Magyar szájba kínai nokedli

Teszt: Relive N1 - 2024.

2025.02.12. 05:52

A több mint 700 millió térfigyelő kamerájával és kiterjedt államapparátusával Kínát látszólag nem lehet átverni. Voltak, akik azért megpróbálták, sokan pályáztak például a villanyautós szektorba öntött állami milliárdokra. A kifizetés gyártási darabszámokhoz, akkumulátormérethez és/vagy hatótávhoz volt kötve, természetszerűleg születtek olyan botcsinálta gyártók, amik hamis eredményeket közöltek, a hivatalos teszteken használthoz képest kisebb akkumulátorral szerelt autókat forgalmaztak, vagy ha nem gyártási, hanem eladási számokat kellett teljesíteni, az autókat egyszerűen eladták saját maguknak.

A fenti zavarosban halászásnak a totalitárius valóság vetett véget, tucatnyi csalást lepleztek le, lám, tényleg nem lehet büntetlenül kotorászni a kínai állam lyukas zsebében. Az országban hemzsegő alkatrészgyártóktól összerendelt autók és autószerűségek viszont azóta is a piacon vannak, a leghitványabbja a mopedautók és az A00-s, azaz a 2-2,2 méteres tengelytávú miniautók közül került ki. Vigyázzunk, nem összekeverendők, előbbiek motorizáltságban és képességekben is jóval korlátozottabbak.

Kapcsolódó
Kuba City: katasztrófa, a szórakoztató fajtából

Kuba City: katasztrófa, a szórakoztató fajtából

Nekem nem fűlött hozzá a fogam, de mindenki más vágyott rá és végül csak meggyőztek.

Nem kell tulok SUV-ben ülni ahhoz, hogy kinevessük a miniautókat, a Relive N1 például még egy klasszikus Swiftből nézve is gyámoltalan: vannak Erdélyben medveölő kuvaszok, amiknek a szájába lapjára beférne, kicsinyítő képzők rajta a 13-as kerekek, nagyapám kötött mellényén láttam nagyobb gombokat. Mérete, arányai és karikatúra jellege miatt képtelenség haragudni rá, a BMW-jét támasztó gyárdűlői gyilkos vigyorodó szájából kipotyog tőle a szotyi, de herbálos vízszintből is feltámaszt bármilyen kőbányai tetszhalottat. Soha egyszerre ennyi gyerek, háziasszony és ellenszenves gyökér nem integetett még nekem tesztautóban.

Kapcsolódó
Az autózás minimuma

Az autózás minimuma

Olcsó, takarékos, fillérekből fenntartható – papírból van és nincs presztízse. Mennyire használható még a mi autónk?

És nem feltétlenül azért, hogy takarodjak az útból. Nem az a döbbenetes, hogy mertek bele S, mint Sport módot tenni, hanem az, ahogy ennek aktiválására elszabadul benne mind a 26 lóerő. 740 kilót kell mozgatni, de nem vicc, a villanymotor 85 Nm-es instant nyomatékával simán állva lehet hagyni az álmosan gangolgató sort. Városban ötvenig kellemesen fürge, a mérete miatt a sofőr bátorsága a legszűkebb keresztmetszet, és mivel hátsókerekes, a súlypontja pedig a magasságához képest alacsonyan van, élvezni is nagyon könnyű – némi önirónia nyilván szükségeltetik hozzá. Pro tipp, a Sport mód legyen az alapbeállítás, mert a fogyasztást nem növeli jelentősen, cserébe a 100 km/h-s csúcssebesség (!) csak ebben érhető el.

Elöl McPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros a futómű. Nem egy pályagép, dől is rendesen
Elöl McPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros a futómű. Nem egy pályagép, dől is rendesen

Bár a Relive török cég, az autót elnézve az a kollektív benyomásunk támad, egyébként nagyon helyesen, hogy valamiféle obskúrus kínai gyártó termékét látjuk. Az N1 a Beijing Automobile Works, azaz a BAW licensze alapján készül (még a két cég honlapja is azonos), leánykori neve a nemzetközi piacokon Pony, odahaza volt Change Mini EV, Yanling S3 és Yuanbao is. Nem szégyen, ha a BAW-ot több mint 70 éves működése ellenére sem ismerjük, sokáig orosz és japán átiratokat gyártottak csak csúnyábban, de a kínai katonai parádék jellegzetesen suta terepjárói közül is sok BAW gyártmány.

A mopedautók ár-érték aránya Kelet-Európában értelmezhetetlen, 2 millió forintért nem sokan vesznek guruló villamosszéket, a 45 km/h-s végsebesség és a vonalzóval mérhető hatótáv csak egy nagyon szűk rétegnek megoldás. A miniautóknál, így az N1-nél viszont a sebesség már nem jelent gondot, isten látja lelkem, Skoda Superbet is előztem vele, még ha kicsit bele is izzadtam a vakmerésbe. Ha pedig azt nézzük, hogy pár éve a Honda e tudott egy töltéssel hivatalosan 220 kilométert (reálisan 170-et), a Relive 170 kilométere parádés hatótáv. Az LFP kémiás, tehát olcsó akkumulátor kapacitása 13,7 kWh, őszi, esős hidegben, energiazabáló fűtés mellett, Sport módban is következetesen tudott 150-et, ez városi, megyei közlekedésre már elég. Ráadásul LFP lévén a 100 százalékra töltést is bírja. A gyorstöltés viszont nem fért bele a keretbe, a teli akkumulátorhoz 7 órás váltóáramon lógással kell számolni.

