Megtaláltuk a legmenőbb teherautót?
Teszt: Land Rover Defender 110 Hard Top - 2022.
Amikor kivezették a klasszikus Defendert, sokan siratták. Aztán amikor kiderült, hogy megint lesz, de már teljesen újratervezve, elég vegyes vélemények érkeztek. Az biztos volt, hogy a régi traktor a múlté, de arra senki nem gondolt, hogy ennyire messze kerül az eredeti Defitől az új, hiszen végül egy nagyon jó terepképességekkel bíró, már-már luxusterepjáró érkezett meg a piacra.
Emiatt volt bennem némi félsz, hogy milyen lesz a teherautó változat, mennyire veszítette el a munkagép mivoltát. Nos elöl gyakorlatilag maradt a kényelem és komfort, egy aprócska átalakítással. Ez egy aprócska ülést jelent középen, így jelképesen háromszemélyes az autó. Kipróbáltuk, rövid úton elviselhető, de azért nem így indulnánk el egy afrikai expedícióra. Ha nincs szükség a középső ülésre, azt lehajtva két pohártartót kapunk, ami fura módon az összeset jelenti az autóban, mert amúgy többet nem találtam. Az ülés végében egy USB-C-s és szivargyújtós aljzattenger fogad, szóval töltéssel nem lesz gond. Mondjuk fura, hogy inverter nem került a kocsiba, de manapság már egyre több minden megy C-ről, így talán annyira nem is fog hiányozni.
Látszik, hogy gondolkodtak az átalakítók, így az ülés és a hátfal között tekintélyes hely van a mindenféléknek. A hátfalon az ablak a megszokottól eltérően nem üveg, hanem sima rács, így minden zaj és zörgés eljut előre a raktérből. A raktérben az első, ami feltűnt, hogy a gondolkodás nem állt meg az utastérnél, ügyesen kihasználták a padlóban rejlő lehetőségeket. Egyfelől leghátul nagy, teleszkóppal kitámasztott lap alatt rejtőznek a megszokott háromszög, elsősegély csomag, miegymások, ez a személyautós változatból származhat.
Ami nekem nagyon tetszett, a hátfal mögötti, két oldalról is nyitható, az egész autó szélességében végigfutó rekesz, ami 213 literes. Ez nekem speciel pont semmit nem mond, de a használat során kiválóan elfért benne minden, bármit be tudtam rakni a spaniferektől a hátizsákokon keresztül a szerszámokig vagy forgatási eszközökig. A tervező arra is gondolt, mi lesz, ha tele van a raktér, hiszen a rekeszhez mindkét oldalról is hozzá lehet férni.
Kívülről nem nagyon látszik, hogy teherautó, mert a hátsó traktus csak egy nagyon lesötétített üvegnek látszik, és a hátsó ajtók is megmaradtak olyannak, mint amilyenek voltak. Itt az üveget belülről beburkolták fekete műanyaggal, aminek köszönhetően a szállított cuccok is kevésbé tudnak kárt tenni benne. Hogy még kevésbé vándoroljanak a cuccok, dicséretesen sok rögzítő elem volt a kocsiban, és nemcsak a padlón, hanem derékmagasságban is, a karcsú, de magas cuccok biztonságos rögzítéséhez. Ezenfelül még a mindenféléket, amit nem akartunk vagy tudtunk eltenni a padlóban lévő rekeszekbe, számtalan, a személyautóból is ismert zseb nyelte el. Bónusznak természetesen itt is akad egy szivargyújtó aljzat.
Az autóból nem spórolták el az erőt, egy 3 literes, hathengeres mild hibrid dízelmotor ad le 250 lóerőt, és ami még fontosabb: 600 Nm-t. Ez kb. mindenre is elég, megdöbbentő tempóra és gyorsulásra képes, főleg a régi Defi ismeretében, és közben nagyon bitang a hangja. Ehhez képest a fogyasztás nem alakult rosszabbul mint a Vadmussónál, pályán 10 körül, országúton 7,5 liter volt az átlag. A hibridségére amúgy nem sok minden utal a forgalmin kívül, nincsenek dicsekvő egérmozik a műszerfalon.
Az állandó összkerékhajtást csak a felező/nincs felező gombbal tudjuk zaklatni, a középső és hátsó differenciálmű automatán teszi a dolgát, amit a középkonzolon követhetünk nyomon. Off road módban elképesztő kameratenger és nézet áll rendelkezésünkre, hogy az autó és főleg a kerekek körül mindent is lássunk.
Az autó légrugós volt, ennek megfelelően a magasságot könnyedén állítgathattuk az aktuális terepviszonyoknak megfelelően. Legmagasabb állásában kicsivel magasabb, mint 2 méter, a hasmagassága pedig 29 cm. Ekkor elég meggyőző a terepszög is, elöl 38, hátul 40 fok, amit a középső kijelzőn is megtekinthetünk. Itt adott esetben praktikus tanácsok is olvashatók, hogyan közeledjünk mondjuk homokon vagy sziklán. Nem mellesleg az autó rendelkezik saját (bár előfizetős persze) 4G kapcsolattal, így telefon nélkül is tudja a dugókat a térképen, sőt még az autó szoftverfrissítései is így érkeznek meg, nem kell miatta a szervizbe menni.
A terepképességeiről mindenki ódákat zeng, na de milyen teherautónak? Jelentem, a Land Rover legyártotta a ma kapható talán legmenőbb teherautót. A mérete ellenére igen jól irányítható, kellemesen mozog, baromi jól szól a hathengeres az orrában, ja és elhúz mellé 3,5 tonnát, ha kell. A hasznos terhelhetősége 800 kg, de még a tetejére is feldobhatunk 168 kilót, amire nem nagyon van példa a piacon. Ennek feltétele a megfelelő abroncs és spéci tetőcsomagtartó megléte. Utóbbit igen sajnáltam, hogy nem volt az autón, így nem tudtam felrakni rá a tetősátrat, pedig azt gyanítom, illett volna hozzá. Na, majd egyszer hátha…
Az ára kissé riasztónak hangzik, alapból 18,5 millió a nettó. A konkrét modell légrugóval meg a többi csilivilivel 25 bruttó körül áll meg, az épp aktuális euróárfolyamtól függően. Egész addig gondoltam soknak, amíg ki nem derült, hogy a haszonjármű-piacon egy jobban felszerelt 3,5 tonnás furgon is közelít a 20 millióhoz, és egy Peugeot Expert L1 (kb. ekkora a raktér) is 12,5 millióról indul. Legközelebb talán a pickupok vannak amúgy hozzá, de azoknak nincs ilyen jó tereptulajdonsága.
Raktér méretek | |
Hossz (mm) | 1472 |
teljes szélesség (mm) | 1423 |
szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1160 |
magasság (mm) | 937 |
raktér térfogat (m3) | 2 |
teherbírás (tonna) | 0,8 |
Külső méretek | |
Hossz (mm) | 4758 (pótkerékkel 5018) |
Magasság (mm) | 1967 |
Szélesség (mm) | 2008 |
Tengelytáv (mm) | 3022 |