Bénák voltak, és kész

2000.08.17. 10:51

Gyanús, hogy a barna bőrmellényt viselő, szemüveges fiatalember kicsit nehezen birkózik meg a motorelektronika kiszerelésével, de mint mondja, ,,a szerelő srác éppen nincs kéznél," és ő nem más, mint a chip programozásának szakértője. Ám legyen.

Az Ügyfél szíve telve bizalommal no meg várakozással, amikor kocsijával begördül a Fogarasi út 131. alatti Power Chip tuning műhelybe. Annyit olvasott már a chip-tuning előnyeiről, hogy rászánta magát a beavatkozásra: az 50 ezer forint + ÁFA-ár ugyan nem alacsony, de a cserébe kapott lóerők és newtonméterek, meg az ígért fogyasztáscsökkenés megérik a befektetést.

 
   

Végül nagy nehezen kiszerelődik az áramköri lap, gyári chip kiforraszt, a chip programozásának nagymestere el is tűnik számítógépe mögött, ami kiolvassa a gyári programozás értékeit. A monitoron olasz nyelvű feliratok, különböző diagramok váltják egymást, mialatt a közben előkerült kolléga a chip helyére beforrasztja az új chip beépítőkeretét, amibe csak bele kell majd pattintani az új alkatrészt. Addig is egy próba: gyári chip a keretbe, elektronika vissza az autóba, tulaj a slusszkulcs mögött, utasításra indít. Az autó azonban nem indul, sem először, sem másodszor, sem az összes csatlakozó megigazítása után harmadszor, sem a keret kiforrasztása majd cseréje után negyedszer és ötödször. Pedig ez a gyári chip, néhány perccel ezelőtt még ezzel jött be az autó. Fejek vakaródnak, izzadtságcseppek törlődnek, homlolok ráncolódnak. Nincs mese, az autóval ,,valami történt," ott kell hagyni, ,,hamarosan jelentkezünk."

 
   

Miután néhány nap elteltével Power Chip-ék nem jelentkeznek, az Ügyfél jelentkezik náluk. Kiderül, az autót trélerrel elvitték egy 13. kerületi motorvezérlés-specialistához, aki méri az áramkört, verdikt újabb néhány nap múlva.

Újabb néhány nap múlva a szerviz jelentkezik: motorelektronika a kómából már nem tért többé magához, béke poraira. A váratlan halál oka a boncolási jegyzőkönyv szerint: az Ügyfél túl hamar indítózott, egy ekkor keletkezett szikra ,,áthúzott", és kicsinálta a processzort. Új elektronika ára bőven túl a kilón, ,,a költségek megoszlását majd megbeszéljük." Ügyfél ugyan nem vallja magát bűnösnek, és nem érti, mi ezen a megbeszélnivaló, Power Chipék bénák voltak és kész, vagy csak pechjük volt, kit érdekel, dehát a kulcs + forgalmi a műhelyben, meg aztán kellene az autó is, egyelőre beletörődik. Az autó napokon belül kész...

 
   

...lenne, de közben újabb gond merül fel: a megrendelt alkatrész ugyan megérkezett, de hiába a pontosan megadott alkatrész cikkszám, másik szériához tartozó cucc érkezett, ergo az autó még mindig nem megy. Alkatrész újra megrendelve, a várakozási idő újabb néhány nap - összesítve már eltelt három hét, amiből kettő az Ügyfél szabadságából telt el, de ez egyéni probléma.

Egy pénteki napon aztán megszólal a telefon: a bőrmellényes ragyogó hangon közli, az autó megyen, jobb mint újkorában, lehet érte jönni. Ami az árakat illeti: az Ügyfél fizesse ki a chiptuningot, ez eddig oké, és az új motorelektronika árának a chiptuning ára fölé eső részének harmadát, vagyis cakumpakk 73 ezer forintot. Ügyfél úgy gondolkozik, hogy ha perre vinné a dolgot, egy független szakértő valószínűleg rommá zúzná a műhely elképzeléseit, de az idő és pénz, az autó meg kell, így egyszerűbb a huszonháromezer többletet kifizetnie, még ha a fogát szívja is, különösen amikor a chipmester arról kezd kiselőadást, hogy ez mennyire korrekt eljárás így.

 
   

Irány a fékpad. A mérésekből az derül ki, hogy az autó teljesítménye 55 kW-ról 61.8-ra nőtt, ami igencsak örvendetes, de a forgatónyomaték a gyári 135 Nm-ről 126-ra csökkent. ,,De nézd csak, milyen egyenletes a leadása," forgatja a diagramot kezében a chipmester, és valóban, a gyakorlatban az autó mintha kicsit jobban húzna alacsony fordulatszámon, és jobban ki is pörög. A motorhang kissé ércesebb lett, más változás nincs. Később az is kiderül, hogy a fogyasztás néhány decivel nőtt, de ezt akár a némileg dinamikusabb menetteljesítmények által módosult vezetési stílus is okozhatja, fátylat reá.

Ha az Ügyfelet megkérdezzük, elégedett-e az ár/minőség mutatóval, a válasz egyhangú nem. Az autó ugyan valóban jobban vezethető bizonyos helyzetekben, de ez maximum a chiptuning árát éri meg, a többletköltésget, no meg a többlet idegeskedést, a három heti kölcsönautók utáni kuncsorgást és intenzív BKV-zást viszont biztosan nem.

Az oldalról ajánljuk

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

3 órája
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12