Sosem tudjuk meg, ezt miért kellett
Skoda Octavia 2.0 TDI – 2017.
Csinálhattak volna vele bármit, az utókornak úgyis csak az első négyszemű Octaviaként marad meg. Nem is nagyon csináltak mást, így tényleg csak egy kettőbe szelt fényszóról és a kötelező körökről szól ez a facelift.
Az Octaviáról eddig elhittem, hogy nincsenek identitásproblémái. Ugye a termék jó, ha nem is egy Golf vagy neadjisten Passat szinten; az elmúlt húsz évben mindig sikerült szerethetőre butítani. Sosem volt az a két agyvérzést túlélt Polo, ami egy Fabia általában, és valahogy ezt a taszító csináljunk autót lebutítással játékot itt művelték legelfogadhatóbban az egész konszernen belül. Aztán tessék, akitől a legkevésbé várnánk hogy egyéniségnek hazudja magát, bumm, meglep egy osztott lámpával. Ártatlan húzásnak tűnhet, de biztosan nem véletlen, hogy nem egy Rapidon vagy a középosztályra dobott hétüléses hidrogénbombán, a Kodiaqon jöttek elő vele. Karaktert akartak adni a vezér Skodának? Talán. A kísérletezésre nincs jobb alkalom, mint egy ráncfelvarrás.
Nekem amúgy sokadik nézésre szinte bejött a széttagolt fényszóró. Az első sajtófotókon még nagyon úgy tűnt, disszonáns lesz tőle az egész dizájn, pláne azután a jól kitalált nagy lámpák, nagy nyílások stílus után, amit váltott. Élőben azért gyorsan emészti magát, de a fényszórótól hátra már nem munkálkodtak a ráncfelvarrásnál, szóval ez így minden, csak nem koncepció. Béna megúszós szöveggel élve az ítélet: egész biztosan megosztó lesz az új orr.
Ha már első fényszórók: az Ambition felszereltségi szinttől, azaz a fapad fölött egyel már full ledben is kérhetőek, hátul pedig már az alapfelszereltségnél opciós a ledesítés a ráncfelvarrásnak hála. Mert stíluscsere ide vagy oda, ez is csak egy menetrendszerinti facelift, ami első sorban az extralista felzárkóztatásáról szól. Illetve még a történelmi hűség kedvéért jegyezzük meg, hogy a nagy orrplasztikában és a szolid ívrendezésben a hátsó fényszóró alatt 1,1 centimétert nőtt a 2017-es ötajtós Octavia. Máskülönben ugyanazon az MQB platformon áll, ugyanott van a teteje – nincs itt semmi látnivaló.
A belső dizájnon dolgozó részleg se Sztahanov-díjra hajtott. Kész szerencse, hogy az anyakonszernnél valakinek helyén volt az esze, így a frissítéssel megkapta az új Golf új 9,2 colos kijelzőjét. Nem mintha a korábbi középkonzol nagyon le lett volna maradva a kortól, de ha már a kijelző határai így is maradtak a helyükön, jót tesz a felhasználói élménynek, hogy több hely jut a pixeleknek. Merthogy a fizikai gombok teljesen eltűntek, érintős gyorsgombból is csak a legalapvetőbbek maradtak fixek, az ezzel nyert helyet pedig kitölti a kijelző. Holt egyszerű a menü, szép nagyok és élesek az ikonok, tényleg semmi szükség nyomásélményre. Tökéletes win-win.
A kijelzőtől lefele sokáig semmi újdonság, aztán ott robban a kreatívbomba, ahol nem várnád. Öt kis gumibogyó került a pohártartóba, amit ugyan elfelejtettem lefotózni, de itt egy tökéletes gyári fotó róla. Mire jó? Megtámasztja a PET-palackot, ami így egy kézzel nyitható. Simply clever biturbó. Van pár ilyen apróság, amivel elcsábítani nem fogják a konszerntársak vevőit, de a márka megítélésének mindenképp jót tesz. Például már hátra is két USB-csatlakozó jut és ha valaki nem csak telefont töltene, örülhet: egy 230 voltos aljzat ment meg az invertertől.
