Erőpárbaj a szántóföldön

Bemutató: Fendt 1165 – 2018.

2018.12.28. 15:38

Ahogy tapasztaljuk, mind szélsőségesebb, kiszámíthatatlanabb az éghajlat, rövidülnek az egy-egy mezőgazdasági munka elvégzésére alkalmas időjárási ablakok. Mit tehetünk? Még nagyobb erő, még fejlettebb technika, hogy hatékonyabban, gyorsabban lehessen megművelni a földet. E gondolatok jegyében készült a Fendt 1165, a traktorok koronázatlan királya.

Itt van például ez a 110 hektáros kukoricatarló, amelyen ismerkedem a géppel. Akkora, hogy egyik végéről nem is látszik a másik. Jó volna két nap alatt végezni a szármaradványok betárcsázásával, a talaj fellazításával. A célnak megfelelő Horsch Tiger 6 MT nehéztárcsa nem akármilyen szerkezet: kapái harminc centi mélyen hasogatják a közepesen kötött, kissé agyagos humuszt, egyetlen ilyen elegendő lenne arra, hogy mozgásképtelenül lehorgonyozzon egy terepjárót.

Itt viszont tizenhárom van belőlük, és hogy a földet megkeverő tárcsákkal együtt jól belenyomódjanak a földbe, nyolc és fél tonnás a tárcsa. Ezt bármilyen lassan elhúzni sem volna csekély mutatvány, de mi gyorsaságot követelünk, egyrészt a fenti szempontok miatt, másrészt a művelő eszközöknek megvan az optimális sebességük, amelynél a legjobb lesz az eredmény.

Traktorunk 16,8 literes és tizenkét hengeres, mint egy Ferrari. Az AGCO Power dízelmotor névlegesen 598, illetve csúcsteljesítményként 646 lóerőt tud kifejteni, nyomatéka pedig bődületes 2840 newtonméter. Ennyi már bőven elég, csak az a kérdés, hogy miképp lehet átvinni a talajra.

Nagy felületen megkapaszkodó gumi-profilbordák kellenek hozzá, és súlyos traktor: az 1165-ös alatt csaknem húsz tonnát mutat a mérleg. Ha négy nagy gumikereke lenne, túlzottan tömörítené maga alatt a talajt, sok taposási kárt okozna, ezért ebben a nagyságrendben már előnyösebb a gumihevederes járószerkezet. Szóval hernyótalp, de az nem acélból készül, mert akkor nem lehetne ráereszteni közútra, hanem gumiból, amely kíméli az aszfaltot, és vonuláskor 40 kilométeres sebességet tesz lehetővé.

Gumihevederből egyébként többféle szélesség választható, a kipróbált traktoré 30 colos, azaz 762 milliméteres extrém mezőgazdasági volt. A három méteres tengelytávval körülbelül négy négyzetméteres felfekvő felület adódik, tehát nagyjából fél kiló esik egy négyzetcentiméterre. Megvizsgálva a nyomokat a kukoricatarlón úgy láttam, hogy nem esett különösebb kár az ott heverő kukoricaszárakban, maga a gumiheveder egyáltalán nem süllyedt be, csak a kapaszkodó profilbütykei, de azok sem mélyen.

Ilyet szőröstül-bőröstül újonnan kifejleszteni nem lett volna gazdaságos, ezért a Fendt összefogott az amerikaiakkal, akik az óriási méretű gabonatáblákon már egy ideje használnak gumihevederes traktorokat. A németek a jellegzetes márkaarculatra formáltak egy tengerentúli Challenger típuscsaládot, és a minnesotai Jacksonban gyártatják, a saját minőségi standardjuk szerint. A most kipróbált gép tehát a legfejlettebb mezőgazdaságú két kontinens vezető márkáinak tapasztalatát ötvözi.

Előrenyúló, kényelmes lépcsősoron lehet felsétálni a fülkébe. Három pedál van ugyan, de közülük a kuplung csak araszoláshoz kell, például egy munkagép felkapcsolásakor. Fékre pedig semmi szükség a sík táblán, tehát lábaimnak nem lesz munkája. Lánctalpas gépeken megszokott két irányító kar helyett egy meglepően kis kormánykerék fogad, amely persze nincs mechanikus kapcsolatban semmivel: az elektronikának jelzi, hogy merre mennék. Azt is csak vonuláskor, illetve a táblavégi fordulókban, mert tárcsázás közben precíziós GPS-rendszer irányít, néhány centiméteres pontossággal.

