A Fast and the Furious éve

2004.02.06. 12:02

Vagyis "Tervezd meg álomautód tuningját 2020-ra!" címmel írta ki a Motor Trend autós magazin és az International California Autoshow közös formatervezési pályázatát. A téma magyar vonatkozása sem mellékes, ugyanis két hazai designer is bekerült a döntőbe, Bognár Béla ifj. és Sass Tivadar Viktor.

csik.jpg

A kaliforniai székhelyű magazin és a Los Angeles Autoshow negyedik éve rendezi meg mindig más, de az autózással kapcsolatos formatervezési viadalát. Az idei kiírás szerint a "Fast and the Furious" éve van, és ezen okból 2020-ra kellett utcai tuningautót tervezni. Egy, már létező, tetszőleges mai vagy már nem gyártott múltbéli típusnak kellett megálmodni a jövőbeli felspécizett változatát.

Idén 2000-ren regisztrálták magukat a pályázatra, és ebből kb. kétszázötvenen küldték be munkájukat. Első körben ebből a 250-ből kiválogattak tíz döntőst, közülük öt profi designer és öt még diák formatervező jutott tovább a döntőbe. Hihetetlen módon nekem (a Budapesti Műszaki Egyetem színeiben) és Sass Tivadar Viktornak (Magyar Iparművészeti Egyetem) sikerült egész Európából az első öt diák közé bejutnunk, így kiutazhattunk a pályázat döntőjére. Az Autoshow kereténben tartottuk meg a prezentációt, ahol Viktor pályaműve kategóriájában az első lett, Béla a negyedik helyezést szerezte meg. A zsűritagok mind aktív topdesignerek voltak:

- Henrick Fisker (Aston Martin - vezető designer)
- Tom Matano (Mazda - vezető designer, Art Center College igazgató)
- Jose Paris (Ford - concept designer)
- Frank Saucedo (GM - design igazgató)
- Matt Stone (Motor Trend - magazin igazgató)
- Eddie Paul (filmes karosszéria designer -"Fast and the Furious")
- Jeff Teague (repülőgép enteriőr designer)

Chevrolet Corvette - 2020

Viktor:

Az 1972-es Corvette-et választottam alapnak, mivel hamisítatlan amerikai "musclecar", és talán a legalkalmasabb arra, hogy a jövőbeli utcai versenyek bajnoka legyen. Ez volt az egyik legeredetibb és legkarakteresebb modell a Corvette történetében. A felületek határtalan erőt és dinamizmust sugároznak, ezt a szellemiséget öntöttem új, de a régin alapuló formába. Mivel a pályázati kiírásban arra voltak kíváncsiak, formai és technikai szempontból mennyit változnak 2020-ra a tuningautók, szabadjára kellett engednünk fantáziánkat.

A következő újítások kerülnek az utcai fenevadba:

- a meghajtásról elektromos motorok gondoskodnak mind a négy kerékben, ezek a látvány kedvéért hatalmas elektromos íveket is húznak
- a jövő sportautója is lehetne üzemanyagcellás, ezekben a tüzelőanyag-cellákban hidrogéngáz ég el elektromos áramot fejlesztve, végtermékként tiszta vízgőz képződik
- a cellák - a gombnyomásra áttetszővé tehető - motorházfedél alatt találhatók, és a sofőr gázadásaira egyre nagyobb fénnyel világítanak
- a kerekek másik érdekessége, hogy hatalmas féktárcsákat integráltam a felnik külső oldalára, tizenkét dugattyús fékpofák harapnak beléjük

Az autó leglátványosabb eleme maga a karosszéria, speciális, rugalmas anyagból készülne, belső teleszkópos merevítésekkel. Így ha a vezető a lámpánál kihívóra bukkanna, egy gombnyomással átváltoztathatná az elegáns klasszikus vonalú sportkocsiját igazi aszfaltszaggatóvá. A finom rajzolatú vonalak pár másodperc alatt hatalmas beömlőkké, földig érő küszöbökké és kiálló, asztallapnyi szárnyakká változnának. A szélvédők besötétednek, a kerekek befelé dőlnek a jobb kanyarsebességet szolgálva, és elektromos áram hatására a gumik egyedi, "C" -betűs mintázata is felveszi a kaszni színét.

Ford Capri GT - 2020

Béla:

Számomra az ideális alanyt az 1971-es Ford Capri GT jelentette. Ez a sportkupé abban az időben történelmet írt. A turbó változat '70-ben jelent meg, a tunerek azonnal rámozdultak. Számos sportváltozata készült annó, többek között a Group2-es pályaautó.

