Új technológiák hadával mutatkozott be a Sealion 7, a BYD új csodafegyvere

BEMUTATÓ: BYD Sealion 7

2025.01.28. 18:38

Bemutatkozott a BYD Sealion 7, aminek legnagyobb vállalása, hogy alacsonyabb árszint mellett vonultat fel egy rakás olyan technológiát, amik alap esetben csak prémium modellekben találhatóak meg.

A BYD 2023 őszén nyitotta meg első kereskedését Magyarországon, azóta pedig egyre inkább megveti a lábát a hazai- és nemzetközi piacon. Mindezt jól mutatja, hogy 2024 januárja és novembere között a világon eladott tisztán elektromos és plug-in hibrid autók 24 százalékán a kínai márka logója díszelgett, a növekedés pedig folyamatos, üteme pedig gyorsuló. A BYD-nek 13 évébe telt, mire 1 millió autót értékesített, ezután a következő kétmillió autó 18 hónap alatt kelt el, most pedig ott tartunk, hogy a márka 6 hónap alatt jutott el a 7 milliomodiktól a 9 milliomodik eladásig.

Bár a Magyar piacon még nem ennyire meghatározó erő a BYD, a szerepe egyértelműen egyre fontosabb. 2023-ban még csak három budapesti kereskedéssel indult a márka, de ez 2024-ben tovább három vidéki szalon megnyitásával már hatra bővült. Szintén erős eredmény, hogy a gyártó első teljes évében Magyarországon rögtön 18,3 százalékos piaci részesedést ért el a villanyautók között.

A BYD legújabb európai modellje, a Sealion 7 színvonalas bemutatója alapján egyértelmű, hogy a magyar piac különösen fontos a márka számára, ami a Szeged mellett épülő új gyárat nézve teljesen érthető.

Új technológiák hada

A Sealion 7 a BYD szerint a fenntarthatóságot, a csúcstechnológiát és a modern dizájnt ötvözi egy tágas, kupé SUV karosszériában. A modell az e-Platform 3 architektúrára épül, ami Dániel Ádám, a BYD műszaki támogatója szerint új, és bevált technológiák házasításából jött létre. Tény ami tény, jól hangzik, hogy a Sealion 7 öt olyan újítást is képes felmutatni, amit a gyártó világelsőként jellemez.

Ezek egyike a CTB biztonsági architektúra, ami ultra-nagy szilárdságú, zárt profilú hengerelt acélgerendákat is tartalmaz. Ezek az 50 tonnás nyomószilárdságú, méhsetjszerű szerkezettel együtt egy 60 százalékkal merevebb alvázat eredményeznek. Ezt egészíti ki a 100 milliméterrel megnövelt elülső gyűrődési zóna, ami 60 százalékkal növeli a biztonságot frontális ütközés esetén.

A következő újítás a világ első sorozatgyártású 8 az 1-ben elektromos hajtáslánca, ami egy csomagban tartalmazza a járművezérlő és az akkumulátorvezérlő egységet, az áramátalakítót, az áramelosztó egységet, a DC-DC fedélzeti töltőt, a motort és az erőátviteli rendszert, 95 százalékos hatékonyság mellett. Maga a villanymotor önmagában is különleges. Percenkénti 23 ezres fordulatszámával a világ legnagyobb sebességű tömeggyártott ilyen egységének számít, ami ennek hála 10 százalékkal nagyobb teljesítményre képes, miközben 1,5 százalékkal hatékonyabb.

Akinek már a 8 az 1-ben hajtáslánc is sok volt, annak a BYD következő büszkesége már biztosan túlzás lesz. A menedzsment integrációs modul a gyártó szerint a világ legintegráltabb rendszere, hiszen 16 funkciót lát el egyben. Ez nemcsak a helytakarékosság miatt előny: a kompakt kialakítással 20 százalékkal csökkent az energiafogyasztást is.

A BYD az akkumulátorok temperálása (megfelelő hőmérsékleten tartása) terén is fejlődött. Eddig a Balde akkucellákat csak az egyik oldalról temperálták, de az új megoldásnak hála már az akkutömb alján és tetején is található egy-egy hőszabályozó lemez. Ennek hála sokkal szélesebb tartományban képesek az akkumulátort hűteni vagy fűteni, így a hőszivattyú akár -30 fokos hideggel, és +60 fokos forrósággal is képes megbirkózni.

Említést érdemel még az iTAC nevű nyomatékadaptációs rendszer is, ami segít csúszós körülmények között is az úton tartani a járművet. Havas vészfékezés esetén több mint 3,5 méterrel képes csökkenteni a féktávot, miközben nem engedi megpördülni az autót.

