Síkosított gumival és észvesztő tempóban

2004.04.02. 09:51

Abroncs esőmenőknek, azaz nagyteljesítményű, speciálisan vizes utakra kifejlesztett nyári gumi, mondja a sajtóanyag. Azért kell nekünk ilyen, folytatódik az írás, mert egy európai autóvezető évente átlagosan 141 napot esőben autózik. Ezt a borzalmas helyzetet egy gumigyártó sem nézheti tétlenül.

csik.jpg

Két márciusi termékbemutatóra is meghívást kaptunk a Goodyear Dunlop Tires Magyarországtól, a GoodYear és Dunlop márkájú gumiabroncsok hazai márkaképviseletétől. Március 25-én a tököli reptéren a Goodyear HydraGrip, azaz jó közelítésel a Jóév VízbeMarkoló nevű abroncsot nyúzhattuk, március 28-án pedig a Dunlop SP Sport Maxx fantázianevű, nagy teljesítményű autókra és sofőrökre tervezett gumiiból csikorgattunk meg párat a Rábaringen.

A magyarokon túl szinte egész Kelet-közép-Európa szaksajtója képviseltette magát a rendezvényeken; cseh, szlovák, román, ukrán és bolgár kollégákkal közösen vonultunk fel a két helyszínen. Sem baleset, sem sorbanállás, sem viccelődésnél durvább nemzeti villongás nem rontotta a hangulatot, baráti egyetértésben kínoztuk az autókat és a gumikat e nagy páneurópai PR-esemény kereteiben.

I. felvonás - Tököl

A gumiárusok jó érzékkel választották ki az időpontot: a szemerkélgető eső jó hangulatot csinált a Goodyear esőspecialista abroncscsaládjának kipróbálásához. Biztos ami biztos, időnként egy locsolóautó is végigöntözte a pályákat; a romantikusabb lelkületű újságírók (köztük jómagam) vágyakozó pillantásokat vetettek a csodaszép és gyönyörűen gurgulázó benzines ZIL felé. De hiába, számunkra maradt a rideg valóság. Két 2.2-es Opel Signum várt az aquaplaning-tesztre, két Corsa a fékpróbára és két Honda Accord kombi a kezelhetőség tesztelésére a szlalompályán.

 
  Goodyear Hydragrip - olvassa Ön is, ne értsük együtt!
 
  Abroncs esőmenőknek, azaz nagyteljesítményű, speciálisan vizes utakra kifejlesztett nyári gumi, mondja a sajtóanyagban a Goodyear. Azért kell nekünk ilyen, folytatódik az írás, mert egy európai autóvezető évente átlagosan 141 napot esőben autózik. Ezt a borzalmas helyzetet egy gumigyártó sem nézheti tétlenül, a Goodyear válasza a természet kihívására a HydraGrip. És akkor sorolnám.

DynamicDrain-Trend technológia: három részből áll, úgy mint 3D-BIS, lépcsős szálkázat és V-TRED. Nem értik? Pedig egyszerű: a 3D-BIS az kifejtve Three Dimensional Block Interlocking System, ami a hagyományos(mosópor)nál több szálka elhelyezését teszi lehetővé a gumin. Ezek a szálkák darabolják a víz felületét nedves úton., vagy valami ilyesmi. A lépcsős szálkázatot még ennyire sem értem: a hosszanti merevség progresszíven növekszik, a futófelület támasztó blokkjai maximálisan hatékonyan nyelik el a vészfékezés okozta ütődést nedves úton és a blokk stabilitása is megmarad. A V-TRED mintázatot könnyebb értelmezni: a Goodyear fejlesztése a vizet ügyesebben és csendesebben tereli a vájatokba, mint az abroncs elődmodellei. A mérnökök a gumi anyagát is máshogy fortyogtatják, mint eddig:
A HydraGrip 15 méretben, 27 változatban választható a 14-15-16 colos kategóriában, 185 és 215 mm közötti szélességvariációkban. H és V sebességindexű, tehát 210 és 240 km/h végsebességig használható verziók léteznek.

Egy ilyen PR-eseményszámba menő gumitesztnek önmagában gyakorlatilag semmilyen relevanciája nincs annak megítélésében, hogy egy gumi mennyire jó a többihez képest. Aquaplaning-teszt volt a nyitóesemény: egy HydraGrippel és egy etikusan elhallgatandó márkájú egyéb vizes gumival szerelt Signummal kellett 60-70-80-nal bevenni egy pocsolyában kiképzett kanyart. Kissé gyanús volt, hogy az ellenséges gumik már a tócsa előtt, szárazon megcsúsztak, ott, ahol az én 13 éves Tipóm is befordult volna a Matadorokon. Túlfújás, talán?