Magasan nyílik a hátsó ajtó, legalább bokáig kell emelni hozzá a csomagot
Magasan nyílik a hátsó ajtó, legalább bokáig kell emelni hozzá a csomagot

Magyarországon sok potenciális vásárlónak zárhatja ki a Relive-et, hogy csupán kétszemélyes, L7e_CU kódú áruszállítóként kapható, miközben Kínában négy embert is beleültetnek: náluk hátul csomagtér helyett ülőpad, oldalpanel helyett pedig ablak van. Odahaza a BAW változat távolról sem piacvezető, de jól mutatja a kategória jelentőségét, hogy az összeladásoknak mintegy 10-14 százalékát teszik ki az A00-s modellek, és a legnagyobb példányszámban eladott villanyautó – mármint a világon – a Tesla Model Y és Model 3 után szintén egy miniautó, a Wuling Mini EV. Ha valóban a környezetet akarnánk kímélni, ez a kicsiolcsó irány lehetne egy jó megoldás. Nézőpont kérdése, hogy ez disz- vagy utópia-e.

Elülső csomagtartó természetesen nincs, de a Volkswagen se ad 20 millióért
Elülső csomagtartó természetesen nincs, de a Volkswagen se ad 20 millióért

Ha van az olvasó közelében asztal, kapaszkodjon bele: a Relive N1 bruttó 4,4 millió forint, aki pedig vissza tudja igényelni az áfát, annak 3,5 millió. Ennyi pénzből már kapni éppen vállalható állapotú használt villanyautókat, Leafeket, Smartokat, e-Up!-okat, Zoékat; egészséges hibridekből is lehet már válogatni, aki meg hagyományos hajtást keres, pártízezret futott Suzukikkal, 5-6 éves Skodákkal tele a padlás. Saját, lazán értelmezett kategóriájában viszont, vagyis az új villanyautók között a Relive közelében sincs semmi, egy új, alap Spring 9,5 millió forint.

Minden műanyag, kopog, de nem zörög, meglepően autószerű
Minden műanyag, kopog, de nem zörög, meglepően autószerű

Csak azért merem egy lapon emlegetni a Daciával, mert mérföldekkel autószerűbb, mint amilyen mondjuk a XEV Yoyo volt bruttó 6 millióért. Kulcsosautónak, kkv-knak ideális lehet, 440 kilóval terhelhető, A1-es jogosítvánnyal is vezethető, ennyi pénzért új autót, pláne elektromosat, egyszerűen nem lehet venni – csak összehasonlításképp egy Honda villanyrobogó 1 millió forint. A Relive-ben alapáras a 360 fokos kamerarendszer, a két kijelző, az elektromos tükrök, a klíma (ami a 4,4 milliós Mitsubishi Space Starban pl. nincs), az Apple Carplay és az Android Auto, de van ABS, visszagurulásgátló és elektromos fékerőelosztás is.

Cserébe a belseje egy merő műanyag, az ülések törekkel lazán tömött vászonzsákok, az audiorendszer pedig a Genfi Egyezmény alapján különösen kegyetlen vagy indokolatlan szenvedést okozó eszköznek minősül. Ha nekem vitatott területeim lennének, berakétáznék belőlük vagy négyet-ötöt maximális hangerőre tekerve, pár nap alatt kiürítenek bármilyen szigetet.

DSC4931

További kérdés a megbízhatóság, az alkatrészellátás és a szerviz: egy 2024-es kínai miniautókat vizsgáló felmérés szerint a Changan BenBen esetén a vásárlók fele panaszkodott akkumeghibásodásra, degradációra vagy villanymotorhibára, a Chery Little Antnél pedig 81 százalék ez az érték. Biztató, hogy BAW termék nem szerepelt a top10-ben. Politika ide vagy oda, egy fokkal bizonyára növelné a bizalmat és talán az áron is faragna, ha Kína és Törökország után helyben, azaz Magyarországon is nyitnának egy gyárat. Ezt csak úgy... khm... mondom.

Hangos, mókás, és még a Velencét is bírja!

Ez a villanydobozos járgány olyan, mint egy lelkes kiskutya. Kicsi, hangos, és mindent meg akar csinálni, még akkor is, ha nem arra született. Elkértem Mátétól egy kis autópályás kínzásra, a kérdés egyszerű volt: tudja-e abszolválni a Budapest–Velence–Budapest távot? Ez azért volt érdekes, mert szegénykét lényegében végsebességen kellett hajtani – 110-ből 90 kilométeren keresztül. A teszt sikerült! Indult 100 százalékról a Totalcar-garázs töltőjéről, és 13 százalékkal gurult vissza. Közben azért megkapta a maga jutalomfalatját: 1 kWh-t a velencei Aldi parkolójában, mert ennyi időm volt. Papíron a WLTP-hatótáv 170 kilométer, de ha baltával számolunk, akkor városban olyan 150 kilométert elméletileg tudnia kéne.

Vezetni mókás, de hangos. Autópályán 90-nél a „telefonálhatatlan” kategóriába tartozik, mintha egy ipari porszívó mellett beszélgetnél. Viszont városban teljesen rendben van, igaz, az apró kerekeivel a budapesti kátyúkban botladozik, de ez kevésbé a kocsi hibája, mint az aszfalté. De mit várunk ennyi pénzért? Hangszigetelést és prémium üléseket? Ugyan már. Ez egy melós kocsi, nem luxusautó.

Szerintem ideális futároknak, villanyszerelőknek, ezermestereknek, akik egyik lakásból a másikba rohangálnak. Otthon töltöd, melóban nyúzod, és mindenki boldog. Szépnek nem nevezném, de mókásnak igen, és hát végül is egy hasznos társ, ha épp futárkodni akarsz. Szóval, ha kibírod a hangos utasteret és az apró kerekek pattogását, akkor ez a villanydoboz lehet egy zsebre szabott munkásautód. Még az agglomerációba is elér, csak akkor közben nem érdemes hívni a megrendelőt.