Ez lesz a háziasszonyok Porsche Macanja, a Fiesta alapjain. Tényleg lelakja a régi nevet, vagy csak új tartalommal tölti meg? A Ford új kis SUV-ját még a hivatalos premier előtt láttuk, és utána hallgatnom kellett, mint a sír.
A „szivárog vagy nem szivárog?” kérdés lassan már a pelenkaipart megszégyenítő módon kezd súlyosbodni az autós premiereknél. Hogy mi van a háttérben? Akad pár rendezvény, ahol még a hivatalos sajtópremier előtt megmutatják az autót egy szűkebb körnek, majd aláíratnak mindenkivel egy papírt, hogy egy bizonyos határidőig nem jelenik meg az anyag. Esetünkben ez június 26. reggel hat óra volt.
Akkor szokott bekerülni valami más is a palacsintába, amikor valaki mégsem hallgat. Néha a kommunikációs ügynökség egyik félálomban lévő munkatársa élesíti korábban a képeket, néha a nyomdából szivárog. Néha meg csak úgy. Abban nem hiszek, hogy mindig emberi tévedés az ok, szerintem az esetek egy részében szándékosan jutnak ki az első képek, ahogy az álcázott prototípusokat is szándékosan mutatják meg, hisz mindig tudják, hol vannak a lesifotósok. De hagyjuk is, szinte biztos vagyok benne, amikor ezt a cikket írom, hogy a megjelenéskor a Ford Puma formája már nem lesz titok. (update: nem az, kiszivárgott.)
A titkos bemutató Düsseldorf egyik hatalmas fotóstúdiójában volt, ahol egy tévénél nagyobb tárgyat is le tudnak fotózni. A minden sarkában lekerekített, hófehér szobában csak néhány lámpa adott támpontot, meg a függöny, amivel leválasztották a stúdió másik felét. Mi olyan nejlont húztunk a cipőnkre, amilyeneket intenzív osztályon szokás látogatáskor, itt viszont más a cél: a cipőnk ne fogja össze a fehér padlót.
Maga az autó a nagy fehérség közepén ácsorgott szépen bevilágítva, de az ember elveszíti itt a tájékozódóképességét, és kicsit olyan volt az egész, mintha a tejszerű térben lebegett volna. A másik, függönnyel leválasztott stúdiófélben is állt egy Puma, de itt körbepakolták mindenféle tárgyakkal, amelyeknek az a dolguk, hogy beférjenek a Puma ötletes csomagtartójába – erről később.
A Pumában ott a dög, egyszerűen jó a kiállása, nagyjából olyan mokány, mint egy Porsche Macan. A Ford persze kisebb, méretben az Ecosport és a Kuga között foglal helyet, műszaki alapjait egyébként a Fiesta adja. Az Ecosport lényegesen kisebb alapterületű, a Puma széles, ahogy a forma is sugallja, ellenben 8 centivel (!!!) alacsonyabban ül benne az ember, mint a toronyház-alkatú Ecosportban, de 6-tal magasabban, mint a Fiestában. Hogy tisztábban lássuk, a Renault Captur, Opel Crossland X, VW T-Roc, Peugeot 2008, Seat Arona, Mazda CX-3 vevőköre számít a Puma fő vadászterületének.
A forma kétségkívül jó esélyeket ad neki, és ezt azután is állítom, hogy időközben bemutatták a Renault Captur és a Peugeot 2008 utódját. A bemutatón a formaterv gazdája, Thomas Morel elárulta, hogy itt nem a műszaki alapokhoz tervezték a kocsit, hanem felvázolták a formát, és nem kötöttek kompromisszumot: amikor zöld utat kaptak, a Fiesta padlólemezét alaposan át kellett tervezni, de úgy látták, érdemes. Kicsit fura, hogy a Puma kizárólag európai modell lesz, pláne azután, hogy tényleg erősen át kellett szabni a platformot, 19 mm a tengelytávnövekmény és 5,8 centivel nagyobb a nyomtáv – ez őrült sok.
