Plusz decibelek, plusz lóerők
A fojtás legnagyobb részben a hátsó dobban következik be, így annak cseréje vitathatalanul a legköltséghatékonyabb megoldás. Ugyanakkor a kipufogórendszer minden egyes elemét lehet úgy hangolni, hogy a kiáramló kipufogógázok kisebb áramlási ellenállással találják szemben magukat, mint a gyári változatnál. A kisebb fojtás újabb felszabaduló lóerőket és - mellékhatásként - decibeleket jelent.
Az azért elgondolkoztató, hogy a motor optimális működéséhez valamennyi fojtásra mindenképpen szükség van, így az alábbiakban felsorolandó összes fogást egyszerre alkalmazva a gyorsulási versenyeken elnyerendő kupák helyének kialakítása mellett a motorgenerálra is elkezdhezdhetünk lelkileg felkészülni.
gázgyorsító |
Az autótuningolók régóta az ellenséget látják a
katalizátorban. Az ő szempontjukból valóban értéktelen, a
teljesítményt csak csökkentő, ugyanakkor drága és kényes alkatrész
a katalizátor. Azt viszont könnyű belátni, hogy a környezet védelme
csak megér ennyit, felnövekvő gyermekeink jövőjéről van szó, ha
ennyi demagógiát megengedhetünk magunknak.
Ráadásul kipufogós szakemberek egybehangzó véleménye szerint a mai katalizátorok annyira túl vannak méretezve, hogy kiiktatásuk nem jelent változást teljesítményméréskor - csak a zöldkártya-vizsgálaton. (Kivételt csak a régi konstrukciók jelentenek, amik tényleg sokat butítottak a teljesítményen. A 93-as évjáratú Skoda Favoritnál például a katalizátor bevezetése 10 százalék körüli teljesítményvesztéssel járt.)
katalizátor |
Akit ez a válasz nem nyugtat meg, az beruházhat
úgynevezett
sport-katalizátorba. Ezek átersztőképessége valóban
maximalizált, miközben az emissziós értékek is teljesítik a
szabványokat. Aki viszont
galád módon kihegeszteti a katalizátort, annak kollektíve
csak azt kívánjuk, hogy az első közúti, szúrópróbaszerű
környezetvédelmi ellenőrzésen bukjon le és fizesse ki egész éves
benzinpénzét büntetésre.
A katalizátor után található a középdob. El lehet távolítani (nagyon hangos megoldás), vagy ide is sportdobot lehet szerelni (valamivel normálisabb megoldás). Fojtás újabb mínusz, hangerő újabb plusz.
középdob |
A sport középdobok egy fajtája igen-igen
trükkös: az úgynevezett
gázgyorsító dobokban spirál formájú csövön megy keresztül a
kipufogógáz, ettől felgyorsul és így gyorsabban távozik. Légy a
levesben, hogy a spirált egy adott frekvenciára kell hangolni, így
csak
egy előre megtervezett, de szűk fordulatszám-tartományban
fejti ki áldásos hatását. Magasabb fordulatszámon már nemcsak hogy
nem segíti a gyors gázcserét, de egyenesen plusz fojtást jelent. És
ez is
nagyon hangos.
Hasonló elven müködnek a rezonátorok, amiket többnyire a hátsó dob környékén a kipufogócsőbe építenek be. Ezek előnye, hogy olcsóbbak és hogy utólag is hangolhatóak.
rendszer |
Ügyes kezű gépészek olyan komplett rendszereket
is létre tudnak hozni az előbbiekben felsorolt eszközökből, amelyek
részegységeinek előnyei egymást kiegészítve járulnak hozzá a
teljesítmény fokozásához.
Lúzerek viszont teljesen el tudják bénázni a rendszert, és
amellett, hogy a teljesítmény effektíve csökken, még a motor is
secperc alatt amortizálódik. Többet ésszel mint hegesztőpákával.
Ha viszont minden klappol és a pénztárca is dagad, a kipufogórendszer megduplázása újabb lovakat ébreszt fel tetszhalott állapotukból.
Vegyünk egy négyhengeres motort. Két-két henger ellenütemben dolgozik. Ha a kipufogógázok végig szeparáltan távoznak, a hengertöltet-átszívásának káros hatását lenullázzuk, legalábbis a Magnum Tuning oldalai szerint. Csupa öröm az élet; kár hogy ehhez viszont mindenből két darabra van szükség (dupla katalizátor, középdob, csőrendszer és hátsódob), ráadásul a második rendszer felfogását, rögzítését magunknak kell megoldanunk.
sportleömlô |
Tuningcégek átdolgozott
leömlőket is ajánlanak. Ilyennel személyesen még nem
találkoztunk, az azonban az árlisták tanulmányozása után biztosra
vehető, hogy
drága mulatság. A dolog jellegénél fogva kizárólag
típus-specifikus cuccokról lehet szó, amelyeknél a tuningolók az
eredeti gyári rendszer geometriájának módosításával szabadítanak
fel plusz teljesítményt. Az is számít, hogy ezek a leömlők belülről
is polírozottak (a gyári cuccoknál ez túl nagy, vállalhatatlan
költséget jelentene), így a távozó gázok még inkább egyenes
vonalban, különösebb örvények kialakulása nélkül távozhatnak.