Elég nagyjából ráállni a helyes vonalra, és már forog is ide oda a volán, anélkül, hogy hozzányúlnék. Nincs gondom a sebesség tartására sem, a kézi gázt egyszer kell beállítani nyúl vagy teknősbéka helyzetbe, a fokozatok között már automatikusan váltogat a Power Management, a gázt a szoftver adja. Tehát csak üldögélek a légrugózású Air-Ride ülésen, a klimatizált üvegkalitkámban, figyelem a teljesen digitális műszereket és a traktor TMC (Tractor-Management Center) színes, interaktív monitorát, illetve a GPS érintőképernyőjét, a motor halk mormogását hallgatva, amely teljesen háttérbe szorul a jó minőségű rádióból szóló zenével szemben.

Hátranézve látom, ahogy enyhe porfelhőt húzva, széles sávban átdolgozzuk a földet, némiképp srégen haladva a korábbi művelési irányhoz képest. Emiatt keresztezzük a talajbordákat, de a gumiheveder belső, tükörsima felületén úgy gurulnak a poliuretán-bevonatú, egyenként rugózott acélgörgők, mintha légpárnán siklanánk, enyhén ring alattam a traktor. Sebességünk stabilan 10 kilométer óránként, tényleg gyorsan halad a munka: a területteljesítmény öt hektár óránként, és ugyanennyi idő alatt száz liter gázolajat fogyasztunk, azaz hektáronként húszat.

A sorok végén a menetkar – tenyérbe simuló joystick – oldalán elhelyezett gomb megnyomásával emeli ki, illetve süllyeszti munkahelyzetbe a hidraulika a tárcsát, ez sem boszorkányság. Igaz, nem könnyű napi nyolc-tizenkét órában az alattunk elvonuló földet figyelni, nincs-e ott valami elhagyott beton- vagy fémdarab, ami kárt okozhatna, kell hozzá némi monotóniatűrés, de még ezzel együtt is mekkora királyság egy ilyen gépen dolgozni!

Igen, az is fontos dolog. A mai mezőgazdaság egyik fő problémája, hogy nincs elég jelentkező gépkezelőnek. Él még a parasztot lenéző közvélekedés, nem jó csajozó duma a diszkóban, hogy traktoros vagyok, falusi fiatalok inkább városba, gyárba, irodába mennének dolgozni. Ha viszont meglátnak egy ilyen modern, imponáló high-tech csodát, felcsillan a szemük, rögtön vonzóbbnak találják az ingázás nélkül, helyben kínálkozó, ráadásul jól fizető munkát. Hiszen az már nem deréksajdító földtúrás, hanem nagy felkészültséget kívánó szellemi tevékenység; a traktort egy olyan abszolút kezdő is könnyedén elvezeti, mint én – az igazi kihívás megfelelően beállítani mindent az érintőképernyőkön. Ahhoz már képzettség, tudás kell, nem lehet akárkire rábízni.

A tét ugyanis óriási, akárcsak a felelősség. Ennek a mai gépkombinációnak az ára 120 millió forint körüli. Elég egy kis figyelmetlenség, hogy nagyon sokba kerüljenek a következmények. Ha rossz beállítással dolgozik valaki egy napon át, akkor jórészt elpazarolt nagyjából ezer liter gázolajat, négyszázezer forintért, és ráadásul a termés sem lesz az elvártnak megfelelő. Nagy földterületű mezőgazdasági üzemeknél fizetődhet ki egy Fendt 1165, ott is előfeltétel, hogy ne szétaprózott parcellákból álljon a birtok, amelyek között sok kilométer és idő megy el ide-oda furikázással, hanem hatalmas, egybefüggő táblákból, ahol kifejtheti képességeit a szupertraktor. Megvásárlása komoly döntés, jelentős összegről, de a szeszélyes évszakokkal vívott párviadalban ez lehet a győztes fegyver.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.