A Mercedes EQB az első magyar villanyautó

Bemutató: Mercedes-Benz EQB 350 4matic

2022.02.21. 06:05

Amint a Mercedesnél látnak egy egészen apró piaci rést is, oda azonnal betömködnek valami szabadidőautót, így van már hatalmas méretű luxus SUV és kisebb kupés tetővonalú is, de akad takarékos dízel, izmos benzines és konnektorról tölthető hibrid a listában, most pedig az EQB-vel itt a kedvesen bakancs formájú, kompakt dizájnerdömper, akár hét üléssel, elektromos hajtással.

Üdítő ez a barátságos szögletesség, amivel a GLB visszahozott egy kicsit az egykori GLK karakteréből és a szögletes sárvédőívekkel, meredekebben álló szélvédővel, valamint a kis hátsó túlnyúlással erősen hunyorítva még a G-osztályt is látom a formájában. Ezeket a terepjárós jegyeket az EQB is hozza, hiszen nagyrészt ugyanarról az autóról van szó. Ennek megfelelően azonos alapokra is épül, csak az elektromos modell padlólemezébe épített akkumulátorcsomag miatt alacsonyabb a tömegközéppontja és teljesen sima az alja is, mely mindig jótékony hatással van az aerodinamikára.

Minden apróság az EQB-n azért változott meg, hogy hatékonyabb legyen a levegő áramlása az autó körül, ezért kapott más tükröket és dolgozták át a lökhárítókat, de még az alufelniket is. A sok apróságból aztán a GLB-nél jobb, 0,28-as légellenállási együttható jött ki. Szemből elég feltűnően más, hiszen finomabb rajzolatúak a LED-es fényszórók, melyeknek menetfényét középen egyetlen, közepesen fantáziátlan fénycsík köti össze. Most ennek nagy divatja van, ezért a hátsó lámpákat is összekötötték, de ott legalább sikerült valami jellegzetes mintát kitalálni rá. Kisebb az elektromos hajtás hűtési igénye, ezért egy fekete zongoralakk panellel falazták be a szokványos hűtőmaszkot, a szükséges levegőt a lökhárító alján lévő aktív lamellákon át engedi be.

Mivel az elektromos hajtás jóval csendesebb, mint a belsőégésű motor, előtérbe kerültek más zajok az autóban, ezért az EQB-ben több helyen plusz szigetelések vannak. Blokk ugyan nincs benne, de a gépháztető alatt egy praktikus csomagtartó helyett a technika foglalja a helyet, ezért a töltőkábeleknek a szokásos csomagtartóban kell helyet találni. A GLB csomagtartója 560 literes, az EQB ezzel szemben ötüléses változatban 495 liter, hét üléssel pedig 465 liter teret hagy a motyóknak (ledöntött ülésekkel 1710 és 1620 liter a raktér).

416 ezer forint a harmadik sor felára az EQB-hez, a leghátsó ülések pedig a Mercedes szerint 165 centiméteres magasságig kényelmesek és ezekkel együtt összesen öt gyerekülésnek van hely a fedélzeten. Ilyenkor persze, néhány hátizsáknyira zsugorodik a csomagtartó. A nagy üvegfelületek és a panoráma üvegtető miatt viszont még a fekete tetőkárpitos AMG Line beltérben is elég jó a térérzet.

Műszerfalának központi eleme a Mercedes aktuális arculatához igazodva a két széles kijelző, melyek közül a kormány mögötti adja a digitális műszeregységet, a középsőn pedig az MBUX nevű okos fedélzeti rendszer fut. Az óracsoport klasszul variálható, sokféle nézetet kínál és a kormányon lévő érintőpaddal könnyen kezelhető, ugyanígy a másik tapipadról vezérelhető a főmenü is. A 10,25 colos kijelző képe szép és a hangvezérlése is természetesen működik, angolul hibátlanul megértette az olyan feladatokat, minthogy állítsa 21 fokra a hőmérsékletet, nyissa meg a navigációt vagy állítsa lilára a hangulatvilágítást. A rendszer gyors, egyértelmű a felépítése és még ebben az EQB-ban is hozza azt a meggyőző digitális élményt, amit az S 500-asban.

Beltere alapvetően pontosan olyan, mint az A-osztálytól kezdve minden keresztmotoros Mercedesben, csak itt a fordulatszámmérő helyén teljesítményt és rekuperációt mérő műszer van. Minden más gomb és kapcsoló, az ülések, a menő turbina alakú légbeömlők már ismerősek, így annak sem tűnik az elektromos Mercedes valami furcsa űrhajónak, aki benzinesből vagy dízelből érkezik. A hatékonyabb energiagazdálkodás miatt az utastér fűtéséhez hőszivattyút használ.

Közel 80 kWh-s lítiumion akkumulátor csomagjának nettó kapacitása 66,5 kWh, ez van az EQB 300 és a 350 jelzésű modellben is. Hatótávja a WLTP szerint 395 és 420 km között van, a valósághoz közelebb álló EPA kb. 30 kilométerrel kevesebbet ígérhet. Az akkupakk önmagában 469 kg, a 4,7 méteres, kétmotoros EQB pedig közel 2,2 tonna. 11 kW-os AC töltőről 10%-ról közel 6 óra alatt éri el a teljes töltöttséget, 100 kW-os egyenáramú töltéssel (DC) viszont picit több mint 30 perc alatt megvan ugyanez. Navigációs rendszere az utazás tervezéséhez figyelembe veszi nem csak a töltőpontokat, de az ott található töltési lehetőségeket is.

Elöl aszinkron, hátul pedig szinkronmotor található, alapvetően a hátsó villanymotor hajtja az autót. Egyelőre csak összkerékhajtású változatok vannak, de ahogyan az EQA-ból, úgy ebből is hamarosan megjelennek az elsőkerék-hajtású kivitelek. A villámgyors budapesti menetpróbára az erősebb változatok érkeztek 292 lóerős teljesítménnyel és 520 Nm nyomatékkal. 6,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra, tehát rendesen tud szaladni az EQB 350 4matic, de nekem leginkább a nyugodt, csendes suhanás maradt meg belőle.

Végtelenül könnyed a kormányzása, töredezett úton, váratlanul felbukkantó fekvőrendőrön is kényelmesen rugózik a futóműve és alapvetően semmi zavaró nem történt miközben a budai szűk utcákon kanyarogtam vele, de majd a teszt úgyis megmondja, hogy milyen hosszan tart a gondtalansága. Az EQB-hez rengeteg vezetéstámogató asszisztens rendelhető a holttérfigyelőtől az adaptív tempomaton át egészen a 360 fokos kameráig. Igazi prémiumautó az EQB és pont ezért hamar az egekbe lehet tolni a 23,5 millió forintos alapárát.

Pekingben is készül Mercedes EQB, de az a gyár kizárólag a kínai piacot látja el autókkal, a világ többi tájára szánt EQB modellek a kibővített kecskeméti üzemben készülnek, mellyel ez az első szériagyártású elektromos autó Magyarországról.

Hozzászólnál? Irány a NexTC Facebook oldala!