Milliók, tarcsiban

Használtteszt: Audi A6 (C7) 3.0 V6 TDI Quattro S-Line – 2012.

2018.09.20. 06:07 Módosítva: 2018-09-20 07:42:11

Volt egy osztálytársam, akinek mindig „új” mobilja volt. Egyik nap még a Nokia 7210-essel haknizott, pár héttel később már hiába kerültem a tech-rangléta elejére a beépített kamerás Sony Ericsson K500i-mmel, – ami mindenkinél gyorsabban játszott le egy Halálos Iramból kivágott 3 másodperces GIF-jelentet – neki már Nokia 3660-asa volt. A symbianos, infraredes telefonból hamar univerzális távirányító lett: kiváló eszköz, hogy egy unalmas rajzórai filmnézés videomagnóját megbabonázza.

Telefonos Lacinak egyszer feltettem az udvariatlan kérdést, hogyan tud mindig új telefont szerezni? A rövid válasz az asztmapénz volt (szegény Laci asztmával küzdött, amiért akkoriban egész szépen kompenzált az állam), de hosszabban kifejtette, hogy a különböző, szürkeimportból származó telefonok csereberélésén ritka esetben még nyer is, mert nem volt nála annyi ideig egy-egy telefon, hogy az aluljárós kereskedők szemében nagyot veszítsen az értékéből.

Nem azért jutott eszembe a történet, amikor a hatéves, használt Audi A6-ost teszteltem, mert elsőre nem igazán akart párosodni a telefonommal. Persze ennek is köze volt hozzá, de inkább akkor vált aktuálissá, amikor elgondolkoztam, kik lehetnek egy ilyen fiatal, de 245 ezer kilométert futott, alig ötmillió forintba kerülő prémium szedán lehetséges vásárlói.

Nem is értem, miért van még itt!” – mondták az Autócentrum Rómainál, miközben átadták a forgalmit, de nekem volt néhány ötletem. A virítani akarókat és a szigetes srácokat alapból kiveszem ilyenkor a képből, ők élik az álmukat, a saját hibáikból sem tanulnak. Racionálisabban gondolkozva rögtön eszembe jutott telefonos Laci még úgy is, hogy tudom, a magas átírási költségek miatt már elég régóta nagy szívás sűrűn csereberélni prémium autókat, Magyarországon. Az új generáció és az egyre keményebb dízelüldözés árnyékában valószínűleg ezek az A6-osok hamarosan elérik értékvesztésük mélypontját. Elindul az emberben a mohóság: lehet gondtalanul A6-osozni két évet?

A magyar átlaghoz képest is eléggé tele kell lenni, hogy használt prémium limuzinban pihentessük a felesleges ötmilliónkat, és nézzük, ahogy lassan elolvad az autó értékével együtt. Hiszen ahhoz, hogy egyáltalán csak kis bukóval kijöjjön a telós Laci-féle matek, nem árt feltételezni, hogy az éves futásteljesítmény nem lesz túl magas. Ez már önmagában elég jól irányzott szúrás a racionális (haha!) prémium utazóautó-birtoklás rózsaszín felhőjébe, de biztos, ami biztos, nézzük meg, mennyibe kerül 2018-ban egy V6-os dízellel szerelt A6-ost a nevünkre venni!

Audi A6 (C7) 3.0 V6 TDi Quattro S-Line forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft]
Vagyonszerzési illeték 113 250
Forgalmi 6 000
Törzskönyv 6 000
Eredetiségvizsgálat 20 000
Regadó 88 775
Rendszám 8 500
Kötelező biztosítás (26 éves férfi, 2,5 éves jogsi) 84 505 Ft-tól

Látható, hogy nagyjából kétszer drágább átírási illetékkel és körülbelül 30%-kal magasabb biztosítási összeggel kell számolni, mint egy kis motorral szerelt autó esetén. És persze tételezzük fel, hogy az Audiban tényleg nem volt még megbontva a motor, a futásteljesítmény pedig valós. Létezik, hogy még két évig (a következő műszakiig), a magyarországi évi, átlagos futásteljesítményre még egy kicsit rászámolva, összesen 50 ezer kilométert gond nélkül el tudunk menni a háromliteres, dízel A6-tal?