A Style felszereltségű tesztautót agyonextrázták ugyan, de ennek a 300 ezres felárú elektromos ülésállításon túl nem sok látszata van a kormány mögött. Egy Octaviában alapból nem fojtogat a prémiumság hiánya, valahogy ezzel az amúgy relatív filléres szövetbelsővel kényelmileg nem marad hiányérzet elöl. Legfeljebb ha valakinek fájnak a fizikai kijelzők, nem lesz boldog a hírtől, hogy digitális műszerfalra még várni kell. Ugyan az Auditól ez már leszivárgott egészen a Golfig, mindent azért nem lehet. Továbbra is csak a két óra közti kis kijelző digitális, minden más műanyag. Ugyanezért az elektromos rögzítőfék sem ért még ide. A kormány mögött nekem egyedül az indítókulcs hossza fájt, ami szerintem testalkattól függetlenül mindenkinek térbe ver. Ahogy nézem az extrákat, van gombos indítás – azon a 130 ezren már biztos nem spórolnék.
Hogy mi van hátul? Kompakthoz mérten brutálisan sok fejtér, lábtér, ahogy az Octaviákban általában. Egyszer talán egy megvénült VW-s stratéga halálos ágyán elhangzik majd a titok, miért pont helykínálatban enged ennyit a Skodának az anyakonszern. A középosztálybeli családok és kelet-európai képviselők literre veszik az autót? A Golfot itt már tényleg elfelejthetjük, egy Variant tíz centivel rövidebb, mint az Octavia kombija, az ötajtós csomagtere pedig az egészen elképesztő 590 literről indul. Néggyel veri az amúgy hosszabb Passatot, de nem is tudom, minek írom ezt ide.
Szóval bővülő extralista, okosodó infotainment. Maradva a tesztautónál, nehéz kibogarászni, mi jön a Style felszereltséggel és mi ezen felül is fizetős extra, de akik pár éve még irigykedve nézték a Tesla telefonos autóbuzeráló appját, örüljenek, Skoda Connect néven érkezik a megváltás. Az app Androidon és iOS-en is fut, lement használati infókat a Skodából, és elemez mindent az átlagfogyasztástól az átlagsebességig, plusz vannak olyan távolról hasznos funkciói, hogy mutatja, milyen messze parkol az autó, zárva van-e, hány kilométerre elég üzemanyag van benne, stb. Az már kötelező extra, hogy kapott fedélzeti wifi-hotspotot is az Octavia, ami viszont szép teljesítmény, hogy ez egyszerre akár nyolc eszközt kiszolgál.
A motorkínálat maradt, ez itt épp a kétliteres TDI DSG-vel. Kever ugyan bűntudatot az élménybe, hogy kormot fúj ki hátul, de ezzel a 150 lovas turbódízellel nagyon finoman jár mindenhol. Ha nem ver át a fedélzeti rendszer, simán négy liter elejét eszik klímával, visszafogott főutas tempó mellett, de nálam csak sok elindulással terhelt városi forgalomban sikerült bevinni 5,5 liter fölé. Elsődleges élettere mondjuk továbbra is az autópálya, etéren a biztonsági asszisztensek miatt már észrevehető változást hozott a facelift. Sávot tartani eddig is tudott, a 210 km/h-ig jó távolságtartó tempomat és a holttérfigyelő viszont óriási megváltás lesz a sokat pályázóknak.
Ahogy nézem, 150 lovas TDI DSG-vel, Style-ban 8,1 millióról indul, amiben már benne van pár extra. Ilyenkor jönne a konklúzió, hogy ennyiből már ezt és ezt lehetne venni, de ilyen felszereltség mellett nem sok konkurens jut eszembe. Talán a Mazda 6, ha nem kell a nagy csomagtér. Azért az egy-két szándékos hiányosságért kár, de talán mindegy is, mert nem a prémiumságra elcsábulni képes lakossági vásárlót kell megnyerni, hanem a racionális flottamenedzsereket és pályázatírókat. Az Octavia-eladások nagyjából négyötöde eddig flottából jött, és ezen a terepen valószínű az sem rontaná az esélyeit, ha hat fele szednék a fényszórót az orrán.