- Tesztek
- seat
- cupra
- cuppa tormentor
- vw
- volkswagen
- cuppa tormentor vz
- phev
- plug-in hibrid
- konnektoros hibrid
- hibrid
- sportos
- crossover
- tsi
- 1.5 tsi
Versenypályára képzeli magát a városi vagány
Teszt: Cupra Formentor VZ 1.5 TSI PHEV
Már tudjuk, hogy nem csak oda kell figyelni a Cuprára, hanem egyszerűen élvezni kell, amit elénk raknak. Szikrázik náluk a stílus és a VW technikájának csúcsával dolgozhatnak, a sportosság sem csak dísz a Formentorban.
Azon agyaltam a teszt megírása előtt, milyen autó vagy márka volt rám utoljára olyan hatással, mint a Cupra? Itt most főként arra a bátorságra gondolok, amit megjelenésben, belső dizájnban, részlet kidolgozásokban, stílusban engedett meg magának a gyártó, és az nem csak a munkaasztalon, hanem élőben is működött. Talán a Peugeot-t tudnám felhozni és az i-Cockpitet. Tudom, hogy megosztó, de nálam átjön.
Ilyen a Cupra is, mintha a gyökerekhez nyúltak volna vissza, vágták volna ki őket tőből és kaptunk egészen egyedi stílust. Egy olyan világot, ami modern mégis klasszikusnak tűnik, ezért eredeti. Ez főként azoktól a színektől lehetséges, amiket még a kezdetektől használnak, 2019-től, amikor a márkát leválasztották a Seattól.
Halvány pasztell színek matt árnyalatban, bronz a króm helyett, minta embléma helyett és egy komplett világ kiegészítőkkel, ruhákkal, sport eszközökkel, táskákkal, azonos stílusban az autóéval. Eredeti, minőségi ötletek halmozva, ezekkel együtt hirtelen könnyű fejben Cupra stílusúra faragni az életterünket. Így vésték be magukat a köztudatba nagyon hirtelen, már az elején sem kellett igazán magyarázni, mi az a Cupra. Azonnal a VW csoport fejére nőtt. Ebben a Formentorban egyedül több eredeti ötlet született, mint a konszern jelenleg kapható autóiban összesen.
Utánozhatatlan stílus
Túllépett már azon, hogy átemblémázott Seat legyen, valójában a Formentor sosem volt az, hiszen ezt a karosszériát csak a Cupra használja. Igaz, még ott a Leon a kínálatban és a kettő egyszerre frissült nagyon hasonlóan. Hogy előnyére vált-e vagy nem, ezt rátok bízom, annyi biztos, hogy ebben az összeállításban nagyon működik élőben, míg egy nem matt fényezéssel elmarad ez a karakter.
Ez bizony fényezés, nem fólia, és elég durva is ahhoz képest, amiket jellemzően használ mondjuk a Mercedes vagy a BMW, azok inkább selyemfényűek. Ezzel a bronzzal és az új homokszínű fényezéssel kicsit katonai irányt vett a színpaletta, mégis jó látni, hogy vannak még olyan árnyalatok, amiket nem sütött el más, ebben ügyesek igazán a Cupránál.
Elkezd játszani a fényeivel, ahogy közelítek felé. Hátul először az embléma villan fel - mert világít az is - majd a két LED csíkon kifut a fény a háromszögekkel játszó lámpákig. Azért ez nem újdonság, mégis jó volt végignézni majdnem minden alkalommal, mert ez buli. Az autó köszön, tudja, hogy jössz. Nyitja a zárakat, felkapcsolja a fényt bent, mindent anélkül, hogy bármit csináltál volna.
Rengeteg a bronz bevonat, hiszen ez a Cupra színe, még a négydugattyús féknyergek is ilyet kapnak. Ha csak oldalról látod, meg lehet mondani, milyen hajtás dolgozik benne, mert a PHEV Brembo, az erősebb benzinesek pedig Akebono monoblock nyergeket kapnak. Hogy miért a különbség, nem tisztázta még a gyártó, de tippre az utóbbi nagyobb igénybevételt bír, azok voltak a már nem készülő öthengeres VZ5-ön is.