Miután a teszt objektivitása teljesen elsüllyedt, és mindenki minden autóval próbált minél látványosabban keresztben autózni, gyorsan átvonultunk két Corsához, amikkel párhuzamosan kellett gyorsulni, ameddig bírtunk, aztán satu a fellocsolt szakaszon. Egy mérőautóból mondták a sebességeket: ha ez azonos volt, akkor a fékezési ponttól mért távolság - magyarul hogy melyik autó volt előrébb - döntött a két gumi között. Hát mit mondjak, hol a zöld, hol a bordó Corsa győzött.

Végezetül szlalomozhattunk egy jót: két darab kétliteres, benzines Accord kombival mentünk időre. Azonkívül, hogy egyszer voltam olyan hülye, és beültem hátra bekötetlenül egy kolléga mögé (volt ablaktól ablakig röpködés rendesen), nem szereztem igazán emlékezetes tapasztalatot. A HydraGrip és a konkurens közül azzal mentünk jobb időt, amelyikkel éppen a következő kört csaptuk. Ha egy hétig mehetne az ember, a végén már biztosan egyértelmű lenne a különbség a két gumi között - 3-4 kör kevés volt ennek eldöntésére.

II. felvonás - Rábaring

 
  Keretes - Dunlop Sport Maxx
 
  A Sport Maxx technológiai fejlesztése elődjéhez, az SP 9000-hez képest a Multi Radius Tread-ben, az Integrált Gumi Mátrixban és a Twin Hydro Paddle-ben csúcsosodik ki. Az első varázsige azt jelenti, hogy az új gumi tervezésénél sokkal több sugarat, sokkal több geometriai paramétert határoztak meg, mint korábban, így gyors kanyarokban jobban modellezhették a gumira ható erőket - és sikeresebben kezelhették azokat.

Az Integrált Gumi Mátrix a keverékre utal: 88% a szilikát, 12% az ipari korom, így állítólag alacsonyabb a gördülési ellenállás és jobb a tapadás vizes úton. Száraz úton a "magasan strukturált ipari korom" segít, ami mindössze azt jelenti, hogy a korom és szilikátszemcsék egyenletesebben oszlanak el egymásban, mint eddig. Essünk túl az utolsó bűvigén is: a Twin Hydro Paddle az új mintázatot jelenti, amely "irányított bordázat-típusú" és "két, hullámformájú vájat" van benne. Ezáltal a Dunlop szerint csökken a zajszint és gyorsan, valamint örvénymentesen tűnik el a víz a gumi alól. A gyár állítólag "luxus kategóriás sportkocsikra" tervezte a Sport Maxx nevű gumit, meg is lepődtem a Rábaringen felsorakozott két-két Signum és Audi A4 láttán. A HydraGrip bemutatón már megcsodált dízel-Corsák is felvonultak, rajtuk már nem is Sport Maxx feszült, hanem egy-egy SP 30.

Ultranagyteljesítményű szegmens, mondja a sajtóanyag, így hívják tehát a profik a "űappám, azta'!", másnéven "mint négy hordó, basszus!" kategóriát az abroncsok világában. Bár a Sport Maxx 205/55ZR16-tól indul, a fenti kategóriákba inkább a borzasztó 305/30ZR22, azaz harminc és fél centi széles, 22 colos gumik helyezhetők bele. A leg-leg gumi 160 000 forint feletti összegért lesz majd elérhető. Akinek nincs pénze ilyenre, gondoljon nyugodtan a kátyúkra, és már élvezheti is a káröröm gyönyörűségét. Mint tudjuk, legszebb öröm a káröröm, mert nincs benne irigység.

A Rábaringen a szlalompályán kezdtünk: egy Sport Maxx-előd, SP 9000 jelzésű gumival szerelt és egy garnitúra új Sport Maxx-ot viselő Audi A4 állt rendelkezésünkre, igen harmatos 1.6-os motorral. Mentünk körbe-körbe és nagyon élveztük, bár az Audi gyenge volt, és a legtöbb szakaszban a váltónak pont valahol a kettes és a hármas között kellett volna kínálnia egy jó áttételt. A legsodrósabb, 90-100 km/h-t engedélyező kanyarban észre véltem venni az új gumi előnyét, mintha leheletnyit többet engedett volna. Az időeredmények semmit nem mondtak: autótól függetlenül mindenki körről körre jobban teljesített.

