Grófi ganajhordó a Mercedestől

Bemutató: Mercedes-Benz X osztály – 2017.

2017.11.23. 12:13 Módosítva: 2017-11-23 12:13:22
A reklámok alapján a Mercedesnek se lehet sok mondanivalója az autóról. A reklámügynökségeket elég rövid pórázon tartják. A márkamenedzser megmondja, mi az üzenet, ami szerencsés esetben egy rövid állítás, ezt kell aztán kifejezni különböző audiovizuális eszközökkel.

A Mercedes honlapján láttam először ezt a videót, melyben emelkedő számsorrendben a következő dolgok történnek:

1.: Kijön egy garázsból egy X osztály valami száraz tájon.

2.: Utánamegy egy motoros nő nyitott bukósisakban (valamiért ez a motoros nő-motívum nagyon megy, az új Qashqai reklámjában is motoros csaj kergeti a főhőst, csak zárt bukóban).

3.: Egy 70-es évekbeli amerikai autó, valami Ford Pinto-szerűség is utánakanyarodik.

4.: Csajok táncolnak egy betonépület aljában.

5.: Az X osztály tempósan áthajt egy tócsán.

6.: Bölények vágtatnak.

7.: Egyforma fekete pólós srácok rohannak egy földúton, a platóra akarnak kapaszkodni, de a csaj, aki ekkorra már vezet (20 másodpercnél tartunk), csak néz.

8.: Orrszarvúk szaladnak az X osztály után.

9.: Belülről látjuk az immár driftelő autót, a hátsó ülésen Leningrad Cowboys-szerű alakok dülöngélnek Kiss-szerű sminkben. Illetve egy Leningrad Cowboy és két Marilyn Manson-tagnak öltözött tag – ezt az egyet speciel értem: akár három kákabélű is elfér hátul.

10.: A városban hatalmas, animált plüssjeti üldözi az X osztályt.

Kérdeztem hát Villányban, a magyar bemutatón egy marketingestől, hogy akkor végül is mi az üzenet. Mi lenne?! Mindenki fut az X osztály után, mert meg akarja szerezni! Hát ennyi, ez akár az új macskapisi-ízű légzéskönnyítő rágógumi reklámja is lehetne, hiszen ki ne akarna megszerezni egy ilyen hasznos, menő dolgot? Az X osztályt több kézenfekvő paradoxon is sújtja, például egy pickup a fizikai munkával kapcsolatos, a Mercedes meg sosem volt a cowboy-szubkultúra autója. Hogy mást ne mondjak, még a Mercedes mérnökei is fekete öltönyben szállnak ki az autókból, amikor Death Valley poklában tesztelgetnek, mert ilyen a céges kultúra (legalábbis a közelmúltban ilyen volt).

De miért is ne lehetne a Mercedesnek pickupja? Sőt! Hogyhogy eddig nem volt? Elvégre még terepjárókupéja (GLE), meg shooting brake-je is van (CLS). Ráadásul nem csak a SUV-kategória eladásai nőnek világszerte, de a pickupoké is. Tudják mi az őrületes találmány? Megmondom, de nagyon vigyázzanak, hogy ne csapjanak túl nagy erővel a homlokukra.

Szóval:

- van a Mercedesnek már minden idióta kategóriája
- a BMW-nek is
- de prémium gyártónak még nincs pickupja
- nemcsak a BMW-nek nincs
- de a Range Rovernek sem
- akárcsak az Audinak.

Talán mert büdös nekik a trágyahordás. Vagy csak megszokásból?

Mindenki tudja, hogy a Mercedes első pickupja egy átemblémázott, és műszakilag kicsit átvariált Nissan Navara. Egy BMW-s fejes szokatlan módon még be is szólt emiatt a nagy konkurensnek. Lehet-e egy Nissan Navarának, vagy eleve, bármilyen pickupnak Mercedes-vezetési érzetet csinálni? A Mercedes szerint nyilván igen, alkalmasint nem abban az értelemben, ahogy a Renault Kangoo-ból néhány embléma segítségével Mercedes Citant csináltak. Mely kishaszonjármű elég gyengécskén hasít a piacon, tehát hiába terjeszteném magam is, hogy Mercedes-emblémával mindent el lehet adni - igazából nem. Még úgy sem, hogy a Kangoo/Citan nem is rossz. Tehát a Mercedes eldöntötte, hogy betömi ezt a galaxisnyi lyukat a modellpalettán (Nincs pickupunk! Süllyedünk!!!), vett egy mély lélegzetet, lebukott a vízszint alá és nekilátott.