Kagylóülések, nagyfék, nagy teljesítmény
Ezzel a tisztességes fékrendszerrel megtámogatva már a rendes autózásnak is ígéretet ad. Aztán ott vannak még a karbonvázas Sabelt kagylóülések, a menetmódtól függően változtatható keménységű futómű és persze a karakterisztika. Jó, ez a csomag 2,5 millió forint pluszt jelent, de ezzel tudja igazán a lényeget átadni a Formentor.
Mert egészen komoly teljesítményű kiviteleket is lehet rendelni, a legerősebb 2,0 literes TSI-vel összkerék-hajtással 333 lóerős a Formentor, ezzel a VZ felszereltségű plug-in hibriddel pedig 272 lóerő és 400 Nm nyomaték a rendszerteljesítmény. Vannak gyengébbek, sima benzines 1,5-ös TSI 150 lóerővel és dízel ugyanennyivel, 2,0 literes TSI-ből 265 és 333 lóerőset kínál.
Ebben az összeállításban a benzinmotor az 1,5 TSI evo, vagyis önmagában 150 lóerőre képes, ehhez egy olyan hatfokozatú DSG váltót csatoltak, amit egy villanymotorral építettek egybe. Tartozik még a rendszerhez egy új 19,7 kilowattórás lítium-ion akkumulátor is, amivel a gyártó szerint 100 kilométer feletti az elektromos hatótáv. Kereken 100-at írt ki a tesztautó feltöltés után, ebben a hideg időszakban ülés-, kormány melegítéssel és persze magasan pörgő fűtéssel 75-öt tudott magából kihozni, ami a helyzethez képest kiváló és nagyon jól használható hatótáv egy PHEV-től.
Gyorstöltés konnektorról
Eleve gyorsnak számít, hogy váltóáramról 11 kilowattal tud tölteni, és ezen a rendszeren már DC csatlakozót is találunk, amin keresztül tudja az 50 kilowattot. Nem nehéz kiszámolni, hogy kevesebb mint fél óra alatt fel lehet tölteni így az akkumulátort, és már 10 perc alatt is értelmes hatótávot tud összeszedni
Már csak azért is töltögetném sűrűn, mert ebben a konfigurációban sem kerek a DSG működése hibrid üzemmódban. Teljesen váratlan akadásokat, karcos váltásokat, felesleges csúsztatásokat érzek változatos helyzetekben, és ez egy finom működésre tervezett hibrid hajtásnál különösen feltűnő.
272 lóerőt tud a rendszer ideális körülmények között teljesen feltöltött akksival. Hogy ez bármikor megtörtént-e, nem vagyok benne biztos, mivel a Formentor egész dinamikájából sokáig azt gondoltam, hogy ez egy sokkal gyengébb változat, olyan pedig hibridből nincs, valami tehát nem kerek.
Hová tűnik az erő? Bizonyos körülmények között biztosan összejöhet, de egy ilyen plug-in hibridnél sosem lehetünk benne biztosak, hogy mikor érhető el a teljes rendszerteljesítmény. Érzésre nagyjából megvolt a 7,2 másodperces 0-100 környéke, a rendszer mégsem érződik valami erősnek, amikor nagyot mennék. Ebből főként arra érdemes gondolni, hogy a papíron leírt adatok a valóságban egészen másként hatnak. Egy Focus ST 280 lóerővel nagyon éles karakter, míg ez a hibrid Cupra majdnem ugyanannyival nem igazán. Ha hegyes Formentort keresel, inkább a 2,0 literes változatokban érdemes gondolkodni.
Egyedi vezetési élmény
Egészen váratlanul mélyre csusszanok az ülésben és úgy támaszt körbe a Sabelt, mintha itt tényleg történne majd valami, ami miatt erre szükség lesz. Minőségi sportülés ez, aminek a laphosszúsága tökéletes, így nem is baj, hogy nem lehet állítani, de, ha valaki átlagosnál szélesebbre nőtt, már nagyon kényelmetlenül szűk lehet. Nálam viszont tökéletes, és ezért úgy érzem, megéri a felárat, szerencsére csomagban jön mellé a nagy fék is, így tényleg nem feltétlenül túlzás.
