1976. február 16-án gördült le a szalagról Tatárföldön a 000001-es számú Kamaz 5320-as teherautó. Sietni kellett, mert be kellett mutatni a Kommunista Párt éves kongresszusán a küldötteknek, és a késés jó eséllyel pár év szibériai kiküldetést vonhatott maga után. Ezek után pár évig Baskírban tengette életét az egyes számú, mikor rájöttek, ezt meg kéne őrizni az utókornak, így hazahozták és jelenleg is a kutatás-fejlesztési részlegen van kiállítva, gondolom ősi orosz szokás szerint pár pud zsírba csomagolva.
Az első széria a 210 lóerős dízelmotorral akár 8 tonnát is el tudott szállítani. 1976 végére már 5000 darabot gyártottak. 1977-ben elkezdtek exportra is gyártani és elkezdett bővülni a paletta olyanokkal, mint az 5410-es nyerges vontató vagy az 5511-es dömper, illetve az összkerékhajtású 4310. Az első 11 évben (amit a főigazgatóra utalva Lev Vaszilijev korszakként is emlegetnek) közel 250 000 darabot értékesítettek a Szovjetunióban és exportra. Emiatt az igazgató természetesen megkapta a Szocialista Munka Hőse érdemrendet. Egyébként, ha kicsit jobban belehúznak a gyárban, együtt ünnepelhetnék a születésnapot, ugyanis 86 évvel ezelőtt február 7-én született.
Később rágyúrtak a fejlesztésre, a nyolcvanas években kijöttek a speciális szériákkal, a katonai verzió családdal, amit, illetve az utódait mind a mai napig használják a Honvédelmi Minisztériumban. Az évtized végére már több mint 1500-féle változatban gyártottak. 1990-ben a Kamaz az elsők között alakult részvénytársasággá, és azon kevés exszocialista ipari egység közé tartozott, ami nyereségesen üzemelt.
1993-ban leégett a motorgyár és a gyártási részleg is megsemmisült, miközben az ország egyre mélyebbre csúszott a gazdasági válságba. A sok rossz hír közben legyártották a 1,5 milliomodik járművet, de ez igazából senkit nem érdekelt. Rossz idők jöttek, 1998-ban 9 hónapra leállították a gyárat. A leállás idején a dolgozók a saját pénzüket és idejüket nem kímélve tartották karban a gépeket.
Kamaz a Dakaron
Jót tett a Kamaz hírének a Dakaron való megjelenés is. A Kamaz-Master csapat 1988 óta van jelen a versenyen, azóta az ideivel együtt 10 futamgyőzelme volt, és számtalan első helyezést ért el az egyéb ralikon is. A Dakaron három kivételével az összes győzelmet Vlagyimir Csaginnak, a Cárnak köszönhetik. A 41 éves Vlagyimir Gennagyijevics Csagin (Владимир Геннадиевич Чагин) rutinosan szerepel a dobogó felső fokán, hiszen a hétgyőzelem mellé 63 szakaszgyőzelmet és 20 egyéb raligyőzelmet tudhat a magáénak.
A csapat egy 4310-es 6x6-os átépítéssel debütált 1988-ban, Lengyelországban a Jelcz ralin. A turbónyomással 210-ről 290 lóerőre emelték a teljesítményt, ehhez alakították üzemanyagrendszert, és megerősítették a futóművet. 1989-ben az előző évi tapasztalatok alapján átalakították a blokkot és a hűtőt, így már 400 lóerőt tudtak kifacsarni belőle.
Két évvel később a Dakaron már 7482-es motorját kapta, a V8-as 430 lóerőt tudott. Ezzel a motorral több későbbi modellben találkozhattunk, bár a teljesítményérték egyre nőtt.
Például ez a motor dolgozott az 1992-től használt 49250-es 4x4-es Mustang becenévre hallgató modellben is, immár 500 lóerővel. Sajnos ezzel folyamatos futóműproblémák voltak és 94-ben a motor is elszállt a verseny közben. Ekkor már középre helyezték a motort, így javult a stabilitás. A problémákat pedig egy huszáros vágással, a BMD-ből átvett hidropneumatikus felfüggesztéssel szüntették meg. 1995-től a 49252 névre hallgató modellben már az amerikai Cummins N41-es 6 hengeres motorja adott 520 lóerőt. Ez részben annak volt köszönhető, hogy a gyárban történt tűzeset miatt lelassult a V8 fejlesztése és gyártása. Így két évig kétféle 49252 futott a ralikon, egy dupla turbós V8-as orosz motorral 750 lóerővel és a sor hatos amerikai.
1997-ben aztán belecsaptak a lecsóba és kihozták a 49255-ös modellt, ami a sokatmondó Vadállat névre hallgatott. Ezt az új motornak köszönheti, amely szerény 12 hengeres volt, és 1050 lóerőt tudott leadni. Sajnos az erő nem minden, így a 97-es és a 98-as Dakaron se bírta a végig a hajtáslánc, elszállt a difi és a váltó. 2001-ben a szabályok változása miatt (betiltották a középmotoros kamionokat) kénytelenek voltak lemondani a brutális járműről és visszatérni a V8-as motorhoz, ami a fejlesztéseknek köszönhetően már 830 lóerős lett. Tulajdonképpen azóta is ez a modell fut a versenyeken, kisebb módosításokkal.
Ahogy Oroszországban megtörtént a hatalomváltás, szépen elkezdett megint felfele ívelni a Kamaz csillaga. 2002-ben az új főigazgató Szergej Kogogin szépen elkezdte felhúzni a céget, új motorokat fejlesztettek, kereskedői hálózatot építettek ki.
Főképp az export miatt a motorokat átalakították az Euro normáknak megfelelő környezetvédelmi szintre, és szerteágazó modellpalettát hoztak létre, a 4x2-es platós teherautótól a 8x4-es önjáró alvázon keresztül a Nyefaz névre hallgató buszcsaládig, amiből nálunk is előfordul egy-kettő.
Boldog születésnapot Kama3.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