Új szilentek, gátlók, szélesített nyomtáv (+7 centi), erősített alváz. A hivatalos agymosás központi motívuma az átdolgozottság volt: mindent nagyon átdolgoztak, kicseréltek és feljavítottak, többször hangzott el, hogy nincs az autón két egyforma lemez, mármint Navara-X osztály viszonylatban. Három közös alkatrész van csak: a három kilincs, ami tényleg jó duma, de tekintve, hogy az autó oldallemezei, de még a hátsó ajtó ablakvonalának felfelé ívelése is tök olyan, mint a Navarán, maradt bennem egy kis kétség. Amúgy pont leszarom, mennyi a Navarával közös alkatrész, kezdő szakírók szeretnek azon kéjelegni, hogy jujujuj, találtam egy közös kapcsolót. De még ez se arról szól, micsoda botrány, hogy közös a kapcsoló, hanem hogy a feltörekvő szerző mekkora sztár lehet memóriakártyában. Juhú, a terepkapcsoló tárcsája egy az egyben Navara, király vagyok! Bár annyira nem: elfelejtettem lefényképezni, és persze sajtófotó sincs róla. (Az alábbi képen is csak homályosan ismerhető fel.)

Lehet, hogy velem van a baj, de semmi szörnyűt nem látok abban, hogy átemblémáznak egy Nissan Navarát, és egymillióval drágábban adják. De miért választották donornak épp a Navarát? A Navarának nincs olyan reputációja, mint a Toyota Hiluxnak, nem ilyennel parádézott az Iszlám Állam. Ugyanakkor a Navarában kezdődött a személyautós tulajdonságok megjelenése, a beltértől a hátsó tekercsrugókig. Meg a Renault-Nissan konszernnel már amúgy is van átemblémázási együttműködés.

Az X osztály beltere nem különösebben személyautós, úgy értem, van már ilyen trend, hogy személyautós legyen a pickupok beltere, ilyen szempontból az X osztály sem lóg ki a mezőnyből. Beltéri dizájnban sem – az európai gyártók mindig szebb belteret csinálnak, főleg prémiumék, de a pickupoknak speciel jól áll a hagyományos japán bumfordiság, a trógerebbre vett illesztési hézagok, a bénán szétszórt kapcsolók.

A Merci berakta a C osztály (és még sokan mások) kormányát, van szálcsiszolt műanyag, kis zongoralakk itt-ott, meg műkróm keretű levegőbeömlők. Nekem kicsit bazári, főleg egy E osztály belsejéhez képest, de elhiszem, hogy direkt van. Sajnos a tizenhét tesztautó között nem volt az alap Pure (-uttya) felszereltségből, pedig megnéztem volna, milyen a Mercedes elképzelése a minimál puruttyaságról. Ugyanakkor egy dologban nagyon a mezőny fölé nő a Mercedes, és ez a hangszigetelés. Lehet, hogy ma már a gumiipar megtanult csendes terepgumit gyártani, de ezen kívül motor- és szélzaj sincs, ezért pedig simán el lehet kérni a felárat. Komolyan, érdemes kipróbálni, manapság amúgy is a hangszigetelés a legértelmesebb extra, amit autóba rakhatnak.

Az X osztály a nyomtávval együtt bódéban is szélesebb lett. Elöl persze már minden új pickupban sok a hely Ford Rangertől Isuzu D Maxig, de az X osztály platójára már keresztben is felfér egy EUR-raklap. Csak bemondásra hittem el, mert demó nem volt, csak ha már hallottam, átadom az üzenetet. Tehát új futómű, új karosszériaelemek, egy csomó új beltéri dolog, csak a három kilincs maradt, satöbbi. Az ember már szinte azon csodálkozik, hogy ha csinálsz egy alvázat, rá egy karosszériát, és jövőre úgyis  benne lesz a saját V6-os dízeled a saját 8 fokozatú automata váltóddal, minek neked egyáltalán a Nissan Navara?