Az értékvesztés, ahogy írtam, innentől már nem brutális, hiszen egy ilyen Audiért 2012-ben 20 millió forintot fizetett az első gazdája; a tragédia már lezajlott. A legtöbben valószínűleg ilyen csodákban bíznak, és inkább meg sem számolják, mennyire hamar van meg a baj. Elég hamar összejön az egy misi, ha dől a dominó.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár)
Akkumulátor Bosch 78 359 Ft
Levegőszűrő Mann Filter 9 640 Ft
Pollenszűrő MannFilter 17 249 Ft
Lengéscsillapító / első 1 db Bilstein 39 910 Ft
Lengéscsillapító / hátsó 1 db Bilstein 35 332 Ft
Első fékbetét garnitúra Brembo 35 629 Ft
Turbófeltöltő BTS 254 507 Ft
Nagynyomású szivattyú Bosch 540 874 Ft

Az utolsó két tétel nyilván a legdurvább, és akkor még az automata váltó néhány százezres javítási költségéről nem is beszéltünk. Előzetes átvizsgálással elég jól képbe lehet kerülni, így elég kicsi az esélye, hogy olyan A6-osba nyúljunk, amely két év alatt kártyavárként omlik össze.

Főleg, hogy a C7-es A6-os nem elromlós fajta. Éppen csak kifutó típusról beszélünk, ettől függetlenül szeretik népítélkezőink, és jellemző durva típushibáról sem tudunk. Problémák lehetnek az üzemanyagbetöltő ajtajával, a fedélzeti számítógép kijelzőjét előcsalogató motorral és az elektromos kézifékkel. A racionalitás sarokpontjait keresgélem egy prémiumautónál, de ideje feltenni a kérdést: mennyit őrzött meg az A6-os a prémiumságából 6 év és 246 ezer kilométer alatt?

Nagyjából mindent. A kipróbált A6-os látszólag makulátlannak tűnik. A felnikért járna egy kisebb tockos az előző tulajnak, de egyébként sehol egy meghúzás, karcolás, vagy horpadás. A formáról egyébként kár is beszélni, elegáns, nagy szedántest ez, a xenonlámpákkal talán kicsit unalmas is, a full-LED változat sokkal jobban néz ki.

Bent is remek állapotnak örvend a negyedmillió kilométert futott A6. Sehol egy csúnya karc vagy hámlás a kárpitozáson. Az Audi régóta etalonnak számít a belsőtér-tervezésben, csupán az értékállósággal voltak bajok. Elképesztő, hogy az utóbbi évtizedben mekkorát fejlődött a Volkswagen konszern ezen a téren. Míg a 2000-es évek eleji Audik ennyi idősen már össze-vissza hámlottak, addig ez az A6 köszöni szépen jól van. És ha azt hinné, hogy ez egy elszigetelt eset: ugyanezt tudja egy Jetta vagy egy Octavia is, ha vigyáznak rá.

Ritkán ülök Audiban, így kicsit keresem az indítógombot, de aztán szinte rezonancia nélkül kel életre a közös nyomócsöves, 3 literes V6 TDI. Jó hír, hogy ebben az autóban még nincs active display, főleg, hogy a fordulatszámmérőt és a sebességmérőt is egy kicsit befordították az ember tekintete felé. Apró, de nagyon kellemes figyelmesség.

Mennyire biztonságos?


A 2011-ben megjelent harmadik generációs Audi A6-os hozta a kor modern személyautóitól elvárható biztonságot, az EuroNCAP töréstesztjén öt csillagot kapott a felnőtt utasok védelmére. Alapáron hat légzsákjával, ABS-szel, ESP-vel, xenon fényszórival és két hátsó Isofix rögzítési pontjával tisztességesen felszerelt az A6-os.

Menet közben akár néhány méter után el is áshatná magát egy ilyen autó a hibajelzések tömkelegével, de ez a példány rendben van. Nem rángat az S-Tronic váltó, nem zörög vagy nyöszörög semmi, a futómű felől sem érkeznek gyanús zajok. Ez az A6-os minden elemében élni akar, vagy legalábbis remekül játssza, hogy pokol tornácáról csak kellemetlenül drága óvadékkal kapna szabad utat.

Ez még csak a gyengébbik, 204 lóerős V6-os dízel, de érzésre már ez is tudja az átlag (nem Tesla) villanyautók gyomorforgató gyorsulását, csak ez nem 50-ig tol úgy, mint egy Zoe, hanem 100-ig, és persze utána sem jön zavarba. Kormolás, csörömpölés, megtorpanás természetesen nincs, csak néha, némi turbóhang, ami még jót is tesz az ember lelkének. Lehet tovább fokozni az élvezeteket a duplaturbós változattal, de felesleges, valószínűleg ez a legjobb motor ebbe az A6-osba (leszámítva az S6-ot és az RS6-ot, de az más kávéház). A turbós benzinesekkel sincs nagy baj, talán egy egy fokkal csendesebbek is, de ha már modern technikát választok egy utazóautóba, inkább fogyasszon kevesebbet, tehát marad a dízel.

