A Tesla Model Y sosem fog kis példányszámú olasz dizájnermagazinok címlapjára kerülni. Nincs benne az a formai szenvedély, ami a Stelviót kiemeli az SUV-posványból, de az a bátor otrombaság sem, ami a BMW iX-et teszi emlékezetessé. Nyilvánvalóan előbb látott szimulációt, mint ceruzát, ez az új generációval sincs másképp, sőt, ha lehet, a Juniper kódnevű modell még semlegesebb is, mint az elődje, a teljes, azonnali, megsemmisítő felejtéstől az első és hátsó lámpadizájn igyekszik megmenteni. Budapesten, a Váci úti Tesla szalonban nézhettük meg, hogy ez mennyire sikerül, Karottával voltunk ott a hazai premieren.

Nem épp egyedi dizájn a Model Y-é, a karosszéria formája a Model 3-tól van – néhány plusz barral felpumpálva –, a részleteket, például a csíklámpás frontot és a hátsó lámpát pedig a Cybercaben láttuk korábban. Utóbbi azért érdekes, mert maga a fényforrás rejtett, tehát közvetett fényt kapunk, ilyet szériaautón más nem csinált még. Az előző generáción jól kiadta, hogy a töltőajtó a lámpa részének tettette magát, a Juniper sarkain, képen kissé erőltetettnek tűnik a megoldás, de élőben rendben van, emiatt biztos nem fog felborulni a Tesla szekere.
Beleültem a Tesla CYBERCAB robotaxijába, és nem mentem sehova
Aláfeküdni, kopogtatni tilos, de beültem az Önvezetés Ígéretébe Berlinben, és kéne.
Mind technikailag, mind formailag látványos ugrásokkal szokás jelezni, ha generációváltásról, azaz teljesen új autóról van szó. A Juniper egy ciklusközepi, erős frissítés: ha a lámpák meg is tévesztenének, és a Tesla szerint az alkatrészek 50 százaléka új is, a sziluetten látszik, hogy ez azért a jól ismert Model Y: a technika javarészt változatlan, az olyan meghatározó elemek, mint a villanymotorok vagy az akkumulátorok maradtak, inkább apró, mégis meghatározó részletekhez nyúlt a Tesla, amik után például a légellenállási együttható 0,23-ról 0,22-re csökkent.

Ez egyszer a vásárlói visszajelzéseket is komolyan vették: a Model 3 Highland gombos indexelése valószínűleg a Tesla Főkönyvében is lekövethető felhördülést okozott, más magyarázatot nem látok, miért kezdett visszafelé forogni a mindent kényszeresen egyszerűsítő Musk-bolygó, és lett a Model Y-ban mégiscsak egy hagyományos, kormány mögötti indexkar.
Irányváltó kar viszont nincs, se tekerő, se billenőkapcsoló, ezek helyett a képernyő bal szélén kell matatni az előre, hátra, parkolás kiválasztásához. Amekkora botrány volt eltüntetni az indexkart, annyira rendben van a képernyőn váltás: 5 perc alatt megszokod, kézre esik, egyszerű, de még ez is okafogyottá válna, ha a prediktív, automatikus irányválasztás hibátlanul működne: béta funkcióról van szó, ami a körülményektől függően próbálja kitalálni, hogy előre vagy hátra szeretne-e haladni a sofőr. Ha a képernyővel vagy a szoftverrel történne valami baj, a plafonon, az olvasófények között vannak tartalék PRND gombok.
Inkább csak tételes felsorolást érdemelnek az újdonságok: van új Glacier Blue nevű, világoskék fényezés, bent finomabb, az autót a prémium felé toló anyagok borítanak mindent, az első ülések szellőztethetőek, a hátsó utasok alapáron kapnak egy 8 colos kijelzőt, az utasteret parasztvakító hangulat-LED-csík öleli, alapból motorosan nyílik és csukódik a csomagtérfedél és a hátsó ülések is motorosan, gombnyomásra hajlonganak. Gondolkodásra vall, hogy az első ülés automatikusan előre csúszik, hogy ne legyen útban az előre dőlő hátsó támlának, dicséretes részlet.
Nincs ködfényszóró, cserébe a Cybertruckhoz hasonlóan van egy plusz kamera az autó orrán, ami az önvezetésnél és az automatikus parkolásnál lesz majd igazán hasznos, az alapáras üvegtető pedig a korábbinál hétszer jobban veri vissza a hőt, ami a kevesebb klímázás révén javítja a hatótávot. Az új, puhább futómű mellett az egyik legfontosabb frissítés az autó zaj- és vibrációcsillapítását érintette (pl. kétrétegű, zajcsillapító üvegezés), ami a korábbi Model Y legkritikusabb pontja volt. Mivel a bemutató statikus volt, nem mehettünk az autóval, a Model 3 Highlanddel szerzett tapasztalatok alapján viszont várhatóan a Juniperben is mérföldekkel csendesebb lesz az utastér.
A rengeteg apróságot, a vezethetőséget és a villanyautós képességeket a rendes tesztre hagyjuk, az árak közül is csak egyet tudunk egyelőre: a sorozatindító, főleg feliratokkal és bilétákkal különlegessé tett, fullos Launch Edition 25,3 millió forint. Az eddigi információk alapján a normál modellek egy-két millióval drágulnak a korábbi generációhoz képest: a hátsókerekes gyalogmodell várhatóan 19 millió forint környékéről indul, a csúcs összkerekes Performance pedig 24 millió forint körülre várható.
Tesla Model Y Long Range AWD (nem hivatalos specifikáció) | |||
Hajtás | kétmotoros, összkerékhajtás | Akkumulátor (nettó) | 78,1 kWh (75 kWh) |
Súly | 1997 kg | Kémia |
NCM |
Gyorsulás 0-100 km/h | 4,3 mp | Cellák |
LG, hengeres |
Teljesítmény | 514 lóerő | Hatótáv (WLTP) |
568 km |
Méretek (H x Sz x M) | 4790 x 1982 x 1624 | Valós hatótáv (várható, EVDatabase) | 450 km |
Csomagtér (+frunk) | 854 (+117) | Töltési maximum | 250 kW |
Ezekkel tökéletesen a szegmens közepébe érkezne a Model Y, nagyságrendileg az eGMP (Hyundai/Kia) és MEB (VW, Ford) platformos, sőt a kínai versenytársak is ennyibe kerülnek, igazából a Tesla csak az autó képességeihez emelte az árat. Hemzsegnek a konkurensek, kérdés, hogy ez elég lesz-e a világ legnépszerűbb modellje cím megtartásához: nem az adottságokon fog múlni.
Karottától hamarosan érkezik a bemutató videó, az előző Model Y-ról készült anyagot itt (Karottától) és itt (Balogh Bencétől) találsz betűvel, itt pedig képpel:

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Belsőség
340 millió forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
