelném a mély üléspozíciót, és az új platformnak köszönhetően pazar helyre került váltókart. Imádok így ülni: fenék mélyen, váltó magasan, nagyon kevés mai autó tudja ezt, azok is jellemzően a sportautók közül kerülnek ki. Oké, továbbra is pocsék megoldás a külön audiókonzol púp a kormányoszlop oldalán, pont elfért volna minden a kormányon, plusz nem kellene levennünk a kezünket sem róla, de ez legyen az én bajom. Remek ötlet a fejre állított tablet alatti klímakonzol érintésérzékeny kezelőfelülete, amely még 2016-ban is nagyon high-technek néz ki. Más kérdés, hogy magát a mattfekete – hifi tornyokat imitáló – felületet lényegében lehetetlen tisztára suvickolni, mindig látszik rajta pár ujjlenyomat. Szerencsére a Talisman tud valamit, amit egyik konkurense sem.
![Bár a kialakítása remek és a használhatóságával sincs baj, de az ujjlenyomatokat csak vegyszeres úton lehet eltávolítani a hifi-tornyokat idéző betétről](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381757_b4259b06c3b52565157384fc5801e4d1_wm.jpg)
Ez az elképesztően csendes, nyugodt és ingermentes siklást pár évvel ezelőtt még egy drága Lexus is megirigyelhette volna (ebben nagyon hasonlít a W140-es Mercedeshez), ebben nagyon-nagyon jók az új Renault-k. A kicsi dízelt nagyon távolról, elfojtva hallani, a zajszigetelés és a komfort a hazai utakon balzsam a testnek-léleknek, a legnagyobb zajforrást egyértelműen a visszapillantók körülötti turbulencia jelenti, de ezt is jóformán csak 170-es tempó körül vesszük észre. A váltó fokozatkiosztása is olyan, hogy ennél a tempónál mindössze 3000-et forog a 130 lóerős, ezerhatos dCi, ami mutatja, hogy a 4-5-6-fokozatok nagyon hosszúra vannak áttételezve. Alul ellenben rövidre, ezért sokkal erősebbnek érződik, és én is csak akkor hittem el, hogy nem a kétliteres régebbi motorról van szó, amikor belenéztem a forgalmiba. Tízből tíz pontos a motor-váltó kombó, pedig erre finnyás vagyok. Nincs a TDI-kre jellemző durva megindulás, semmi drámai orrfelkapással egybekötött guminyikorgatás, a Talisman az utakon tényleg úgy viselkedik, mint egy gőgös, elegáns, francia nagyautó.
![Tetszés szerint változtathatjuk a három kijelző grafikáját (óracsoport, központi és HUD)](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381761_7a6f41ad9a7a59bfad2076de89393f10_wm.jpg)
Az R-Link2 központi rendszer temérdek személyre szabható beállítást tesz lehetővé. Kedvünkre változtathatjuk az óracsoport, a központi kijelző vagy a beltéri világítás színét, előbbi kettő esetében a kinézetet is. Vezetési módból is öt van, az arany középút (Neutral) vált be a leginkább. Itt már jól reagál a gázra, nem csinál kamu motorhangot így nyugodtan évezhető az amúgy jól zajszigetelt beltérben remekül szóló hifi. A mindenféle masszázst tudó vezetőülés már csak a hab a tortán. Nem egy Mercedes-féle aktív rendszer, de aki indult már haza az éjszaka sötétjében az irodából, annak megváltás lesz.
![Mi szem-szájnak ingere](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381773_5a792b314855d1232129561c0b44dbc5_wm.jpg)
Nagyon hamar rá tudunk szokni, és veszélyes, nekem azóta is eszembe jut, ha hosszabb útra indulok autóval, amely vagy kényelmes és sokat fogyaszt, vagy kényelmetlen és költséghatékony. A Renault-val hét litert megetetni százon már tényleg az erőszak kategóriájába esett, a 2808 milliméteres tengelytáv pedig garancia, hogy kényelmesen elférjenek a hátul utazók is.
![Kenterbe veri a hasonló kategóriájú német TDI-ket a finom, puha járású és remek nyomatékkarakterisztikájú 1.6 dCi](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381775_63591792d4c9ce4e1f21ec05f3550f2a_wm.jpg)
A határon autózásról nem tudok érdemben nyilatkozni, hiszen egyáltalán nem késztetett rá semmi, csak kötelességtudatból toltam át egy-két kanyart a szokásos tesztkörön, de a kiszámítható sodródáson kívül semmi más nem történt, a Talisman élvezeti értéke nem is erről szól. Érezhetően távolodik a bikamód csörtető, túlfeszített és feleslegesen kemény németes futómű-vonaltól, talán az 1405 kiló önsúly is közrejátszik ebben, ami egyébként 484 centis autótól nem sok.
![Valójában ez az a menü, amit egyszer fogunk beállítani és soha többet](https://kep.index.hu/1/0/1138/11381/113817/11381781_e2b7e44c3ffcbbeed70091f262056ef2_wm.jpg)
Egyértelműen flottaautónak szánták, de az autókereskedelemnek kevés véresebb csatatere létezik, és kérdéses, mennyire sikerül a Talismannak helyre tennie a Laguna által megtépázott márkanevet. Mindenképpen megérdemelné a figyelmet, és nem csak mert jól sikerült, hanem mert végre teljesen más szemléletmódot honosíthatna meg. Az biztos, hogy ha a jó ízlés közrejátszana egy-egy zsíros beszerzésnél, csak a Talismanra szavaznék. Ha pedig mindenáron össze akarnánk mosni a többi konkurenssel, egyértelműen a Mondeo-Insignia páros elég helyezném, személyes preferenciáimat tekintve pedig a Passat elé is, de ez már erősen szubjektív. Tetszik, amit csinál és ahogy csinálja, messze nem szól akkorát ebben a szegmensben, mint az új Mégane a kompaktok között, de ajánlom mindenki figyelmébe. A 7,5 milliós indulóár magas, ki is tudja rekeszteni a körből a magánvásárlókat, cserébe visszahozza mindazt, ami miatt szerethetőek voltak a nagy, francia limuzinok. Az idő majd megmondja, hogy az ígérethez társul-e kellő műszaki megbízhatóság is.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=xaoeoinhyh/fastid=gqdxotmherulagkvfrbfvmkfkckr/nc=0)