A gyáriak 5,3 litert adtak meg fogyasztási adatnak, ami nyilván böszmeség, de 7 literrel gond nélkül le lehet autózni vele vegyes üzemben. Egyébként már a 2 literes dízel is elfogadhatóan mozgatja az A6-ost, de nem fogyaszt kevesebbet és cserébe kellemetlen, négyhengeres hangot áraszt magából. A fogyasztást számos trükkel csökkentették annak idején a mérnökök. Gázelvételkor az autó intenzívebben tölti az akkumulátort, elektromos a kormányszervó, és teljesen leburkolták az autó alját, amivel sokat tudtak csökkenteni a légellenálláson.

Már egy ideje vezetem az A6-ost, élvezem a technokrata csendet, a laggoló zeneszám-kiírásokat leszámítva hibátlanul viszi a Spotifyt a telómról, de valahogy mégsem az igazi az élmény. Valahogy az első magánorvosi kezelésemhez tudnám hasonlítani: jó érzés, hogy szinte fájdalommentesen meggyógyítanak, megnyugtató, hogy a váróterem annyira tiszta, hogy akár a padlóról is lehetne enni, de azért nem szívesen mennék vissza újra.

Ne értsenek félre, az A6 rettenetesen jó autó, de annyira vegytisztára csiszolták az utazás élményt, hogy már jobb lenne, ha önmagát vezetné. Vajpuhán mozog a szervokormány, de az áttételezését nem találták el jól, egy körforgalomban szinte fogást kell váltani a kormánykeréken. Visszajelzést ne is várjunk tőle. A menetkomfort majdnem rendben van, de az S-Line kivitel elszúrja az egészet. Ha már nem jó vezetni egy ilyen autót, akkor legyen nagyon kényelmes, főképp ne érjen le az első lökhárító egy bátrabban vett fekvőrendőrnél.

Habár a fedélzeti számítógépben könnyen megtalálni a menetmód-választó beállításokat, sok értelme nincs piszkálgatni. Hiába állíthatjuk a gázreakciót, a váltót, a rugózást, sőt, még az övfeszítés mértékét is, az üzemmódok között alig van különbség, egyszerűbb Comfort-állásban hagyni mindent. Ez ilyen, és kész.

Tragédia azonban nincsen, egy ilyen A6-os a legtöbb autóhoz képest így is osztályon felüli kényelemben repít majd le minket és négy utasunkat az Adriára. A tér minden irányban óriási, az első ülést leghátrébb tolva is elég sok hely maradt nekem a második üléssorban. Hátul, középen ülni nem kényelmes, de egy gyerekülést berakva még így is elég jól használható ötszemélyes autóként az A6. Ha az Avant verziót választja, még a bringák is könnyebben fognak beférni az egyébként sem kicsi (530 literes) csomagtartóba.

Igazából nekem ez a méret már túl sok is volt. A 64 kilómmal inkább távolabb vagyok a konfekciómérettől, de már-már komikus, ahogy a kormányba kapaszkodva csúszkáltam az egyébként jó oldaltartású, de egyszerűen túl széles ülésekben. Túllihegett nyavalygásnak tűnik, de mielőtt ilyen nagy autót választ, érdemes ezt is szem előtt tartani.

Elég sok pro és kontra érv is van egy ilyen A6-os mellett, és a részletekbe belemenve talán némi racionalitást is fel lehet fedezni a vételi szándékban, ha olyan munkánk van, ami miatt sűrűn, nagy távokat kell megtennünk. Mindezt persze kényelemben szeretnénk, és úgy, hogy a több tíz millió helyett csak ötöt költöttünk a vásárlásra. Ezzel az árcédulával ez az A6-os az olcsóbbak közé tartozik, de aki még bátrabb, már 4 millióért is találhat magának "hibakód mentes" példányt. Persze, még mindig szóba jöhet egy újabb, keveset futott, de nem prémium szedán is, ám abban valószínűleg nem lesz V6-os dízel és ilyen minőségi beltér. Innentől már tényleg az egyéni preferenciák döntenek és persze kell néhány millió tarcsiban, hogy az autójavítás ne legyen ügy az életünkben, ha egyszer elkezdődnek a bomlási folyamatok. Mert elkezdődnek, csak az a kérdés, hogy mikor.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Audi A6 (C7) 3.0 V6 TDI Quattro S-Line – 2012.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 2967
Hengerek száma/elrendezése 6/V
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 150 (204)/4400
Nyomaték Nm/1/perc 450
Könyezetvédelmi besorolás Euro 5
Váltó 7 fokozatú, duplakuplungos automata
Végsebesség km/óra 242
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 7,6
Kombinált fogyasztás l/100 km 5,3
Saját tömeg kg 1720
Hosszúság mm 4915
Szélesség mm 2086
Magasság mm 1468
Tengelytáv mm 2912
Csomagtartó l 530
Tank mérete (l) 65
Újkori alapár 14.379.750 Ft