Innen a kormány mögül tökéletesre beállított vezetési pozícióval is szokatlanul komoly részt látok a géptetőből, ezzel együtt bejön, hogy látom, merre irányítom a Formentor orrát a szerpentinen. Még mindig nem valami átütő a teljesítménye, de cserébe a motor alap hangja egész jó, a hanggenerátort inkább hagyjuk ki a buliból. A korábbi sorötös hangját próbálja utánozni kevés sikerrel, de talán lesz, akinek bejön.
Jól súlyozott és pontos a kormányzás, ebben a helyzetben szerintem nincs szükség többre, hiszen hétköznapi autóról beszélünk. Vékony karimájú kormányát viszont kiemelném, komoly érték egy jól formázott volán olyan autóban, amiben a sportosság is szerepet kap. Harap a fék a kanyarok előtt, de nehéz eldönteni, mennyit dolgozik a villanymotor és mennyit a Brembók, minden esetre tisztességesen lassul és jól adagolhatóan.
Fenntartható anyagok
Ezeket az üléskárpitokat már újrahasznosított PET palackokból és halászhálókból készíti a Cupra. Minden gyártónak előírás ez bizonyos százalékban, de a spanyolok alaposan ráfeküdtek arra, hogy látványos és feltűnően jó minőségérzetű anyagokat készítsenek, így a Cupra Formentor belső összességében az egyik legérdekesebb és mindenképp a legstílusosabb a konszern márkái közül.
Túlzásnak érzem a 13 colos multimédia kijelzőjét, egyszerűen nem indokolja semmi, hogy ekkorában lássuk. Az autó menetadatait teljes kijelzőn nézni pazarlás, miközben akár le is lehetne osztani szegmensekre, hogy mehessen az Apple CarPlay és az információk is egyszerre, vagy akár turkálhassunk a beállításokban anélkül, hogy a navigációs képet elvesztenénk arra az időre. Cserébe a rendszer jól használható, pörgős, szép a kép, akárcsak a műszeregységben, csak ugyanezt jóval kisebben is elő lehetne adni.
Hátul ülni főként azért érdekes egy ilyen Formentorban, mert láthatjuk a két első ülés karbon háttámláját. Helyből is akad elég, nincs szorongás a kilátás miatt sem, két felnőtt vígan elüldögél itt. USB-C csatlakozók, indukciós töltőpad, wifi, bluetooth, online szolgáltatások és mindenféle kapcsolódási lehetőség adott a Formentorban ahhoz, hogy tetőtől talpig modernnek érezhessük.
Komoly összeg egy autóért
Kezdőáron még egészen érthető a Formentor, 14,5 millió forintról startol 150 lóerővel, ha 2,0 literes 265 lóerőset szeretnél, az már 19 millió. A PHEV kezdőára 21,6 millió forint, ezt 980 000-rel dobta meg a matt bronz fényezés a tesztautón, 533 000-rel a 19 colos felnik, és 2,5 millió forinttal az Extreme csomag, amiben minden jó benne van. Kagylóülések, LED mátrix fényszórók, Brembo fékek, vezetéstámogató rendszerek és rengeteg apróság. És a Sennheiser hifit ki ne felejtsem, nem láttam még autóban ezt a gyártót de ezek alapján többször is megjelenhetnének.
Szóval végeredményként 1,5 milliós kedvezménnyel is 24,3 millió forintos autó pózol a képeken, ami erősnek tűnhet. De az ideális esetben 100 kilométeres villany hatótávval, a hibrid üzemben 7-8 literes fogyasztással és főleg a sportosságával és stílusával együtt bőven érezhető, hogy végső soron rengeteg jó dologgal tömik ki a vásárló zsebét a pénzéért cserébe. Hogy minden sarkon megnéznek a Formentorral, az már csak a plusz.