Itt a németverő kínai autó

Bemutató: MG Marvel R Electric – 2021.

2021.10.06. 12:21

Egyre jobban belejönnek az autógyártásba a kínaiak. Elektromos autóik pedig még inkább közelítik a világszínvonalat, miközben olcsóbbak és jobban felszereltek, mint riválisaik. Az MG Marvel R Electric ráadásul menetteljesítményeivel is odaver.

Kínai műszaki termékekkel kapcsolatban hajlamosak vagyunk kétkedőek lenni, és minél bonyolultabb, összetettebb a megvásárolni kívánt holmi, annál inkább tartunk tőle. Jellegéből adódóan az autó épp ilyen, és ha visszaemlékszünk, a kínai autók eddig elég sokat tettek azért, nehogy véletlenül komolyan lehessen venni őket. Típusaik rendszeresen csúnyán leszerepeltek az Euro NCAP töréstesztjein, és minőségükkel sem kápráztatták el az európai, japán vagy koreai autókhoz szokott közönséget.

Mindez azért érdekes, mert Kínában már évtizedek óta gyártanak bérben amerikai, európai, vagy épp japán márkájú termékeket. Mobiltelefonokat, digitális fényképezőgépeket, számítógépeket, azok kiegészítő berendezéseit, és természetesen még autókat is. A VW, a Peugeot-Citroen, és több japán márka is gyártatja egyes típusait Kínában. És nemcsak kínai belpiacra, hanem exportra is. Magyarországon is már évek óta kaphatók ilyenek, ezek közé tartozott például a Honda Jazz második generációja. Ma Kínából érkezik például a Volvo S90, a BMW iX3, a DS9, a Dacia Spring, vagy a Tesla Model Y is.

Ráadásul hallani olyan híreket, hogy azok közül a típusok közül, amelyek több helyen készülnek, előfordul, hogy a kínai gyártásút tartják jobbnak. Ilyen például a Tesla Model Y, amiből a kínai állítólag jobb, mint az amerikai. Ezek után joggal gondolhatnánk, hogy a kínaiak már ellestek valamit az autógyártás titkaiból, és végre képesek lesznek olyan színvonalú saját márkás autókkal előrukkolni, amelyek végre a világ más tájain is megállják a helyüket.

Ez az idő elérkezett. Az Év Autója zsűri Tannisban, Dániában megrendezett nagy tesztjén próbált MG Marvel R Electric már hajszálra megközelíti az európai elvárásokat. Talán ha koreai, vagy japán embléma volna rajta, meg sem mondanánk, hogy kínai.

Mindjárt meg kell jegyezni persze, hogy a márkaneve, az MG nagyon is európai gyökerű. A két betű valaha a Morris Garages nevű angol autógyár nevének rövidítése volt. A cég 1930-as alapítása után minden méretkategóriában gyártott autót, legismertebb mifelénk mégis talán az 1955-től előállított roadstereiről, az MGA-ról és később az MGB-ről. A márkanév 2006-ban került kínai kézbe, ekkor vette meg a kínai Nanjing Automobile Group., amelytől 2011-ben vette át a SAIC konszern. A jelenlegi tulajdonosról azt érdemes tudni, hogy évtizedek óta működik együtt a VW konszernnel. A SAIC-nál gördültek le a szalagokról már nyolcvanas években az akkori Passat alapjaira épülő négyajtós típus, a Santana példányai. A VW kapcsolat azóta sem szakadt meg, sőt, kicsit ellentmondásos módon ennek nyomai a brit nevet viselő MG Marvel R Electricben is fellelhetők.

Ránézve a Marvel R külsejére, semmi nem utal a német, vagy bármilyen európai kapcsolatra. Formaterve egyértelműen távol-keleti jegyeket visel magán, de már nem annyira tolakodóan. Formája emészthetőbb, mint a korábbi kínai próbálkozásoké voltak, és a csillogó-villogó díszítéseket sem vitték túlzásba. A kilincsek azért nem az autó színét kapták, hanem krómfényt, és használaton kívül belesimulnak a karosszériába, hogy onnan motor emelje ki őket, ha éppen szükség van rájuk. Ez utóbbit azonban nehéz a kínaiakra amúgy jellemző olyan túlzások közé sorolni, mint a ledektől villogó cipőtalpat, vagy rollerkereket, ugyanis ma már ritka kivételtől eltekintve minden villanyautónak ilyen van. A Tesla elkezdte (Model S), és azóta úgy terjed, mintha kötelező lenne.