Jó vicc, annyira azért nincs átdolgozva. Még saját gyár sincs hozzá: ugyanabból a Nissan-üzemből érkezik Barcelona mellől, mint a Navara. Hát így. Szakasztott mint a Citan a Maubeuge-i Renault-gyárból. Minden ellenkező híresztelés dacára az emberek elsősorban emblémáról ismerik fel az autókat. Ezen meg egy akkora csillag van, hogy robogóban kerék gyanánt is megtenné. Valójában ennyit sem kellett volna dizájnolni. Embléma+színek, ez kell. Van is egy állat vaníliasárgája az X osztálynak, ami a nemzetközi bemutatón volt, de aztán a menedzsmement megrémült saját merészségétől, és offolta a színt. Akárcsak a tévéreklámban látható mustármetált. Ennélfogva bár a magyar bemutatón elég részletesen felsorolták a a célközönséget (aki él és mozog), a szomorú szürkék, feketék és fehérek alapján azt mondanám, az X osztályt depressziós döbrögikre pozicionálták.

A magyar bemutató sportértékét Mercedes-szempontból az adta, hogy 17, azaz tizenhét darab tesztautót szedtek össze. Hogy nem volt könnyű menet, abból is látszott, hogy a tesztpark nagy részében háromjegyű számokat körmölgettünk sofőrváltáskor a naplóba; ilyen 200-300 kilométerek voltak bennük. Külön attrakció volt a terepgumik és a hozzájuk való felnik összeszedése. Nekem az első döbbenetet az okozta, amit már meséltem, hogy vártam a búgást, és nem jött. Továbbá hogy kapható az X osztály 18 és 19 colos kerekekkel is, de hiába: az alacsonyabb profilú gumikkal az is nyomorultul kicsi lesz rajta. Viszont a 17-es acélkerekekkel, /70-es gumikkal perfekt, amúgy még ezekkel sem volt rossz közúton vezetni, pedig 2,4-es guminyomás helyett csak 1,6 bar volt bennük.

Ekkora csillaggal, és a brutálisra vastagított hűtőrács-lécekkel nem tud valami rosszul kinézni, nem igaz? A pickupság miatt nem lehet eljátszani a Mercedes által mostanában kedvelt homogenitás-trükköt, amitől annyira jól néz ki például a GLE kupé félig hátulról: minimális illesztési hézagok és szintkülönbségek, még a lámpatestek is úgy simulnak a lemezekbe, mintha több évnyi árapály csiszolta volna össze őket. Mármint a többi Mercedesben, mert ez egy pickupban nem működik. Szerintem még úgy sem jönne össze, ha nulláról terveznék. Meg nem is illene hozzá. Így viszont az X osztályban az emblémán meg a hűtőrácson kívül (dizájszempontból) nincs sok Mercedes, ugyanúgy kilóg a kortárs mezőnyből, mint a G. De legalább a személyautó-mezőnyből lóg ki, és nem a haszonjárművek közül. Oda is illeszthette volna a Mercedes, de akkor rendes nevet adott volna neki (Actros, Atego, Citane, stb), nem betűt, mint a személyautóinak.

Egyértelmű, hogy strapabíróra kell megcsinálni, hiszen a Mercedes akkora márka, hogy sokan, akik mondjuk a világ keményebb szegleteiben zöldségesmercis taxizással kezdték, simán lehet, hogy mostanra felküzdve magukat csak márkahűségből is X osztályt vesznek. És őket nem szabad átverni valami kevéssé golyóálló technikával, hiszen a Youtube-ra Mauritániából is fel lehet tölteni a videót egy széthullott autóról. Ebben sokáig azt mondtam, egy nagyon csendesre megcsinált átlagos mai pickup. Úgyhogy a végén az evangelizációs hajlamú instruktorok elvittek még egy körre a szőlőhegyre meg az erdőbe. Már úgy, hogy én vezettem. És egyszer se mondták, hogy lassabban, inkább, hogy küldjed, küldjed! Szakadt földutakon, meg vízmosás-jellegű helyeken azért elég sok az 50-60, de az X flottul bírta. Elképesztő az is, mit tud egy terepgumi: hátsó hajtással mentünk fel sáros, vizes faleveles hegyoldalakban. A kipörgésgátlót ki lehet lőni, de a kormányszöget figyeli – egyenesben dobálja neked a sarat, de kanyarban elveszi a gázt, és csak akkor nem tenné, ha kiirtanád az ABS-modult.