A következő szakasz a döntött kanyaros oválpálya volt. Mire én következtem, a 2.2-es Signumok sajnos nagyon elfáradtak, hol a fék, hol a kormány dadogott, így messze a határokon belül, alig 170-180-as csúcsokat autóztam. Nem is vettem észre semmi különbséget, szerencsére. Levezetésképp a már szintén ismert Corsák következtek a fékteszttel. Itt nem Sport Maxx-ot (az nincs Corsa-méretben) próbáltunk, hanem az SP 10 nevű elődöt és az SP 30-as utódot próbáltuk. Saját tapasztalatomra itt sem mernék hagyatkozni, de statisztikailag a sok újságíró az új gumival valóban rövidebb távon volt képes megállni nyolcvanról.

Summázatként mit mondhatnánk: nagy szemfényvesztés a gumiabroncs marketingmunkája is. Akinek pénze van prémium kategóriás, magyarul drága gumira, úgyis abból a négy-öt márkából vásárol majd, amit ismer és nemigen tud rossz döntést hozni - a közúton soha nem fogja megérezni a különbséget egy Pirelli P Zero, egy Michelin Pilot Sport Cup vagy az új Sport Maxx között. Legalábbis egy átlagos vezető, nem versenykörülmények között. Ami a gumiteszten számomra kiderült: aki egy új HydraGripet vagy egy Sport Maxx-ot választ, biztosan nem választ rosszul.

 
  Árak
 
  Goodyear - HydraGrip
legolcsóbb: 185/60 R14H - 24 870 Ft
legdrágább: 215/55 R16H - 64 000 Ft

Dunlop - SportMaxx
legolcsóbb: 205/55 ZR16W - 50 000 Ft
legdrágább: 305/30 ZR22 - 162 500 Ft

Az oldalról ajánljuk

Beperel egy renitens márkakereskedést a Volkswagen
  • Hírek

Beperel egy renitens márkakereskedést a Volkswagen

14 éven keresztül produkált borzalmas számokat a kereskedés, a Volkswagennek most lett elege.

március 7., 10:54
Videón, ahogy két kisgyereket is eltalál a zebrán egy autós Fonyódon
  • Hírek

Videón, ahogy két kisgyereket is eltalál a zebrán egy autós Fonyódon

Ijesztő videó érkezett a rendőrségtől.

március 7., 09:26
Kínai modell lett az év elektromos autója Japánban
  • Hírek

Kínai modell lett az év elektromos autója Japánban

A második helyet egy Honda, a harmadikat egy Hyundai húzta be.

március 7., 06:11
Autót anyámnak: a stíluson a Suzukik hasalnak el, a megbízhatóságon a Fiat?
  • Nepperűző

Autót anyámnak: a stíluson a Suzukik hasalnak el, a megbízhatóságon a Fiat?

Anyámnak vennénk új autót 5 millió forintig, a stílusosság sem elhanyagolható.

március 7., 07:18
Az idei Bamako magasságai és mélységei
  • Égéstér

Az idei Bamako magasságai és mélységei

Két győztes érkezett stúdiónkba: Jeney Gyuri a motoros versenykategóriát, Balló Marci pedig az erkölcsi győzelmet és az év médiaribanca díjat vitte haza.

március 7., 11:27
Kisiklott és felborult egy kerozint szállító vonat a Liszt Ferenc Repülőtéren
  • Hírek

Kisiklott és felborult egy kerozint szállító vonat a Liszt Ferenc Repülőtéren

A fővárosi hivatásos tűzoltók végzik a műszaki mentést.

március 7., 13:22
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

tegnap, 17:57
A farmerek miatt jött a trumpi fordulat
  • Hírek

A farmerek miatt jött a trumpi fordulat

Trump egyelőre nem teszi tönkre egyetlen csapással az észak-amerikai autóipart.

március 7., 10:07
Mégis mennyien mennek baromi gyorsan az Autobahnon? Meglepő felmérés született
  • Hírek

Mégis mennyien mennek baromi gyorsan az Autobahnon? Meglepő felmérés született

A többség nem annyival közlekedik, amennyivel gondolnád.

március 7., 12:18
Ritka Mercedest akart venni, lehúzták 2 milliárd forintnyi dollárral
  • Hírek

Ritka Mercedest akart venni, lehúzták 2 milliárd forintnyi dollárral

Kiderült, hogy az autóért kiperkált pénz egy elítélt csalónál kötött ki.

március 7., 06:05
A legnépszerűbb kategóriát támadja hamarosan az új Jeep, mutattak is róla néhány részletet
  • Hírek

