Mert ez így gömbfejű_
cimlapra gomb25.jpg Valami hasonlót kántált Katona Klári is pár éve, de szerintem ő sem gondolta, hogy a hajába fűzött golyócskák akár autó alkatrészek is lehetnének. Mert a gömbfej nevű alkatrész is azok közé tartozik, amelyek bárhol-bármilyen körülmények között előfordulhatnak. Akkor miért ne lehetne éppen hajdísz is?
gomb22.jpg Tényfeltáró cikkünkben a szakértő szerepét ezúttal Ifj.Kovács István vállalta. Az Autó Kovács Kft. húsz éves múltra tekinthet vissza a gömbfej javítás terén, így nem is találhattunk volna szakavatottabb segítséget e hétköznapi alkatrész bemutatásához.
gomb30.jpg Gömbfej szinte mindenhol található az autóban. Legegyszerűbb talán a vonóhorog, de ennek nevezhetjük a hátsó ajtót emelő-tartó teleszkóp csatlakozását, sőt a váltókar is hasonló elven kapcsolódik a kulisszához egyes típusoknál. Ez a mozgásáviteli megoldás annyira egyszerű, hogy a felsorolásnak sosem lenne vége, ha nekifutnánk, oly sok helyen alkalmazzák. Persze a legmegszokottabb helye a futóműben van, és ide is helyezik a vezetni tanulók a műszaki ismeretek tantárgy vizsgaóráján a "hol van a gömbfej?" kérdésre.
gomb11.jpg Nem is tévednek nagyot. A kormányösszekötő rudak végein található példányokon kívül ugyanis a futóművekben is a gömbfej egyenlíti ki az egyenetlen útfelületről vagy a változó terhelés (teher) által kapott mozgást a karosszéria felé. A független felfüggesztésű futómű megoldásoknál találunk ilyeneket. A gólyalábas (McPherson) variációnál csak egy-, míg a több lengőkaros változatnál (Lada, Merci) több gömbfej is van egy oldalon. A merevhidas és a laprugós szerkezetű futóművekben gömbfejre nincs szükség, bár ez által az utazás komfortossága is csökken. A független felfüggesztésű hátsó futóművekben pedig speciális gömbfejek vannak. Mivel itt általában nem végeznek elforduló mozgást, ezért a már gömbfej belsejében is korlátozva van a mozgásuk a megfelelő irányokra. A kormány rudazatban pedig a tengelyirányú elfordulásra késztető mozgást adják át a csuklók segítségével a kormányműtől a kerékagyakig.
gomb04.jpg A gömbfej felépítése roppant egyszerű. A gömb alakú végződéssel ellátott darab illeszkedik az ellentétesen kialakított házba, és a zárókupakot rugó feszíti a helyére. A régi időkben, amikor még számított a tartósság fémből készült az összes elem, persze vastagon telenyomva zsírral. Kenőanyag utánpótlásra a zsírzógombon át volt lehetőség. Manapság a belső "kosár" műanyagból készül, s a használat során ez jobban elkopik, mint a fém gömb, így a cserére vagy a javításra sűrűbben van szükség. De míg ezek minden esetben elkopnak, és tényleg szükséges is a javítás, addig a fémből készült zsírzós darabok - megfelelő karbantartás esetén - a világ végéig jók lennének.
gomb08.jpg Itt nem a méret a lényeg. A néhány milliméteres fűnyírógépbe való- és a több méter hosszú mezőgazdasági vontató irányító rúdján található hatalmas gömbfej felépítése csak apró részletekben tér el. Az autóknál használatosaknál a gömbszerű elem másik, látható vége általában kúpos és még menet is van rajta. Ezen a kúpon át kerül rögzítésre kúpzárás útján, a menetre helyezett anya a biztosítás feladatát látja el.
gomb17.jpg A csukló részre a gumiharang vigyáz. Ahogy azt már a féltengelyeknél is kitárgyaltuk ezek a gumiharangok élet és halál urai. Amíg megfelelő állapotban vannak, és nem engedik a vizet, de főleg a homokot a csuklóhoz, addig nincs is baj. De amint lefordulunk a járdáról kitekert kormánnyal, vagy áthajtunk az úttesten egy faágon, máris megtörténhet a baj - kiszakad a gumi.