Ismerős forma, karcsú tetővonallal

A Sealion 7 4830 milliméter hosszú, 1925 milliméter széles és 1620 milliméter magas. A legfontosabb azonban, hogy a kerekeket amennyire lehet, kitolták az autó széleire, így a tengelytáv tekintélyes, 2930 milliméter lett. Ennek hála az utastér tágas, a lábtér pedig hátul is tekintélyes.

A külső dizájn továbbra is az Ocean X koncepción alapszik, ami egyértelműen kijelölte a BYD modellek dizájnnyelvezetét. Wolfgang Egger, az Sealion 7 dizájnere szerint a friss típus legmeghatározóbb eleme a karcsú, kupékra emlékeztető tetővonal, ami egy kis sportos kinézetet kölcsönöz ennek a családi SUV-nak. A sportossággal kapcsolatban vannak kétségeink, de az biztos, hogy az utastér nagyon tágas, amit a 2,1 négyzetméteres napfénytető érzetre tovább növel.

Ahogy az a modern autóknál lenni szokott, a belső tér központi eleme a középső infotainment kijelző, amire itt külön figyelem jutott. A 15,6 colos képernyő már egy sztenderd laptop méreteit hozza, ráadásul a BYD más modelljeihez hasonlóan egy gombnyomással elfordítható, vízszintesből függőleges állásba. Ez a funkció továbbra is inkább hangzatosnak, mint hasznosnak tűnik.

Nehéz, de legalább erős

A sok extra-erős acél sajnos a Sealion 7 súlyán is meglátszik: körülbelül 2,5 tonnát nyom. A tesztvezetés során hamar egyértelművé vált, hogy az autó nem is képes leplezni a tömegét. Az 530 lóerős maximális teljesítménynek hála a gyorsulással nincs gond, de tempósabb kanyarodásnál már kibújik a szög a zsákból.

A kínai autóknak hagyományosan a futómű a leggyengébb pontja, ez pedig a Sealion 7 esetében sincs másként. Dinamikusan kanyarogni inkább nyugtalanító, mint élvezetes a modellel – érezhetően nem sportautónak készült. Persze egy több mint 4,8 méter hosszú SUV esetében ez nem meglepő, de akkor miért kell az 530 lóerő?

Sajnos alacsonyabb tempónál sem mindig kellemes az élmény. Én a futóművet darabosnak, keménynek és zajosnak éreztem, ami erős ellentétben áll Karotta tapasztalatival a nemzetközi bemutatóról. Úgy tűnk, a tükörsima német utakon brillírozó futómű egyszerűen nehezen birkózik meg a sokkal rosszabb minőségű magyar utakkal.

A menettulajdonságaival tehát nem nyűgözött le minket a Sealion 7 a körülbelül 1,5 órás tesztút alatt, de azt mindenképpen el kell ismerni, hogy a beltér tényleg rendkívül tágas és minőségi. Minden gyakran megfogott felület puha, kellemes tapintású és jó ránézni. A középkonzolon elhelyezett gombpanelt viszont nem volt jó ötlet zongoralakkal bevonni.

Prémium autó, nem prémium áron?

A Sealion 7 legnagyobb vállalása, hogy alacsonyabb árszint mellett vonultat fel egy rakás olyan technológiát, amik alap esetben csak prémium modellekben találhatóak meg. Mindez a gyakorlatban 20 046 600 forintos indulóárat jelent, amiért többek között 82,5 kilowattórás akkumulátor, 482 kilométeres WLTP hatótáv, 150 kilowattos gyorstöltés, 312 lóerős hátsókerék-hajtás, 360 fokos panoráma kamera, vegán bőrülések, és 12 hangszórós Dynaudio hangrendszer jár.

Egy lépcsővel feljebb, a Design AWD felszereltségnél 21 979 600 forintért az első tengelyre is jár egy motor, így a teljesítmény 530 lóerőre hízik. Mivel az akkumulátor maradt 82,5 kilowattórás, a plusz erő miatt a hatótáv 456 kilométerre csökken.

A kínálat tetején az Excellence AWD kivitelt találjuk, 23 057 800 forintért. Ebbe már a nagyobb, 91,3 kilowattórás akkumulátor került, így a hatótáv 502 kilométer, gyorstölteni pedig akár 230 kilowattal is lehet. Ezen kívül Nappa bőr ülések és Head-up display jár még a csomaghoz.