Ahogy Morel mondta, a jó forma alapja, hogy jó helyen legyenek a kerekek, és most persze röhögcsélhetnénk, hogy a tetőn elég vacakul néznének ki, de ő arra gondolt, hogy eléggé a sarkokban legyenek. És ott is vannak, meg kellőképpen hangsúlyosak is. Aki viszont arra számít, hogy összkerekes verzió is lesz a terepes kinézetű gépből, csalódni fog: a Fiesta alapjain összkereket nem lehet csinálni, meg minek is. Aki egyébként ezt tényleg igényli, annak ott az Ecosport AWD. (Hatalmas lehet rá az igény, a magyar árlistán nincs is rajta.) A bemutató a külső forma után túlnyomórészt olyan extrákról szólt, amitől egy női autós elájul, de a Puma külsőre azért nem túl nőies, Morel formatervező is azt mondta, hogy nem akartak túl cuki autót csinálni, inkább magabiztos és optimista külsőre törekedtek.
Az egész Puma 4 méter 18 centi, de érzetre nem tűnik szűkebbnek, mint a Focus, mivel magasabb. És ekkor jön a belső terv, aminek felvezetőjében megtudjuk, mi a modern kompakt SUV vásárlójának a LEGFONTOSABB FÉLELME. Elárulom: a kicsi csomagtartó, amibe nem tudsz beállítani egy egyméteres cserjét vagy két golfzsákot, különben is, ha belefolyik valami, hogyan itatod fel?
A Ford Puma ezekre a félelmekre összesen 456 liternyi raktérrel válaszol, már ha nincs pótkerék, és nem hibrid az adott változat. Ugyanis a padló fölött is elég nagy a raktér, cirka 370 liter, ami épp egy ötajtós Focus szintje. Ám a Pumánál megtoldották az egészet annyival, hogy a kivehető padlója alatt van még egy 80 literes, mély üreg, amibe két pici bőrönd is befér. Ide egész magas dolgok is állíthatók. A Puma csomagtartóját mindenféle táblázatokban hasonlították össze a konkurensekkel, s főleg azok a modellek tudtak többet, amelyeknél tologatható a hátsó pad – oda viszont ember be nem ül olyankor. A Pumában nem lesz szükség ilyesmire. Ülésdöntéssel a raktér 1000 liter lesz, ami szintén rekordgyanús a fordosok szerint.
A szegmensben az is újdonság, hogy motoros is lehet a csomagtérfedél, láblengetős nyitással. A kalaptartó olyasmi képződmény, mint az ablakra pattintható árnyékolók, együtt nyílik a fedéllel. Így nincs kétoldalt sín a kalaptartónak, ami széltében további centikkel növeli a berakható cuccok szélességét. Az ötletbörze netovábbja a kivehető dugó, ami arra való, hogy az üregbe kicsorgott ezt-azt kiengedjük a szabadba. A Pumának lesznek 48 voltos mild hibrid változatai is, ezeknél az akku ebbe az üregbe kerül, igaz, ha jól emlékszem, nem vesz el 30 liternél többet.
S az utastér? Itt a női lélek finomságaira a cipzáras üléshuzatok rezonálnak, maga a berendezés a Fiestához hasonlít, de hatalmas, 12,3 colos a központi kijelző, és hatalmasak az ajtózsebek. A Titaniumnál ráadásnak alap a masszázsülés, ami kompakt SUV-ban meghökkentő extra, kíváncsi lennék már most az árára. Az ST Line viszont alapból az LCD-műszeregységet kap, ötféle vezetési programmal, hatféle eltérő műszerfal-grafikával, stb. Szóval attól sem tartok, hogy a Puma ST Line túl olcsó lesz, ugyanakkor valószínű, hogy azért majd ha nem is rögtön, de érkeznek azért kevésbé fullos Puma-verziók.