Belül is kicsit kacskaringósabbak a formák, mint errefelé szokásos, de szintén túlzásoktól mentesen. Ugyanakkor az anyag és összeszerelési minőség nagyon jónak tűnik, fényéveket javulva a korábbi kínai autókéhoz képest. Az Audi, vagy a Mercedes szintjét még nem éri el, de például a DS-éhez, a Ford Vignale-éhoz, vagy a Jaguaréhoz már eléggé közel jár. Sok a puha műanyag, szép a bőr felülete, amit egyenletes öltésekkel varrtak össze és az illesztések között is csak nagyítóval lehet hibát találni. És jöjjön mindjárt egy érdekesség, a szellőzőrácsokon nincsenek állítógombok! Semelyik irányban nem lehet sem állítani, és elzárni sem lehet őket. Benézve a résen viszont látszik, hogy a terelőlapok folyamatosan ide-oda járnak, egyenletesen terítve a beáramló levegőt. Pontosan úgy, ahogy elsőként a világon az első Lexus LS is tette bő három évtizeddel ezelőtt.

Magam részéről ezt is az igényességre törekvés jelének vettem, bár jobban szeretem magam állítani a befúvó levegő irányát. Szintén igényes a két első utas közötti teret szinte teljesen kisajátító érintőképernyő. A mérete önmagában tekintélyes, az átlója 50 centi, amivel számos európai ellenfelét maga mögé utasítja, és már-már a Teslák régiójában jár. Ráadásul finom a felbontása, ami mind az animációkon, mind a kamerák képének megjelenítésén jól látszik. És még a kezelése sem ördöngösség. A legfontosabb gombok mindig megtalálhatóak alul, és a többi kezelni valót sem varázslat megidézni a menüből. Az egyetlen hibája, ami azonban nem annyira elhanyagolható, hogy elég laposan, és egyenesen hátrafelé nézően állították be. Egy picit sem fordul a vezető felé, így jobban látja a hátul középen ülő utas, mint a vezető.

A műszeregység is digitális, a mérete a ma általánosnak tekinthető 31 centi. Többféle információ jeleníthető meg rajta, mégpedig a jobb kormányküllő gombaival, amelyek régi jó ismerőseink a VW csoport autóiból. Ugyanez igaz a bal küllő rádiót kezelő gombjaira és a tempomat bajuszkapcsolójára is. A műszeregység ellen egyetlen komoly kifogást lehet emelni, a sebességet a bal alsó sarokban lehet csak digitálisan leolvasni, ahol például a kormány forgatásakor sem látszik. Head-up-display viszont nem kapható a Marvel R-hez.

Piros pontokat érdemelnek viszont az ülések és a helykínálat. Különösen az első ülések kényelmesek, de a hátsókra sem lehet panasz, főként amíg ketten foglalnak helyet rajta. A helykínálat is bőséges mind elöl, min hátul, de talán nem ünneprontás, ha megjegyzem, hogy Marvel R-hez hasonló hosszúságú (467 cm) és magasságú (162 cm) Škoda Enyaq iV, és főként a Hyundai Ioniq 5 még jobb ebben a versenyszámban.

Amiben korántsem ilyen nagyvonalú a Marvel R, az a csomagtartó. Egy ekkora autóban a 357 literes csomagtartó kimondottan kicsinek számít. Ráadásul a próbált összkerékhajtású kivitelben a szokásos támladöntés az egyetlen bővítési lehetőség, ami viszont az utasszám csökkentését vonja maga után. A hátsókerék-hajtású kivitelben viszont szerencsére van még tartalék. Mivel elöl nincs motor, ezért ott jutott hely egy 150 literes láda kialakítására. A kettő együtt már elfogadható méret, bár  a töltőkábelnek nincs külön helye, annak is ezen belül kell helyet találni.

