Kezemben popcorn, a kijelzőn film: autópályán próbáltuk ki az önvezető Mercit
Menetpróba: Mercedes EQS Drive Pilot önvezető rendszer (95 km/h)
Már kora délután is erős a forgalom a berlini autópálya-körgyűrűn, de az EQS volánja mögött, néma csendben lebegve ez igazából nem zavar. Két mérnökkel a fedélzeten épp az egyik korabeli határátkelőt meglátva kezdünk bele történelmi témákba, de a kormányon két türkizkék led felvillanása jelzi, hogy erre most nincs idő, múlt helyett a jövőt fogom másodperceken belül átélni, egy gombnyomásra vagyok attól, hogy az autó magától vezessen.
Majd egyszer csak megtörténik, én pedig egyik kezembe prospektust, másik kezembe pattogatott kukoricát kapok utasomtól, a központi kijelzőn elindul az új Spider Man előzetese, és közben vad fényképezésbe, illetve videózásba kezdek, hiszen tartalmat gyártani jöttem.
A hír és az újdonság, hogy a Mercedes a hármas szintű önvezetési rendszerének felső sebességhatárát, ami eddig csak a német autópálya torlódásaikor, 60 km/h alatt vezetett teljesen önállóan, mostantól 95 km/h-ra emelhetik Németországban. Tehát az autópálya külső sávjában, potenciálisan a teherautók mögött már teljesen önálló vezetésre is képes a Drive Pilot rendszerrel felszerelt EQS vagy S osztály.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy akár kilométerek tucatjain át tud vezetni az autó helyetted, te pedig haladás közben nyugodt szívvel tudsz ránézni az üzeneteidre, a fedélzeti kijelző böngészőjét használni, vagy videókat nézni, ez utóbbit akár a Sony Ridevu stream szolgáltatásával, amiben olyan címek érhetők el, mint a Jumanji: The Next Level, a Spider-Man: Across the Spider-Verse, a Ghostbusters: Afterlife és a The Equalizer 3. Kimondva talán nem tűnik durvának, de amikor ott ülsz benne, és átéled, hogy percekig nem nyúlsz semmihez, de az autó halad, fékez és kormányoz helyetted, az erősen összezavarja az agyad. Eleinte kicsit rosszul is érzed magad, aztán szép lassan hozzászoksz a dologhoz, lassan elkezd kiépülni a bizalom.
Noha itthon a Mercedes nem árul olyan extrát, ami Magyarországon nem használható, Németországban szinte már az EQS megjelenése óta, 2 éve rendelhető az önvezető rendszer, ami bruttó 6000 euróért, vagyis körülbelül 2,4 millió forintért az autó teljes élettartamán át, rendszeres frissítésekkel tud egyre több felhasználási módban 3-as szintű önvezetést, és ez természetesen nemcsak szoftveres kérdés, fél tucat extra szenzor, illetve az önvezető rendszer utastéri kezelőfelülete tartozik hozzá.
A Drive Pilot rendszerrel működő Mercedes modellek nemcsak lidart, de még hátra épített, elsősorban a megkülönböztető jelzésekkel érkező autókat figyelő külön mikrofont és a kerékdobokba épített nedvességmérőt is kaptak már a 2022-es modellévtől, így aztán a 95 km/h-s rendszer ezekre az autókra is megérkezik frissítésként, a német NKH-nak megfelelő szervezet kereskedelmi jóváhagyása után, várhatóan 2025 elején.
Folytatódik a vezetéssegítő rendszerek fejlesztése is
A Level 3 szintű önvezetés mellett a Mercedes hangsúlyozta, hogy folytatják a Level 2 vezetéssegítő rendszerek fejlesztését is, ebből is ki tudtunk próbálni egy új funkciót. Míg a Level 3 most még magától nem vált sávot, és nem előz, hiszen kizárólag a külső sávban használható, addig az aktív vezetéstámogató rendszer észleli, hogy ha az előttünk haladó autónál gyorsabbak vagyunk, és ha a holttérfigyelő, illetve a tükörkamera alapján lehetősége nyílik, magától indexel, segít a sávváltásban, majd a visszasorolásban is.
Gyakorlatban a rendszer első kipróbálásra elég természetesnek tűnt, persze nincsenek kétségeim afelől, hogy rendesen végigtesztelték ezt a szakaszt, mire mi is kipróbálhattuk. Ha a sofőr beállítja, hogy szeretné önvezető módban használni az autóját, és a külső sávban, a rendszer által engedélyezett sebesség környékén halad, automatikusan értesítést kap, hogy mostantól működhet az önvezetés, ilyenkor a kormányon egy gombnyomással aktiválható a rendszer, innentől pedig csak annyi feladata van a pilótának, hogy időnként a műszeregységre nézzen, hiszen ott látja, hogy maximum hány kilométer önvezetési szakasz áll még előtte.
Előfordulhat, hogy bizonyos forgalmi okok miatt hamarabb vissza akarja adni a volánt, de erről időben szól, a sofőrnek van 20-30 másodperce felkészülni, és egy gombnyomással veheti vissza a volánt. Azt azonban nem lehet mondani, hogy alapvető forgalmi szituációkat sem tudna kezelni.
A megtett, nagyjából 15 önvezetős kilométer alatt több érdekesség is történt – volt egy nagyobb fékezés előttünk, amit minden további nélkül kezelt, állt a leállósávban egy autó, ami miatt az üres középső sávhoz közel, egészen a terelővonalhoz húzódott be a kocsi, és volt egy kapaszkodósáv-szituáció is, amit ugyan kicsit túl udvariasan és a mindennapi forgalomhoz képest túl nagy fékezéssel, de szintén minden probléma nélkül megoldott.
A 95 km/h-s sebesség elsőre nem hangzik soknak, de ahogy a fejlesztők mondják, még mindig 95 km/h-val gyorsabb, mint egyhelyben állni, ahogy eddig engedélyezett volt a volán mögött e-maileket olvasni vagy filmet nézni, és minden bizonnyal lesz, aki ezt kihasználja majd, arról nem is beszélve, hogy az EQS-nek hatótáv szempontjából is jólesik, ha nem 150 km/h-val száguld a német pályán. A Mercedes lépésről lépésre fejleszti az önvezető rendszerét, az évtized végéig 130 km/h a céljuk, ami a feltételes önvezetés felső határa a jelenlegi német szabályozások szerint.