Bénák voltak, és kész
Gyanús, hogy a barna bőrmellényt viselő, szemüveges fiatalember kicsit nehezen birkózik meg a motorelektronika kiszerelésével, de mint mondja, ,,a szerelő srác éppen nincs kéznél," és ő nem más, mint a chip programozásának szakértője. Ám legyen.
Az Ügyfél szíve telve bizalommal no meg várakozással, amikor kocsijával begördül a Fogarasi út 131. alatti Power Chip tuning műhelybe. Annyit olvasott már a chip-tuning előnyeiről, hogy rászánta magát a beavatkozásra: az 50 ezer forint + ÁFA-ár ugyan nem alacsony, de a cserébe kapott lóerők és newtonméterek, meg az ígért fogyasztáscsökkenés megérik a befektetést.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Végül nagy nehezen kiszerelődik az áramköri lap, gyári chip kiforraszt, a chip programozásának nagymestere el is tűnik számítógépe mögött, ami kiolvassa a gyári programozás értékeit. A monitoron olasz nyelvű feliratok, különböző diagramok váltják egymást, mialatt a közben előkerült kolléga a chip helyére beforrasztja az új chip beépítőkeretét, amibe csak bele kell majd pattintani az új alkatrészt. Addig is egy próba: gyári chip a keretbe, elektronika vissza az autóba, tulaj a slusszkulcs mögött, utasításra indít. Az autó azonban nem indul, sem először, sem másodszor, sem az összes csatlakozó megigazítása után harmadszor, sem a keret kiforrasztása majd cseréje után negyedszer és ötödször. Pedig ez a gyári chip, néhány perccel ezelőtt még ezzel jött be az autó. Fejek vakaródnak, izzadtságcseppek törlődnek, homlolok ráncolódnak. Nincs mese, az autóval ,,valami történt," ott kell hagyni, ,,hamarosan jelentkezünk."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Miután néhány nap elteltével Power Chip-ék nem jelentkeznek, az Ügyfél jelentkezik náluk. Kiderül, az autót trélerrel elvitték egy 13. kerületi motorvezérlés-specialistához, aki méri az áramkört, verdikt újabb néhány nap múlva.
Újabb néhány nap múlva a szerviz jelentkezik: motorelektronika a kómából már nem tért többé magához, béke poraira. A váratlan halál oka a boncolási jegyzőkönyv szerint: az Ügyfél túl hamar indítózott, egy ekkor keletkezett szikra ,,áthúzott", és kicsinálta a processzort. Új elektronika ára bőven túl a kilón, ,,a költségek megoszlását majd megbeszéljük." Ügyfél ugyan nem vallja magát bűnösnek, és nem érti, mi ezen a megbeszélnivaló, Power Chipék bénák voltak és kész, vagy csak pechjük volt, kit érdekel, dehát a kulcs + forgalmi a műhelyben, meg aztán kellene az autó is, egyelőre beletörődik. Az autó napokon belül kész...
![]() |
|
![]() |
![]() |
...lenne, de közben újabb gond merül fel: a megrendelt alkatrész ugyan megérkezett, de hiába a pontosan megadott alkatrész cikkszám, másik szériához tartozó cucc érkezett, ergo az autó még mindig nem megy. Alkatrész újra megrendelve, a várakozási idő újabb néhány nap - összesítve már eltelt három hét, amiből kettő az Ügyfél szabadságából telt el, de ez egyéni probléma.
Egy pénteki napon aztán megszólal a telefon: a bőrmellényes ragyogó hangon közli, az autó megyen, jobb mint újkorában, lehet érte jönni. Ami az árakat illeti: az Ügyfél fizesse ki a chiptuningot, ez eddig oké, és az új motorelektronika árának a chiptuning ára fölé eső részének harmadát, vagyis cakumpakk 73 ezer forintot. Ügyfél úgy gondolkozik, hogy ha perre vinné a dolgot, egy független szakértő valószínűleg rommá zúzná a műhely elképzeléseit, de az idő és pénz, az autó meg kell, így egyszerűbb a huszonháromezer többletet kifizetnie, még ha a fogát szívja is, különösen amikor a chipmester arról kezd kiselőadást, hogy ez mennyire korrekt eljárás így.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Irány a fékpad. A mérésekből az derül ki, hogy az autó teljesítménye 55 kW-ról 61.8-ra nőtt, ami igencsak örvendetes, de a forgatónyomaték a gyári 135 Nm-ről 126-ra csökkent. ,,De nézd csak, milyen egyenletes a leadása," forgatja a diagramot kezében a chipmester, és valóban, a gyakorlatban az autó mintha kicsit jobban húzna alacsony fordulatszámon, és jobban ki is pörög. A motorhang kissé ércesebb lett, más változás nincs. Később az is kiderül, hogy a fogyasztás néhány decivel nőtt, de ezt akár a némileg dinamikusabb menetteljesítmények által módosult vezetési stílus is okozhatja, fátylat reá.
Ha az Ügyfelet megkérdezzük, elégedett-e az ár/minőség mutatóval, a válasz egyhangú nem. Az autó ugyan valóban jobban vezethető bizonyos helyzetekben, de ez maximum a chiptuning árát éri meg, a többletköltésget, no meg a többlet idegeskedést, a három heti kölcsönautók utáni kuncsorgást és intenzív BKV-zást viszont biztosan nem.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