A koncepció

A Capri 2020-ban jubilál, tehát egy, az 50. évfordulóra szánt jubileumi változatot készítettem, amely a nemrég debütált legendás retro GT40 filozófiáját követi. Célom egy éjszakai ragadozó létrehozása volt, amelynek a betevő falatot a ma divatos lámpabajnokságokon, illegális gyorsulásokon a nitrós csodák adják. Hétköznap is használható játékszer.

A design meghatározó eleme a GT40-et idéző kéttónusú fényezés. Az A- és B-oszlopok elhagyása a vaskos C-oszlopnak ad hangsúlyt, ez a Capri legjellemzőbb motívuma. Az oszlopok mellőzése panoráma-szélvédőt eredményez, alatta ott lapul a masszív bukóketrec. A karosszériára a gömbölyded forma jellemző, disszonáns élekkel. Az első fényszórótól kiinduló, hátrafelé lejtő élkontraszt meghatározza az oldallemezen elhelyezett levegőkilépő-, illetve belépőnyílásokat.

A tetőlemez gyakorlatilag egy, az üvegtetőn körbefutó perem. Ez a perem a motorházfedélben végződik. Sajátos motívum a hátsó traktust összefogó vertikális kipufogó-foglalat, amely középen kiemeli a két kályhacsövet és a világító Ford-emblémát. A két színkomponens izgalmat visz a karosszériába. Látható, hogy a színek találkozásánál hangsúlyos átmenetek teszik dinamikussá a felületeket. A frontrész intercooler- és a torlólevegő-nyílásait is igy kereteztem. A színek csatlakozása legjobban felülnézetből figyelhető meg, ahogy az autó törzsét a burkolólemezek körbeölelik.

Az agresszív spoilerek a pályaautós múltat idézik. A diffúzorok és légterelők érdekessége, hogy magából a kasztniból lettek kialakítva, és valódi leszorító erőt produkálnak, nem a vizuális élményt szolgálják. Egyedi megoldás a szétnyíló köténylemez és a hátsó spoiler. Manapság divatos a fényekkel való mókázás. Az utcán bóklászva is nagy ötleteket láthatunk. Én a felni belsejében helyeznék el egy ilyen sejtelmes neonködöt, az izzó féktárcsával együtt nem mindennapi látvány volna.

A másik elképzelésem a sötétített tetőüvegen sejtelmesen átvilágító középmotor-burkolat. Az utastérben nem a komfort, hanem a vezetés élménye dominál. A általános műszerek helyett a MOTEC a dupla kipufogó sziluettjébe süllyesztve informálják a pilótát. A váltó hétsebességes "csattogós", a NOS vezérlőgomb a kormányon kapott helyet.

Műszaki paraméterek

A hajtás a kor elvárásainak megfelelően hibrid rendszerű , egy középre beépített benzinmotorból és háromfázisú aszinkron E-motorból áll. Ennek köszönhetően hasznosul a fékezési energia, nem kell konnektorba dugni az autót, valamint a túlterhelhetőség miatt kemény gyorsításokhoz ideális az E-motor.

Motor, Hajtás

- Cosworth YB széria 4 hengeres motor a jó öreg Escort RS-ből
- Garrett T3/T4 hibrid turbo, ALS, dump-valve
- K&N szűrő, vízbefecskendezés szívócsőbe
- titán kipufogórendszer, Motec vezérlőelektronika
- benzinmotor-hátsókerékhajtás + E-motor- elsőkerékhajtás
- nyomatékelosztás (e/h)=0/60-tól 40/60-ig, Quaife sperr-ek

A két motor összteljesítménye kb. 500 lóerő, a nyomaték 600Nm + Kéjgáz (N2O)

Karosszéria, Futómű

- önhordó AL kasztni KEVLAR bukóketreccel, magnéziummerevítések
- független kerékfelfüggesztés, elektromagnetikus fékek
- utastérből állítható szintszabályzás légrugókkal, KONI gátlók
- kerék elöl/ hátul 245/25 R19 / 265/20 R20

A Los Angelesben eltöltött egy hét alatt fantasztikusan éreztük magunkat. Minden költséget a cég állt, és meghívtak minket egy autódesign-konferenciára, ahol az autótervezés jelenéről, jövőjéről volt szó. És a California Autoshowra is kaptunk VIP-belépőket! Nagy öröm volt, hogy ilyen neves zsűri előtt prezentálhattunk, ez pozitívan befolyásolhatja szakmai érvényesülésünket a jövőben. Már alig várjuk a 2004-es pályázati felhívást, reméljük ismét hasonlóan izgalmas témát választanak a kiírók.