Optikai tuning vagy amit akartok...

2000.08.15. 10:24
Az ember a vukos kifestőn kívül kevés olyan dologban élheti ki kreativitását és egyéniségét, mint az autó optikai tuningolásában. Ez az a terület, ahol eleresztik a fantáziát, némi jóízléssel párosítva - gyakran csak az egyiket.
 
   

Hazánk ugyan még nem rendelkezik nagy hagyományokkal, viszont tény, hogy népszerűsége az autópark átalakulásával egyre növekszik. Európában Németország a tuning-nagyhatalom. Ez erősen rányomja bélyegét a kínálatra, és a kialakult stílusokra, míg a tengerentúlon Amerika és Japán a befutó.

Az optikai tuning (röviden optu) meglehetősen tág fogalom, hiszen vonatkozik mind a külső, mind a belső átalakításokra. A külső változtatások leglátványosabb és egyben legnépszerübb része az autó szpojlerezése, melynek fő célja kedvezőbb aerodinamikai paraméterek elérése. Ráadásul szemre is sokkal jobban mutat, mint egy hagyományos mosopórral kezelt szériaverda. A szpojler, mint olyan, többnyire Kelet-Európában legyártott filléres műanyagdarab, amit hatalmas haszonkulccsal terhelve rendelhetünk meg német katalógusokból.

 
   

Természetesen létezik más alternatíva is, hiszen számtalan hazai tuning cég, illetve kreatívabb karosszérialakatos kínálja portékáját gyakran a külföldi katalógusár töredékéért. Itt is érdemes számos céget felkeresni és árajánlatokat gyűjtögetni, hiszen az sem mindegy, hogyan teszik fel a nehezen lealkudott szpojlert. Ha megfúrják a kasznit, máris ugrott a gyári átrozsdásodás elleni garancia, ami egy új autónál már több mint 10 év is lehet.

Kíméletesebb alternatíva, ha ragasztással rögzítik a kívánt karosszériaelemet, de elötte sok helyen fémtisztára csiszolják kedvencünket ami szintén megfontolandó negatívum. A repertoárt bővíti, hogy sok autógyártó cég, kihasználva az optikai tuning népszerűségét, rendelhető extraként kínál gyári szpojlereket, amelyek gyakaran egy komplett sportcsomag részét képezik. Valljuk be, ez a tuningolás legkényelmesebb, egyben a legdrágább fajtája mely leginkább német kisnyugdíjasok között dívik.

 
   

Ha mindezeken túljutottunk, és teleaggattuk autónkat hátsó szárnyakkal és orrszpojlerrekkel, máris jöhet a következő lépés: rejtőzködjünk el a fürkésző, irigykedő tekintetek elől, és fóliázzuk szénné az üvegeket. A sötétítésnek, jótékony takaró hatásán kívül számos egyéb hasznos funkciója van, például nyáron nem melegszik át annyira a beltér. A kínálat itt is hatalmas, mert egyre több cég foglalkozik ezzel, azt viszont nem árt tudni, ha nem rendelkezik a Közlekedési Főfelügyelet engedélyével, az első műszakin tíz körömmel vakarhatjuk le a drágán felrakott fóliát.

Ízlés dolga, de népszerű dolog mindezeket megfejelni kölönböző sportosnak beállított matricával, úgymint: Powered by jobbláb, No Fear, Kiskunhalas tuning system, Előzz meg, ha bírsz. Ha megcsömörlöttünk a külsőségektől, és már nem tudunk újat kitalálni, elkezdhetjük autónk belterének átalakítását. A belső dizájn feljavításának célja kényelmesebb és sportosabb környezet kialakítása, mely többnyire a kormánykerék, váltógomb, pedálok és vezetőülés cseréjében merül ki. Természetesen még számtalan módosítást eszközölhetűnk a sportosabb fíling érdekében, most csak a leggyakoribb eseteket említettem.

 
   

A köztudottan enyhe szabályokat hozó Közlekedési Főfelügyelet itt is megköti a tuningolni vágyó ifjú titánok kezét, hiszen elvileg nem építhetünk be olyan dolgokat, amik nem rendelkeznek engedélyszámmal, ha mégis ilyesmire vetemednénk, le kell vizsgáztatni, hiszen átépítésnek minősül. Érdemes erre odafigyelni, hiszen rendőreink figyelme mostanában erre is kiterjed és jóindulatúan rá-rákérdezgetnek sportkormányunk eredetére, ha már mást nem találtak. Az optikai tuning természetesen legtöbbször nem öncélú, és feltételezi a motor erejének növelését, de sokszor a feltűnő külső mögött nincs valós teljesítmény.