A legnépszerűbb kategóriát támadja hamarosan az új Jeep, mutattak is róla néhány részletet

Az új Compass a Stellantis STLA Medium platformjára épül, tehát nem lesz olyan kicsi.

március 6., 07:08
A Tesla Model 3 lenyomta az Astrát és a Passatot Magyarországon
  • Hírek

A Tesla Model 3 lenyomta az Astrát és a Passatot Magyarországon

Már a harmadik helyen van a magyar importlistán. Egyetlen autóval maradt le a Focus mögött.

március 7., 15:10
Megjött a nyárigumiteszt: három gumit azonnal el kell felejteni
  • Közélet

Megjött a nyárigumiteszt: három gumit azonnal el kell felejteni

Az összesítésben a Continental, a Bridgestone, a Goodyear és a Michelin terméke szerepelt a legjobban. Az ára miatt a Nexen is jó választás.

március 7., 16:04
A Volkswagen bemutatta az olcsó villanyautóját, de árulni csak később kezdik
  • Hírek

A Volkswagen bemutatta az olcsó villanyautóját, de árulni csak később kezdik

20 ezer euróért, azaz 8 millió forintért ez egy olcsó villanyautó lesz, de nem véletlenül várnak két évet a piacra kerüléssel.

március 6., 06:02
Önmagunktól lopni nem szégyen
  • Tesztek

Önmagunktól lopni nem szégyenMenetpróba: Audi Q5 – 2025.

A Q5 és az SQ5 harmadik generációjával nem merészkedett messzire az Audi a megszokott stílustól, és ez lehet a siker kulcsa.

március 7., 06:03
Cégautós adókedvezményeket bolygatna az EU, mert nem fogynak a villanyautók
  • Hírek

Cégautós adókedvezményeket bolygatna az EU, mert nem fogynak a villanyautók

Az unióban az új autók 60 százalékát cégek vásárolják.

március 6., 07:57
Öt perc alatt 300 km: érkezik a BYD új, 1000 voltos platformja
  • Hírek

Öt perc alatt 300 km: érkezik a BYD új, 1000 voltos platformja

A nagyfeszültségű rendszer nagy töltési teljesítményt ígér.

március 6., 13:57
500 km-es hatótávval jöhet az új elektromos Mercedes V osztály
  • Hírek

500 km-es hatótávval jöhet az új elektromos Mercedes V osztály

A Merci megszellőztette az új elektromos V osztályt.

március 6., 12:07
Kövezzetek meg: jót autóztam egy átlagos villanyautóval!
  • Tesztek

Kövezzetek meg: jót autóztam egy átlagos villanyautóval!Teszt: Ford Explorer Extended Range

Nem tökéletes, sőt, rengeteg hibája van, de mégis megértem, aki akár egy Tesla Model Y helyett választja. Elmondom, miért.

március 6., 17:32
Megtankolta lopott rendszámos autóját majd fizetés nélkül elhajtott
  • Hírek

Megtankolta lopott rendszámos autóját majd fizetés nélkül elhajtott

A tatabányai rendőrség a lakosság segítségét kéri az ügyben.

március 6., 09:37
Globális terjeszkedésbe kezd a Xiaomi
  • Hírek

Globális terjeszkedésbe kezd a Xiaomi

Fokozatosan nyitnak a különböző régiókban, egyetlen kivétellel.

március 6., 10:45
Repülhet a Nissan vezére, mégis elfogadnák a Honda pénzét
  • Hírek

Repülhet a Nissan vezére, mégis elfogadnák a Honda pénzét

A legfelsőbb vezetés már bármire hajlandó lenne, hogy mentse a helyzetet.

március 6., 16:04
Novemberben végleg leáll a Ford Focus gyártása
  • Hírek

Novemberben végleg leáll a Ford Focus gyártása

A Mondeo és a Fiesta után a Ford harmadik népszerű tömegmodelljét is beszántják.

március 6., 14:55
A helyszínen jártunk: karambolozott egy busz és egy villamos a Kolosy téren, Budapesten
  • Hírek

A helyszínen jártunk: karambolozott egy busz és egy villamos a Kolosy téren, Budapesten

A villamos kisiklott, illetve mindkét jármű csúnyán összetört.

március 6., 12:19
Volkswagen Tayron - gyári galéria
  • Tesztek

Volkswagen Tayron - gyári galéria

március 7., 13:29
Audi Q5 - 2025.
  • Tesztek

Audi Q5 - 2025.

március 6., 22:02
Cadillac Escalade IQL
  • Hírek

Cadillac Escalade IQL

március 6., 11:42