Ennél töményebb amerikai autós élményadagot az USA-ban se kapsz
Nagy képeken a 16. Nemzetközi Amerikai Autós Fesztivál
Ha becsípődésed az amerikai lájfsztájl, vagy csak simán autóbuzi vagy, itt a helyed! A 16. Nemzetközi Amerikai Autós Fesztivál jól bevált, megszokott helyen, a komáromi Monostori Erődben tombolt négy napig. Itt éppen a városi felvonuláshoz gördülnek ki a résztvevők. Többen lemondtak erről a lehetőségről azok közül, akik régebben hagyományosan részt vettek rajta – a rend éber őrei az utóbbi időben bekeményítettek, már nem nagyon engednek gumifüstöt, motorbőgést és egyéb pernahajder viselkedést, így sokan inkább az erőd falai között élik ki magukat.
A jellegzetes, két nagy orrlyukkal fújtató Pontiac GTO 1970-ből, gyönyörű állapotban, veteránvizsgával. Igazi legendás muscle car, amelynek tervezésénél és névadásánál (Grand Tempest Option) John DeLorean is atyáskodott (igen, az a DeLorean, aki a Vissza a jövőbe című kultikus mozifilm DMC-jét is megalkotta.)
Van, ahol nem cél az eredeti állapot fenntartása, annál inkább az amerikai életérzés merőkanállal habzsolása – így kerülhetett krómozott mikrofonfej az automata váltó előválasztó karjának helyére.
A szinte a földön ülő, osztrák rendszámos Buick Eight gazdájának igényessége végtelen – kívül-belül patika állapotú az autó. Igaz, a mai autók anyagaihoz képest a beltérben még a legutolsó kapcsoló és rács is súlyos fémekből, iszonyat mennyiségű krómba fullasztva, az örökkévalóságnak készült – a tankszerű élmény garantált.
Az egész napos műsorok, bemutatók házigazdája Kertész Richárd, alias Ricsifiú, a Dumaszínházas humorista volt. Jó választás volt a szerepre, nem kellett megerőltetnie magát, vette a népes vendégsereg a poénjait.
Két kívánatos és nagyon drága fenék – ízlés dolga, de az egész fesztiválra jellemző, hogy a régi, ritkaságszámba menő és jól karbantartott kultautók ellopták a show-t a csilivili szuperjárgányok elől – az 1968-as Shelby Cobra GT 500 convertible árban is elszaladt a Chevrolet új Corvette-jéhez képest.
Szexi csajok nélkül nincs autós fesztivál, itt sem maradtunk nélkülük. Volt, aki hostessként, volt, aki bikinis autómosóként késztette a sokezernyi kilátogató férfitársat nyálcsorgatásra.
Rend(szám) a lelke mindennek. Veterán alkatrésztől bazári, gagyi kínai ruhákon át akár rendszámtáblákra is el lehetett fröcskölni komolyabb összegeket az árusok között, meglepő módon azonban a fesztiválon normális áron lehet enni-inni, ami pozitívum sok egyéb hasonló rendezvényhez viszonyítva.
„Májköl!” – K.I.T.T. magyar hangon megszólaló replikája a Knight Riderből rengeteg érdeklődőt vonzott, dicsérték a tulaj, Zsolt fanatizmusát, ahogy a legapróbb részletekig, évek óta építi és tökéletesíti a Pontiac Firebird Trans Am-jét. Elmesélte, hogy csak egy évet a vonatkozó fórumok olvasásával töltött, mire belevágott a beszerzésbe, az építésbe. Egyre nehezebb beszerezni az eredeti alkatrészeket, egy felnit pl. manapság már 1500 dollár körül vesztegetnek – már ha lehet kapni.
Identitászavar – a zempléni seriff tipikus amerikai rendőrautó replikában krúzolt körbe az erődben.
Tipikus kép: legendák az elő-, sátrak a háttérben. A legtöbb autó gazdája szívesen elegyedett szóba bárkivel és büszkén meg is mutatta a tulajdonában lévő féltett kincseket. Bár a képen magyar rendszámokat látunk, rengeteg osztrák, szlovák, cseh, német és egyéb, főként európai résztvevő is táborozott az erőd falain belül, a nemzetköziség nem üres duma.
Krómmérgezés gyári állapotban – ilyen lenyűgöző, eredeti állapotú autóbelsőkből százával láttunk, mint ez a Ford Mustang.
A rendfenntartó erők hamar becsajoztak – az egyenruha, pláne ha amerikai, itt is hatásosnak bizonyult.
Krazy Kutters indahauz! A kizárólag amerikai autók restaurálására specializálódott igényes és profi magyar csapat természetesen itt is képviseltette magát, többek között ezzel az ultracool szörnyszülöttel.
Ha már USA, természetesen a motoros betyárok is becsempészték magukat a rendezvényre. Hiába autós fesztivál, elmaradhatatlan és szerves részét képezik az ilyen brutálisan igényesen megépített custom gépek. Nézzétek csak például azokat a visszapillantókat!
A gyorsulási versenyzésnek is komoly hagyománya van már hazánkban, így az ilyen jellegű kiállítás sem maradhatott el. A sátorban több épített gépet is megnézhettünk testközelből, ez a fotó már a műszaki pornó határát súrolja.
A Mustang gyereket Mustang mama és papa követi.
Chevy Corvette enteriőr. Az eredeti, krómozott feliratú kazettás magnó élőben és fotón is nagyot üt.
A kevés, talán jelen pillanatban egyetlen magyar, működőképes 1977-es Pontiac Trans Am egyike. Gazdája, Gyuri szerint simán el lehet költeni egy ilyen vas tökéletes állapotba hozására egy panellakás árát, ami meg is látszik az autó legapróbb részletein.
Cadillac nélkül nincs igazi USA találkozó, itt ez a Fleetwood, aminek motorháztetején és csomagtérfedelén gond nélkül le lehet játszani egy komolyabb pingpongmeccset, vagy lezavarni egy néhány fős családi ebédet.
Adjunk a sztereotípiáknak: kombi, csillagos-sávos lobogó, kempingcuccok, Route 66 – mégis valahogy nagyon átjön az érzés még a magamfajta szkeptikusok számára is.
Iparművészet Cadillac-módra.
Mint hétvégén a telken, felsír a flex, szikrát vet a hegesztőapparát.
A DMC DeLorean gazdája bár nem épített fluxuskondenzátort az autójába, azért ügyel a részletekre – Gray sportalmanachja, a Vissza a jövőbe című film egyik kulcsfontosságú tárgya nem maradt ki az installációból.
Amerikai haditechnikai eszközöket gyűjtő megszállottak egy komplett bázist hoztak létre privát gyűjteményükből a fesztivál területén. Először három éve voltak itt, akkora sikerrel, hogy most már a szervezők meghívására építettek bázist. Eredeti és replika fegyverek, katonai járművek garmadája vonzotta az ilyesmire fogékonyakat.
Lángnyelves pickup és aranyozott limuzin – vizuális orgazmus néhány lépésenként.