gomb07.jpg Innen már nincs megállás. Mivel ezek a gömbfejek alig 10 cm-re vannak az úttól, szinte minden szennyeződés azonnal lerakódik rajtuk. A legveszélyesebb a homok és a por a kvarc kristály tartalmuk miatt. Azonnal kikezdik a gömbfej belsejét, elkoptatják a műanyagot és még a fémben is nyomot hagynak. Nem lehet időben orvoshoz-gyógyszerészhez fordulni, mert ezek a dolgok kívülről nem látszanak. Szemmel veréssel nem lehet megállapítani mennyi idő (km) van még hátra, míg a kopás a szétesés határához érkezik. Tehát ha látjuk, hogy a gumiharang kiszakadt, érdemes rögtön megjavíttatni vagy kicseréltetni a komplett gömbfejet. A verdák időszakos átvizsgálását ezért is erőltetik a szervizek, egy porvédő csere mindig olcsóbb, mint a teljes gömbfejé, ráadásul elkerülhető egy esetleges közúti baleset.
gomb26.jpg A javítás nem túl bonyolult, de a technológiát nem árulta el az egyébként nagyon készséges szakértőnk. Azzal magyarázta a titkolózást, hogy esetleg az olvasók nekiállnának házilag javítani, ami a megfelelő szaktudás nélkül roppant veszélyes. Sajnos sokan dolgoznak mégis a tudás birtoklása nélkül, ami rossz fényt vet az egyébként Közlekedési Felügyeleti engedélyhez kötött tevékenységre. Vannak olyan műhelyek, ahol azt a módszert alkalmazzák, hogy a kopott gömbfejet folyamatosan melegítik, amíg a belső műanyag megolvad és kifolyik a résen. Ezután sziloplaszthoz hasonló, de idővel teljesen megszilárduló anyaggal, nagy nyomással telenyomják a gömbfej belsejét, ami így teljesen kitölti a lukat, ezáltal nincs lötyögés és a feladat megoldottnak tűnik. Pedig korántsincs így. Ez a megoldás valóban létezik csak éppen a mankókerékhez hasonlóan az első útbaeső szervizig nyújt segítséget, ahol már csak a csere jelent megbízható javítást.
gomb19.jpg De persze a gumiharang hibáján kívül is elkophatnak a belső elemek pusztán a használattól, de más hibás szerkezeti elem is hatással van rájuk. A kopás bizonyítására speciális diagnosztizáló készülék létezik. Az ellenőrzésre váró kerékkel rá kell gurulni a fémlapra, amit minden elképzelhető irányban megrángat a szerkezet, sőt csavarja, forgatja is. Mindezt persze az ellenőrzést végző személy irányítja a kezében levő távirányítóval miközben árgus szemekkel keresi a kákán is a csomót, jelen esetben a gömbfej legkisebb lötyögését. Ha feltárult a futómű gyenge pontja, kezdődhet a javítás.
gomb02.jpg Autókovácsék műhelyében nincs előregyártás, raktározás, a javítás mégis néhány óra alatt elkészülhet. A kiszerelt lengőkaron ugye van legalább egy szilentblokk is, ki tudja milyen állapotban, mert szemmel ez sem látszik mindig. Ez a legfőbb oka annak, hogy az ügyfél a saját lengőkarját kapja vissza - persze a gömbfejet megjavítva. Mert a szilentblokkal itt nem foglalkoznak itt, olyan, amilyen. Természetesen ha hibás, javasolják a cserét.
Tehát nem adhatják másnak a lengőkart, vagy éppen kormányösszekötőt, mert esetleg rosszabb, mint az övé volt - vagy éppen jobb, de akkor meg más kaphatja a rosszabbat. Jobb a békesség, mindenki azt kapja vissza, amit hozott, így nincs vita. Az árak sem a típustól függnek, hanem a munka nagyságától - szintén, mint a szilentblokknál, így nem kell fáznunk a javítástól, biztosan olcsóbb, mint a gyári csere. Ráadásul a csere során nem tudhatjuk, milyen utángyártott alkatrészt kapunk a gyári áráért.