Út a biztonsághoz
Váratlan szituációk mindennap megjelennek a gépjárművezetők előtt. Szerencsére jó részét tudattalanul, könnyedén hárítjuk el, de előfordulhatnak tanulható megoldások is a súlyosabb esetekre.
Vezetéstechnika mint baleseti tényező
Kétségtelen tény, hogy a friss jogosítvánnyal rendelkező személygépkocsi-vezetők az oktatási és vizsgafázisban - jellemzően lassú tempónál, az oktató vagy vizsgabiztos beavatkozásának nyugalma mellett - csupán általános ismereteket sajátítanak el. Nagyon balszerencsés az a tanítvány, akinek téli hónapok, ezen belül esetleg kemény körülmények jutnak a tanfolyam során. Igen ám, de mi lesz a többiekkel, akik verőfényes napsütésben, száraz aszfalton tanulták az autóvezetés tudományát?
A közúti közlekedés balesetek okai számos tényezőre vezethetők vissza, pl. műszaki hiba, közlekedési szabályok megszegése vagy egyéb emberi mulasztás. Kevés figyelmet kapnak azonban a gépkocsivezetők vezetéstechnikai hiányosságai. A gépjármű vezetési tréningek szervezésével azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy ráirányítsuk a gépkocsivezetők figyelmét, a vezetéstechnikai tudás fontosságára, az emberi reakciók komplexitására. Lehetőségük van megtapasztalni a jármű stabilitásvesztését, illetve annak korrigálását, a rántópados vezetéstechnikai pályán.
Ma már mesterséges körülmények tudunk produkálni, hogy nyáron is "jeges" útfelületen ismerkedjenek a vezetők autóik viselkedésével. Ehhez az Autóklub egy komplex próbapályát épített fel, a következők tesztelésének lehetőségével: vészfékezés száraz és vizes pályán, blokkoló fékezés imitált útakadály előtt, helyes féktávolság és sebesség összefüggésének megismerése, szlalomozás száraz és jeges, latyakos útfelületet imitáló pályán, a megcsúszó autó feletti uralom visszaszerzése, egyenesbe hozása síkos felületen, váratlan akadályok kikerülése "jeges", "olajfoltos", "latyakos" úton.
Mindezen gyakorlatokhoz az Autóklub komoly tárgy feltételek biztosít. A belvárostól könnyen megközelíthető, ahhoz közel fekvő újpesti pályán főleg a rántópaddal rendelkező, speciális felületű, vízzel síkosított szakasz alkalmas a felsoroltak biztonságos, ellenőrzött körülmények közötti gyakorlásához, megtanulásához.
A 4 órás tréning a következőket tartalmazza:
- 1 órás KRESZ továbbképzés, elméleti előadás azokról a közlekedési problémákról, amelyek a bármikor előfordulhatnak, végén írásbeli számonkéréssel,
- gyakorlati feladatok a rántópados pályán, az előzőekben felsoroltak szerint, mintegy 3 órában.
A gépjárművezetők vezetéstechnikai tudásának fejlesztésével csökkenthető a közúti balesetek száma
Fontos kiemelni, hogy az oktatás célja nem pusztán az esetleges hiányosságokkal való szembesítés, hanem azok korrekciója. Az oktató állandó rádiós összeköttetésben áll a pályán gyakorlókkal, vagyis a hibákra azonnal fel tudja hívni a figyelmet, és további ismétlésekkel rögzíteni tudja a helyes mozdulatsort.
Havas, jeges, latyakos úton a vészfékezés ritkán jó megoldás. Bár az új autók gyakorlatilag egytől egyig rendelkeznek blokkolásgátló berendezéssel (ABS-szel), és számos típus korábbi darabjaiban is megtalálható, kevesen tudják jól használni pozitív tulajdonságait. Az ABS nem engedi ugyan állóra fékezni a kerekeket, amelyen aztán korcsolyaként siklik előre az autó, de ez a legritkább esetben elég a baleset elkerüléséhez.
A tanfolyamon megtanulhatók ezért a váratlan akadályok (előttünk álló, sávunkba átsodródó másik jármű stb.) lehető leghatékonyabb kikerülése. Sajnos, kevesen tudják, hogy síkos útfelületen szinte reménytelen a semmiből előtűnő másik jármű előtt megállni, így a kikerülést kell választanunk. Könnyű ezt mondani, annál nehezebb megcsinálni. Előbb rövid fékezéssel felmérni a tapadási viszonyokat, a szükséges kormánymozdulatokkal és gázadással (!) a kívánt irányba téríteni a járművet - ez mind csak az imitált vészhelyzetben gyakorolható be megfelelően.
Az oktatási parkunkban megjelentek közül még a komoly rutinnal rendelkezők is sokszor szembesülnek ösztönös reakcióik hibás voltával. Az egyenesből kitérített autót nem szabad például fékezni, azzal csak a megpördülés esélyét növeljük. A forgó autó pedig egy irányíthatatlan, tehetetlen tömeg, és ritkán olyan szélesek az utak, hogy büntetlenül sodródhassunk a lendület elvesztéséig. Oktatónk ezektől a rossz beidegződésektől szabadítják meg a hallgatókat. Néhány kör a próbapályán, és a piruetteket leíró autó megszelídül, uralmunkat elfogadja. Azt mondjuk, nincs rossz, irányíthatatlan autó, csak ismerni kell viselkedését és korlátait.
Természetesen a gyakorlottság és ügyesség nem csábíthat felelőtlen vezetésre, a tudás kizárólag helyesen, vagyis az út- és látási viszonyoknak megfelelően megválasztott sebesség és vezetési stílus mellett ér valamit. Még kevésbé pótolhatja a műszaki hiányosságokat, hiszen egy kopott gumi, a féloldalasan fogó fék, a félrehúzó futómű hátrányait semmilyen vezetéstechnikai tudás nem helyettesítheti vészhelyzetben. Amit mi kínálunk, az a jó műszaki állapotban lévő autó biztos uralása minden körülmények között, mivel tudatosan elkerülni a bajt mindig könnyebb, mint a szerencsénkben bízva megúszni.
További szolgáltatásaink közé tartozik a vezetéstechnikai tréning utánfutóval: szlalomozás, tolatás, terhelt utánfutóval elindulás, manőverezés és megállás síkos úton és meredek emelkedőn, a fékút változása utánfutóval.
Lehetőséget biztosítunk még friss jogosítványosoknak, újrakezdőknek, a városi forgalommal most ismerkedőknek gépjárművezetésre, oktató segítségével. A vezetés után értékeljük a szolgáltatást igénybe vevő eredményét.
Díjaink a fenti szolgáltatásokra:
- részvételi díj a komplex vezetéstechnikai tréningen: 18 000,- Ft ÁFA-val, Autóklub tagoknak 15 600,- Ft ÁFA-val;
- vezetéstechnikai tréning utánfutóval: 18 000,- Ft ÁFA-val;
- gépjárművezetés városi forgalomban, oktatóval: bruttó 1 800,- Ft / 30 perc.
Az oktatás helye, elérhetőségeink:
Magyar Autóklub Közlekedésbiztonsági és Oktatási Park
1043 Budapest, Berda József u.15.
Tel.: 389- 0629; fax: 389- 0630
E-mail: human@autoklub.hu