Ami nagyon kínai, de legalábbis egyedi, a Marvel R technikája. Kapható belőle csak hátsókerék-hajtású kivitel, csakhogy, és most érdemes megkapaszkodni, abban is két motor van! Mindkettő a hátsó kerekeket hajtja, de még csak nem is egyformák. A baloldali állandó mágneses szinkronmotor teljesítménye 80 kW (109 LE), a jobboldalié 54 kW (73 LE). Ráadásul a két motor 255, illetve 155 Nm-es nyomatéka kétfokozatú sebességváltón keresztül jut a végáttételhez, ami bizonyosan hozzájárul ahhoz, hogy a végsebesség nagyobb lehet számos vetélytársáénál: 200 km/h. Az 1810 kilós, csak hátsókerék-hajtású modell gyorsulási ideje papíron 7,9 másodperc, a hatótávolsága a 65 kWh használható kapacitású akkumulátorral papíron 402 km.

Lényegesen vehemensebb az előre beépített 80 kW-os motorral megfejelve összkerékhajtásúvá előléptetett, Performance elnevezésű modell. Bár ennek tömege 1920 kiló, a teljesítménytöbblettel megtámogatva 4,9 másodperc alatt gyorsul százra. És tényleg! Padlóra fektetve a gázpedált úgy megindul a Marvel R, hogy csak kapkodja az ember a levegőt. Az élmények alapján abszolút hihető a gyári adat, ami még a VW ID.4 sportváltozatáénál, a GTX-nél is jobb! A végsebességben viszont nincs változás, azt ugyanúgy 200 km/órára korlátozták, mint a csak hátsókerekes modellben. A hatótáv azonban áldozatot szenved a sportosság oltárán: 402 km helyett 370 km papíron, és ráadásul nagyon valószínű, hogy valós használatban kevesebb ennél.

Miközben a hatótávolság a hajtáslánc különleges megoldása ellenére rövidebb a vetélytársakénál, a tölthetőség is lassabb. A 11 kW-os váltakozóáramú töltés még megfelel az átlagnak, az egyenáramú gyorstöltés 92 kW-os legnagyobb teljesítménye már nem hangzik olyan jól a beépített akkumulátor kapacitásához képest. Emiatt a 80 százalékos töltés ideje elméleti szinten is legalább 43 perc. Ezzel együtt még ez a teljesítmény is nagyobb, mint például a Škoda Enyaq iV 50 kW-os töltőteljesítménye, igaz, az a nagyobb akkumulátoros változatoknál felár ellenében 125 kW-ra emelhető.

Apró probléma még az is, hogy a futómű hangolását nem igazították a sportos menetteljesítményekhez. A beállítás kimondottan lágy, nem kedvez a gyors kanyarvételeknek, mint ahogy a kormány visszafogott visszajelző képessége sem. Ugyanakkor mindennapi használatra, főként hazai útjaink állapotát figyelembe véve, tulajdonképpen kedvezőbb a puhább, kényelmesebb beállítás.

Részben emiatt is tűnhet jobb választásnak a sajnos nem próbált kisebb teljesítményű változat. A nagyobb teljesítményt a futómű hangolása miatt inkább csak egyenesben lehet kihasználni, miközben nagyobb fogyasztás és kisebb hatótávolság jár vele együtt. És még az első, 150 literes csomagtartóról is le kell mondani az előre beépített motor miatt. Ami még kérdéses, hogy vajon a csak hátsókerék-hajtásos modellben is ugyanúgy hallhatók-e az utastérben a hajtásból eredő amperhangok, mint az összkerekesben. Ebben ugyanis kicsit elmarad riválisai többségétől a Marvel R, amelyekből sikerrel száműzték a trolibuszkat idéző hangokat.

Az is érv lehet a kétkerekes mellett, hogy olcsóbb. Igaz, egyelőre nem világos mennyivel, mert egyelőre csak az összkerekesnek, és annak is csak feltételes ára van azokban az európai országokban, ahol egyáltalán forgalmazzák (Dánia, Hollandia, Egyesült Királyság). A hírek 40 000 euró, azaz 14 millió forint körüli árról szólnak, ami kedvezőbb annál, mint amennyiért a hasonló kaliberű vetélytársakat kínálják, miközben a felszereltség jóval nagyvonalúbb. Ez a kombináció valószínűleg nálunk is bejönne, főként úgy, hogy ezzel az árral még beleesik az állami támogatott körbe. És persze az sem mindegy, hogy már képességeiben is nagyon közel áll a ma elvárt színvonalhoz.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.