A Dusternél a biztonságon is spóroltak
Az Euro NCAP a Dustert kis off-road kategóriába sorolja. Először 2011-ben tesztelték, és ugyanúgy három csillagot kapott, mint 2017-ben. Gyenge teljesítményét eleinte a gyalogosvédelemmel és hiányzó biztonsági elektronikákkal lehetett magyarázni. A legfrissebb törésteszten ezek arányaiban jobbak voltak, de semmi kiemelkedővel nem büszkélkedhet a kis hobbiterepjáró.
A Duster tömegváltozatát 2010-ben mutatták be a Genfi Autószalonon, ami 2013-ban kapott egy ráncfelvarrást, majd 2017 végén bemutatták a második generációját. Közös alapokon osztozik a Dacia Logannel és a Sanderóval. A világ szinte minden táján lehet találkozni vele, például Mexikóban vagy Dél-Afrikában Renault Duster néven fut. Oroszországban és Indiában Nissan Terrano (átszabott hűtőmaszkkal), de itthon és néhány nyugati országban maradt Dacia Duster.
Az autó felnőttvédelme jó, de nem kiemelkedő. A 40%-os átfedésű frontális ütközésnél, a jobb egyen utazó védelme megfelelő volt, de a sofőr térdei, combjai és medencéje is könnyedén sérülhet a műszerfal rossz kialakítása miatt. Teljes frontális ütközésnél a sofőr feje kapott nagy ütést, ami akár életveszélyes sérüléseket is okozhat. Ugyanitt a hátsó utas túl sokat csúszott előre a rosszul reteszelő biztonsági öv miatt, ezért feje az első üléstámlába koppant. Oldalütközésnél a Duster nagyon jól védte az utasait, a függönylégzsákok nagyon hatékonyak voltak, maximális pontszámot ért el. Az oszlopütközés tesztjénél az utascella nagyon csúnyán deformálódott, ennek ellenére nem áll fenn komoly sérülés veszélye, így az autó erre is magas pontszámot kapott. Az ülések túl hajlékonyak, gyenge védelmet nyújtanak az ostorcsapás-szerű mozdulattal szemben. Az első-hátsó ülések besorolása egyformán gyenge. Kritikus pontokon gyenge védelem miatt az autó csekély 27,1 pontot szedett össze. Ezzel a 71%-os eredménnyel, egy százalékkal ugyan, de még a Ford Mustangot is alulmúlta.
A gyermekvédelem átlagosnak mondható. Frontális ütközésnél a hatévest mintázó bábu mellkasán, és a tízévest mintázó bábu nyakán mértek túl nagy húzóerőt. Ezen felül a védelem jónak számít, sőt oldalütközésnél semmi probléma nem volt. Az anyósülésen a légzsák könnyedén kikapcsolható, egyértelmű visszajelzést kapunk, és a gyerekülés elhelyezésével sincs gond – legalábbis elöl. A két hátsó ülésen ugyan van Isofix-csatlakozó, de sok gyerekülés nehezen vagy egyáltalán nem rögzíthető. A csatlakozók nem feleltek meg az Euro NCAP előírásainak, így erre az autó kevés pontot kapott. Összesen 32,4 pontot, azaz 66%-ot ért el a Duster, amivel szintén nem emelkedik ki az eddigi ranglistán.
Gyalogos védelme is elég gyenge a kis hobbiterepjárónak. Mivel magas az orra, ezért fontos, hogy a medencecsont és a combok jól védettek legyenek. Ezzel nincs is gond, viszont feljebb a motorháztetőn és a szélvédőn már olyan kemény felületek vannak, amelyek komoly sérülést okozhatnak. Az A-oszlopok szokás szerint nagyon kemények, de az említett magas építés miatt kisebb rá az esély, hogy azon koppanjon valamelyik testrészünk. 23,6 pontjával, azaz 56%-os eredményével a lista hetedik helyét foglalhatta el, de csak alulról.
A Duster felszereltsége sem kiemelkedő, így biztonsági elektronikákból is csak a legszükségesebbeket kapta. A biztonsági öv bekötéséért elöl és hátul is két-két ülésen jelez fénnyel, hanggal. A sebességhatároló is szépen tette a dolgát, de ezeken kívül nem volt mit pontozni, így mindössze 37%-os eredményt (4,5 pont) ért el.
Olvasd el az új Dacia Duster tesztjét a Totalcaron: