Nagyobb a cseh, élőbb a japán
A motor nem sokkal agilisabb, bár papíron erősebb: a Skoda 86, a Suzuki 92 lovat számlál. Viszont a Fabia ménesére 1060, a Swiftére 990 kiló jut, így a tömeg és a teljesítmény aránya 12,33 kg/LE a Skodánál, 10,76 a Suzukinál. Majd tizenöt százalék a Fabia hendikeppje, ez azért már érződik. A kormánymű direktebb, a váltó jobb, a kasztni rövidebb, az autó mozgékonyabb, a Suzukival tehát sokkal jobb gokartozni a városban, mint a Skodával.
A Fabia 1,4-es motorja általában szánandó erőlködésre kényszerül a kasztni alatt. Szó se róla, nyugodt városi közlekedésre elég, meg persze autópályán is tudja, amit szabad, csak hát többet nem nagyon, és ezt se szívesen. Alul kellően nyomatékos, lefulladni nehéz vele, de nehézkesen gyorsul és nem szívesen pörög. A hangja viszont csodálatos. Nyilván az átmentődött csehszlovák mérnökök szabotázsa, hogy tipikus ős-skodásan zsong, a jó kis 105-ös, 120-as időket idézi. Olyan öregemberes az egész.
Bár a futómű nem rossz, a Fabia stabil, kanyarokban kellemesen feszes, a vezetési élményt nem csak a motor rontja. A váltókar könnyen mozog, és pontos is, de mintha semmi köze nem lenne egy valódi szerkezethez. Túlfinomították a rendszert, a Skodánál a fejlesztők mára bizonyára úgy gondolják, hogy ez az iderakom-itt marad, odarakom-ott marad jellegű semmi az ideális kapcsolási érzet. (Átülhetnének kicsit a Swiftbe.)
Sokat kell tekergetni a kormányt is, nem elég direkt. A fék, a kuplung önmagában jó, se az érzéssel, se a működéssel nem volt bajom, viszont túl nagy a távolság a két pedál között. És túl nagy a szintkülönbség is, hosszú-hosszú idő óta a Fabia az első autó, amelyikkel majdnem ütköztem a fékbe oldalról beakadó jobb lábam miatt.
Sokat gondolkodtam, hogy lehetne a legjobban megmutatni, mi a különbség a két kocsi lelke között. Aztán rájöttem: pofonegyszerűen. Ott van ugye a Swift reklámklipje, amikor a yuppie-pár a két Suzukival versenyez hazafelé. Hát ez elképzelhetetlen volna Fabiákkal. Ugyanis a Swifttel jó autózni, a Skodával meg csak kényelmes.
Itt bezzeg hátul is nagyon jól el lehet férni,
a Fabia belül sokkal-sokkal nagyobb mint a Swift, egyáltalán, sokkal
komfortosabb, praktikusabb, családibb autó. Két felnőtt-két gyerek,
vagy akár négy felnőtt bátran útra kelhet a világ végére is a kocsival.
A csomagot is lesz hova tenni, hiszen a hátsó támlák mögött 300 liter
várja őket. (A Swiftben állítólag 213, de az életben a Skoda fara nem
szűk harminc százalékkal tűnt öblösebbnek.)
Így utólag már nem is tűnik olyan kézenfekvőnek a két autó
öszehasonlítása: a kis izgalmast a tágas öregessel? A legnagyobb
törpeautót a legkisebb családival? De ha megnézzük az árakat...
A Swift árlistáján 2,29 millió forint a legalacsonyabb érték. A legolcsóbb ötajtós Swift 2,49 millió forintba kerül. Az új Fabiáért minimum 2,62 millió forintot kell fizetni, ez az 1,2 literes benzinmotorral szerelt Classic változat ára. Tesztautónk, vagyis az Ambiente a nagyobb motorral 3,233 milla. Ha a méretkülönbséget nézem, közel nincs olyan messze a Suzukitól, amennyire lehetne. Ha a Swifthez képest szánalmas alapmotort, akkor viszont nagyon is messze van, a hatvan lóerős, háromhengeres kerregő labdába sem rúghat a Suzuki jó kis négyhengerese mellett.
Ha egy szintre hozom felszereltségben, nagyjából egy árba is kerül a két kocsi. No de melyik kéne? Jómagam sosem vennék Fabiát, de ismerek olyat, akinek ajánlanám, ha azt mondaná, újat keres, kicsit, de tágasat. Viszont szívesen járnék Swifttel, noha számos praktikusabb autó adódna az áráért. És Ön?