Már az autóipar teljes elcrossoveresedését is nehéz ésszerű érvekkel magyarázni, de egy városi kisautónál az egész végképp értelmetlen. A nagyobb kategóriáknál még mondhatjuk, hogy a gyerekek miatt kell a plusz hely, és apa hobbijához a hasmagasság is jól jön. De egy Aygo-szerű csöppség életét úgy is városban tölti, földutat jó eséllyel sosem lát, és nyaralni sem ezzel megy majd a család. Mi értelme hát belőle crossovert csinálni? Ilyen szempontból az Aygo X-et akár a SUV őrület önparódiájának is tekinthetjük.
Elvi problémáim akadtak tehát bőven, de igyekeztem félretenni az előítéleteimet. Végül őszinte kíváncsisággal ültem be a tesztautóba a Toyota telephelyén, és be kell valljam, hamar elkapott az Aygo X varázsa. A legdrágább kivitelt kaptam meg: minden benne van, amit bele lehet tenni. A sávtartó vagy az adaptív tempomat helyett azonban mégis olyan apróságok varázsoltak el, mint a belső és külső jópofa színes betétei, vagy a vászontető. Elég megnézni a képeket: kívül a tesztautó három, tökéletesen harmonizáló színben pompázik. Már az alap kardamom zöld kissé olajos árnyalata is piszok jól áll neki, de az egészet a fekete farrész és az itt-ott megvillanó narancssárga betétek teszik teljessé. Ezekből jutott előre, hátra, oldalra, sőt, még a 18 colos fekete felnikre is. Az összkép olyan jópofa, hogy még a hatalmas fehér reklámmatricák sem tudják elrontani.

Ráadásul a külső színei a beltérbe is beszivárogtak, csak egy kicsit más arányban. A fekete dominál, de narancssárgák az ülések varrásai és perforációi, a sebváltó és az infotainment kerete, és a szőnyegek szélei is. Kardamom főleg az ajtók felső fém részére, valamint a légbefúvó rostélyok köré került. Azzal senki sem vádolhatja tehát a gyártót, hogy a beltér unalmas lenne.
A színek mellett az Aygo X már-már vagány kiállása is tetszett. Mutatós a sok szélesítés, a robusztusabb lökhárítók, és hogy az övvonal szokatlanul meredeken lejt előre. A mai trendekkel ellentétben a lámpák sem silányultak unalmas csíkokká, elöl visszafogottak, inkább csak kiegészítik a dizájnt, ám hátul a karosszéria vonalához simuló, majd lefelé ívesen kiszélesedő lámpatestek már elviszik a show-t. A vászontető csukva szinte alig látszik, nyitva viszont még jobban feldobja az amúgy is erős összképet. Az autóra szinte mindenhonnan jó ránézni, de azért akad egy előnytelen oldala. A keskeny kerekek a megemelt hátsó hasmagassággal és a rövid lökhárítóval komikus hatást keltenek. Sebaj. Valahogy még ez is beleillik abba a vidáman komolytalan életérzésbe, melyet az autó áraszt.
Mert az Aygo X Limited észérvek és praktikum helyett inkább a lifestyle vonalon hódít. Elég ha nyitva a tető, az ablakok lent, a drága JBL hangrendszeren pedig valami jóféle utazós zene szól, és hirtelen a munka utáni hazaút is élvezetessé válik. Persze az is előny, hogy az Aygo X a vártnál jobban fekszi az utat, tempósabb kanyarokban is stabil marad, és a kormányon még némi visszajelzés is érkezik a kerekek felől. Akár élményautózásra is alkalmas lehetne, ám ehhez hiányzik egy kis kakaó. Az alig egy tonnás tömeghez képest városban elég az ezres háromhengeres 72 lóereje, de minden sokkal izgalmasabb lenne mondjuk 100-zal, – és egy manuális váltóval (arról a kivitelről Petrány kolléga írt tesztet).
Kedvellek, de a méret a lényeg
Az Aygo X a Toyota szerint egy ötajtós crossover, szerintem meg egy kissé túlárazott, ám őszinte és meglepően ügyes városi kisautó. Kinek mi a fontos.
Hiszen az élményautózásban a sokak által gyűlölt CVT váltó sem segít, igaz, nem is arra találták ki. Na meg ha valamibe van értelme fokozatmentes automatát tenni, az pont egy városi kisautó. Nem hiszem, hogy a délutáni dugóban araszolva bárkinek is hiányozna a folyamatos váltogatás, de ha valaki mégis erre vágyik, van megoldás. Manuális állásban a váltókarral versenyautók módjára szekvenciálisan rakosgathatjuk a fokozatokat, de ugyanezt megtehetjük a kormány mögötti fülecskékkel is. Ilyenkor folyamatos fel-le csúszkálás helyett fix fokozatokat szimulál a CVT, így valamennyire visszaadja a váltás örömét.
Bár az Aygo X Limited hangulatos, jópofa és piszkosul bele lehet szeretni, közel sem hibátlan. Rögtön feltűnik az apró hátsó ablak és a komikusan széles C-oszlopok. Ezek miatt a második sorban inkább klausztrofób mint kellemes élmény utazni, a hátsó kilátás pedig tragikus. Tolatókamera van persze, de a furcsa látószög miatt a képe becsapós – hátrálni tehát a kelleténél izgalmasabb a művelet.
Érthetetlen, idegesítő apróságokba is könnyű belefutni. A vászontető például egy gombnyomással nyitható, de a záráshoz folyamatosan nyomni kell a kapcsolót, ami menet közben igazi élvezet. Ugyanez a helyzet az elektromos ablakokkal is: nincs automata funkció, az üveg addig mozog, amíg ujjunk a gombon. Az ülésfűtés kellemes meleg helyett égetően forró, az infotainment lassú és akadozik, de a start-stoppon is lenne mit javítani. A rendszer aktiválásához kényelmetlenül erősen kell nyomni a féket, a motor pedig – egy rántás kíséretében – egyből beröffen, ha zsibbadó lábunkkal kicsit is feljebb engedjük a pedált.
Egy olcsó autóban az összes fenti hiba megbocsátható lenne, csakhogy az Aygo X ezen változata majdnem 9 millió forintba kerül. Ennyiért már egy minden szempontból használhatóbb hibrid (!) Yaris is kijön tágasabb beltérrel, nagyobb csomagtartóval és 116 lóerő mellett ugyanakkora fogyasztással, sőt, még pár extra is belefér. Persze a fapados Aygo X-et már picivel 6 millió felett is megkaphatjuk, de abból hiányoznak azok a kisebb nagyobb jópofaságok, amiktől az autó annyira szerethető lesz.
Ésszerű érv tehát kevés szól az Aygo X Limited mellett, de a Toyota nem is a pragmatikus embereknek szánja a modellt. Aki beleszeret – márpedig nem nehéz –, annak úgysem számít az ár/érték arány, sem a racionális érvek, imádni fogja az autót.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
