Nehéz nem kívánni

Bemutató: Volkswagen ID.3 GTX

2024.03.13. 18:04

A Volkswagen ID.3 az új elektromos népautóként mutatkozott be 2019-ben, ám ezt a státuszát továbbra sem érte el. Hiába beszélünk egy ésszerű méretű és mutatós hatchbackről, az elektromos autókra jellemző magas ár, valamint a kezdeti minőségi problémák miatt a modell eleinte nem aratott osztatlan sikert. A Volkswagen azonban azóta is folyamatosan dolgozik, hogy az ID.3 egyre jobb és jobb legyen, így a 2023-as ráncfelvarrás után hamarosan megérkezik a fiatalos és sportos GTX kiadás is.

Nem véletlen, ha ismerős a kompakt, de erős és sportos csapotthátú receptje: Kai Grünitz, a Volkswagen vezetőségi tagja szerint az ID.3 GTX a Golf GTI Clubsport elektromos megfelelője. Az új, sportos vérvonal már ránézésre feltűnik. Az ID.3 GTX új első lökhárítóján fekete légbeömlők és dinamikus nappali menetfények gondoskodnak a vagány megjelenésről, de az oldalszoknyák és a hátsó lökhárító is alaposan megújult – utóbbi még egy diffúzort is kapott. Minden új elem a GTX széria saját, csillogó fekete színében pompázik. A 20 colos Skagen felnik is újak, ráadásul az alapfelszereltség részei.

Az új külső design kifejezetten mutatós lett. Bár a változtatások első látásra aprónak tűnhetnek, a végeredmény mégis egy sokkal sportosabb és vagányabb megjelenésű hatchback. Bár a Volkswagen sosem az extravagáns dizájnjairól volt híres, az ID.3 GTX még a visszafogottsága ellenére is látványos, arányos, fiatalos külsőt kapott.

Persze a GTX plecsni nem csak vizuális változtatásokat jelöl. Míg az eredeti ID.3 200 lóerővel és 310 Nm nyomatékkal gurult ki a gyárból, a GTX teljesítménye 286 lóerőről indul, de a Performance változat már 326 lóerős. A nyomaték mindkét esetben 545 Nm, amely továbbra is hátsó kerekekre érkezik. Mindez a Volkswagen új, APP550 nevű villanymotorjának köszönhető, ami a legújabb ID.4, ID.5 és ID.7 modellekben is megtalálható.

A plusz lóerőknek és jelentősen nagyobb nyomatéknak hála az ID.3 GTX 6 másodperc, míg az ID.3 GTX Performance 5,6 másodperc alatt gyorsul százra, míg végsebességet elektronikusan 180 és 200 km/h-ra korlátozták a mérnökök. Ezek a számok a fenti értékekkel párosítva valóban sportautós teljesítményt sejtetnek, ám erről sajnos nem tudtunk meggyőződni. A sajtóút alatt tesztvezetésre nem volt lehetőség.

Az ID.3 GTX nem csak erősebb, de a hatótávja is szépen meghízott. Erről egy nettó 79 kilowattórás akkumulátor gondoskodik, amely a gyártó szerint körülbelül 600 kilométer megtételére elég. További jó hír, hogy a 173 kilowattos gyorstöltésnek hála 10-ről 80 százalékra csupán 26 percig tart a töltés, így akár országokon átívelő utazások is teljesíthetőek hosszú kényszerpihenők nélkül.

A külső és a műszaki tartalom mellett a belső tér is kapott néhány frissítést. A legnagyobb változás a teljesen újragondolt infotainment rendszer, melynek központi eleme az eddiginél jóval nagyobb, 12,9 colos kijelző. Ehhez új menürendszer is dukál, ez a gyártó szerint az eddigi megoldáshoz képest sokkal átláthatóbb és logikusabb felépítésű lesz. Az IDA nevű fedélzeti asszisztens szintén újdonság és nemcsak hangparancsokat támogat, de az integrált ChatGPT-nek köszönhetően kérdésekre is képes válaszolni.

Az ID.3 GTX is megkapta az ID.7 Tourerben már bemutatott Wellness nevű funkciót. Az infotainmentbe integrált alkalmazás három előre beprogramozott üzemmódot tartogat, ezek segítenek a sofőrnek ellazulni (Calm Down), pihenni (Power Break) vagy éppen feltöltődni (Fresh Up).

Az infotainment rendszer mellett az új prémium sportülések jelentik a belső tér másik nagy újdonságát. Ezek nem csak jobban tartanak, mutatósak is: a szövet vagy műbőr kárpitozást piros varrás és GTX feliratok díszítik.

Az ID.3 GTX új belső tere abszolút előrelépés. Az eredeti kiadás minőségi problémáinak már hűlt helye. Egyedül a fizikai gombokat hiányoljuk továbbra is, ám később ezek is érkeznek.

Összefoglalva az új ID.3 GTX mind megjelenésében, mind műszaki tartalmában egy sportos, fiatalos, ésszerű hatchbacknek tűnik, amelyet bizony könnyű megkívánni. Ha vezetési élményben is képes azt hozni, amit a Golf GTI elektromos örökösétől várunk, nem lesz okunk a panaszra.