Bénák voltak, és kész

2000.08.17. 10:51
Gyanús, hogy a barna bőrmellényt viselő, szemüveges fiatalember kicsit nehezen birkózik meg a motorelektronika kiszerelésével, de mint mondja, ,,a szerelő srác éppen nincs kéznél," és ő nem más, mint a chip programozásának szakértője. Ám legyen.

Az Ügyfél szíve telve bizalommal no meg várakozással, amikor kocsijával begördül a Fogarasi út 131. alatti Power Chip tuning műhelybe. Annyit olvasott már a chip-tuning előnyeiről, hogy rászánta magát a beavatkozásra: az 50 ezer forint + ÁFA-ár ugyan nem alacsony, de a cserébe kapott lóerők és newtonméterek, meg az ígért fogyasztáscsökkenés megérik a befektetést.

 
   

Végül nagy nehezen kiszerelődik az áramköri lap, gyári chip kiforraszt, a chip programozásának nagymestere el is tűnik számítógépe mögött, ami kiolvassa a gyári programozás értékeit. A monitoron olasz nyelvű feliratok, különböző diagramok váltják egymást, mialatt a közben előkerült kolléga a chip helyére beforrasztja az új chip beépítőkeretét, amibe csak bele kell majd pattintani az új alkatrészt. Addig is egy próba: gyári chip a keretbe, elektronika vissza az autóba, tulaj a slusszkulcs mögött, utasításra indít. Az autó azonban nem indul, sem először, sem másodszor, sem az összes csatlakozó megigazítása után harmadszor, sem a keret kiforrasztása majd cseréje után negyedszer és ötödször. Pedig ez a gyári chip, néhány perccel ezelőtt még ezzel jött be az autó. Fejek vakaródnak, izzadtságcseppek törlődnek, homlolok ráncolódnak. Nincs mese, az autóval ,,valami történt," ott kell hagyni, ,,hamarosan jelentkezünk."

 
   

Miután néhány nap elteltével Power Chip-ék nem jelentkeznek, az Ügyfél jelentkezik náluk. Kiderül, az autót trélerrel elvitték egy 13. kerületi motorvezérlés-specialistához, aki méri az áramkört, verdikt újabb néhány nap múlva.

Újabb néhány nap múlva a szerviz jelentkezik: motorelektronika a kómából már nem tért többé magához, béke poraira. A váratlan halál oka a boncolási jegyzőkönyv szerint: az Ügyfél túl hamar indítózott, egy ekkor keletkezett szikra ,,áthúzott", és kicsinálta a processzort. Új elektronika ára bőven túl a kilón, ,,a költségek megoszlását majd megbeszéljük." Ügyfél ugyan nem vallja magát bűnösnek, és nem érti, mi ezen a megbeszélnivaló, Power Chipék bénák voltak és kész, vagy csak pechjük volt, kit érdekel, dehát a kulcs + forgalmi a műhelyben, meg aztán kellene az autó is, egyelőre beletörődik. Az autó napokon belül kész...

 
   

...lenne, de közben újabb gond merül fel: a megrendelt alkatrész ugyan megérkezett, de hiába a pontosan megadott alkatrész cikkszám, másik szériához tartozó cucc érkezett, ergo az autó még mindig nem megy. Alkatrész újra megrendelve, a várakozási idő újabb néhány nap - összesítve már eltelt három hét, amiből kettő az Ügyfél szabadságából telt el, de ez egyéni probléma.

Egy pénteki napon aztán megszólal a telefon: a bőrmellényes ragyogó hangon közli, az autó megyen, jobb mint újkorában, lehet érte jönni. Ami az árakat illeti: az Ügyfél fizesse ki a chiptuningot, ez eddig oké, és az új motorelektronika árának a chiptuning ára fölé eső részének harmadát, vagyis cakumpakk 73 ezer forintot. Ügyfél úgy gondolkozik, hogy ha perre vinné a dolgot, egy független szakértő valószínűleg rommá zúzná a műhely elképzeléseit, de az idő és pénz, az autó meg kell, így egyszerűbb a huszonháromezer többletet kifizetnie, még ha a fogát szívja is, különösen amikor a chipmester arról kezd kiselőadást, hogy ez mennyire korrekt eljárás így.

 
   

Irány a fékpad. A mérésekből az derül ki, hogy az autó teljesítménye 55 kW-ról 61.8-ra nőtt, ami igencsak örvendetes, de a forgatónyomaték a gyári 135 Nm-ről 126-ra csökkent. ,,De nézd csak, milyen egyenletes a leadása," forgatja a diagramot kezében a chipmester, és valóban, a gyakorlatban az autó mintha kicsit jobban húzna alacsony fordulatszámon, és jobban ki is pörög. A motorhang kissé ércesebb lett, más változás nincs. Később az is kiderül, hogy a fogyasztás néhány decivel nőtt, de ezt akár a némileg dinamikusabb menetteljesítmények által módosult vezetési stílus is okozhatja, fátylat reá.

Ha az Ügyfelet megkérdezzük, elégedett-e az ár/minőség mutatóval, a válasz egyhangú nem. Az autó ugyan valóban jobban vezethető bizonyos helyzetekben, de ez maximum a chiptuning árát éri meg, a többletköltésget, no meg a többlet idegeskedést, a három heti kölcsönautók utáni kuncsorgást és intenzív BKV-zást viszont biztosan nem.