Az viszont meglepett, hogy az első öv felső pontjának magassága nem állítható, holott egy nőknek (is) szánt autónál nem lenne hülyeség. A Ford szakembere erre azt mondta, ő sem szokta állítgatni a felesége után, de hogy helyette ott a masszázs, ami több embernek tetszik. Nem akartam mondani neki, hogy az én feleségem is kábé olyan magas, mint én, és mi sem állítgatjuk az övet, de ha 150 centis lenne, szomorú lennék, ha pont a biztonsági öv okozna neki nyaksérülést egy balesetben.
Ami a technikát illeti, Fiesta-alapúak a hajtásláncok, de Puma vagy 55 kilóval nehezebb a kisebb Fordnál, így extra erőfeszítéseket kellett tenniük CO2-ügyben – így került bele a 48 voltos mild, azaz lágy hibrid rendszer is. A benzinesek mindegyike az új generációs, háromhengeres, egyliteres, turbós kis motor, 100, 125 és 155 lóerős teljesítménnyel, a 125-ösből lesz mild hibrid is, a 155 lovas meg csak így készül. Utóbbinak overboosttal és az önindító-generátor rásegítésével 240 Nm a nyomatéka (de simán is 190 Nm), ezért nem is látják szükségesnek az 1,5-ös benzinmotor beépítését. 2020 tavaszától lesz egy 125 lóerős, dupla kuplungos automata verzió is, ekkor jön meg a dízelmotor is. Ez négyhengeres, az 1,5 literes dízel teljesítménye 120 lóerő lesz.
A mild hibriddel 5 grammot tudnak egy motor CO2-kibocsátásából faragni, tehát a 125 lóerős változat 128 g/km helyett 123-at tud, ha hibrid. Ez segít érzékeltetni, hogy mennyire távol vannak a gyárak az elírt 95 grammtól, ami egy flottaátlag szeretne lenni, és azért megelőlegezném, hogy a Puma tényleg nem lesz egy benzintemető, pláne, hogy még a három hengerből egyet le is tud kapcsolni kis terhelésnél, szakadékban, hátszéllel.
A Pumát még az év vége előtt bevezetik, és amit láttam, az alapján nem fakadtam sírva, hogy megkapta a Puma nevet. Sokan zokogtak, hogy ez a régi név lelakása, de ki a fene vesz ma már titkárnő-sportkocsit? Jó volt az a Puma, de közel sem volt akkora durranás, hogy szentségtörés lenne. Arról nem beszélve, hogy az új Puma is kábé ugyanazoknak szól majd, mint a régi kis kupé, csak hát változnak az idők, és ma a SUV a menő. Egyébként a névötlet pont a névvariáns-kutatáskor jött, de nem a fordosoktól, hanem a megkérdezettek vetették fel, hogy miért nem használják.
Már látatlan is megelőlegezem a Pumának, hogy sokkal nagyobb siker lesz, mint az eredeti néven futott kupécska. A romániai Craiovában, az ex-Oltcit-, ex-Daewoo-, ma Ford-gyárban készül, ott, ahol az Ecosport is. Lesz benne egy csomó elektronikai csoda is, keresztirányú-forgalom figyelmeztetés, automata vészfék, táblafelismerő, és még egy csomó dolog, amit ebben a kategóriában most látunk először, de a behajtani tilosra való figyelmeztetésnél még én is elismerően csettintettem. (A kamerák és a navi adatbázisa esetén figyelmeztet, ha épp az autópályára készülünk rámenni rossz irányba, ezt mindenképp rendeljék meg a nagymamának. ) De a Ford azt is tudja, hogy nem ettől döglik a légy, hanem inkább attól, hogy a 11-féle alapszín mellé 3-féle tetőszínt kínálnak, de van a szinte a teljes tető befedő, nyitható üvegtető is. És vannak azok a nők, akiknek egy Kuga-méretű SUV már túlzás ahhoz, hogy a gyerekeket eldobják az iskoláig, utána meg csak szenvednek a parkolással: a Pumát nekik találták ki.