Emellett van az, hogy hiába néz ki akárhogy egy pickup, a használatot az elsőre nem látható, vagy nem feltűnő dolgok aranyozzák be, vagy teszik pokollá. Jól hozzáférhető, erős rögzítőfülek vannak-e a platón? Nevetségesen összeül-e, ha rárakják a papíron engedélyezett egy tonnát? A rögzítéssel tönkrevágjuk-e a fényezést, illetve úgy általában tudjuk-e kímélni munka közben? Megfizethető áron van-e platóbélés? Akadályozza-e a platóajtó a targoncás rakodást? Mindezt össze lehet hozni, nem is ez a nagy feladat. Hanem mindezt úgy összehozni, hogy jól is érezze benne magát az olyan divatpojáca, mint én, aki tíz éve járok terepjáróval, és soha nem terepezek, de egyszerűen ilyenben érzem jól magam.

 Irodalmi jogelőd

Míg az előadást hallgattam a prémium pickupról, beugrott a célközönség: Lord Emsworth, Blandings grófja, aki a kastély mellett disznót tenyészt. Vagyis inkább tart. A tévés változatot nem láttam, de gondolom, ez is csak olyan, mint Rejtő Jenő: a verbális humort képben visszaadni szinte lehetetlen. A könyveket most nem sorolnám fel, de a leghíresebbek talán a Forduljon Psmith-hez és a Nyári zivatar. Mondjuk Clarence Threepwood, Emsworth 9. grófja vonattal járt, vagy szélsőséges esetben a Rolls-szal, de a disznót a fondor lelkű intéző, Angus MacAllister biztos szívesen fuvarozná egy X-Mercedes-szel.

A négyhengeres dízel viszont probléma. Nem az a baj, hogy a Nissané, meg hogy 187 ló. Kell egy jó négyhengeres dízel, meg is van, oké. De Ekkora Mercedest hat henger nélkül árulni öntökönszúrás. Van egy összeesküvéselmélet, mely szerint direkt nincs idén még, és jön csak jövőre a V6 X 350d, 3 literrel, 254 lóval. Felteszem, bármennyibe fog kerülni, nagy siker lesz. De a konteó szerint az van, hogy sokan úgyis megveszik ezzel a négyhengeressel, mert kell nekik egy Mercedes pickup. Aztán ha megjön a hathengeres, ezt eladják, az az egy-kétmilliónyi bukta abban a kultúrkörben belefér.

Az Amarok hiába kapható háromliteres V6-os dízellel, hiszen a VW konszern csinálhat bármilyen autót, azzal az emblémával nem veszik meg prémiumnak. Ez nem gondoljuk, ezt tudjuk: a Phaeton-projekt keretében elég sok pénzért mérte ezt fel a VW. Ha ellenben kihoznák Audi-emblémával, már tényleg csak a platós BMW X6 van hátra. Már csak azért is érdemes volt megcsinálni az X osztályt.

Árak, felszereltségek


Pure
220d (163 LE)– fekete kilincsek, fekete a lökhárító is, 17-es acélfelnik, összkerék nuku: 9 millió nettó, 11,4 millió bruttó

Progressive – 17-es alufelni, színre fújt lökhárító: + egymillió

Power - színre fújt, krómos lökhárító,  ledes lámpák, 18 colos felnik +2,4 millió

Ha fejben összerakom az Oligarcha felszereltséget,  250d 4Matic automatával,  ez bruttó 13,3 millió, + a Power (jó vicc, hatalom!) 2,4 milliója, plusz a sok extra, diffizáraktól bőrökön át gyalogosérzékelő vészfékig, egy huszasból megáll.