Kalandra fel!

2004.04.14. 10:35

Autóhifisek körében elterjedt nézet, hogy hangszórót nem érdemes nagy cégtől venni, mert a kis specialisták jobbat gyártanak. A Pioneer az egyik legnagyobb cég, tehát hangszórói különösen kerülendőek lennének a fenti bölcsesség szerint - ám egy másik bölcsesség szerint mindig akadnak kivételek.

csik.jpg

Fogalmam sincs, hogy születhetett meg ez a hangszórókészlet, mert nagy piaci sikert nem remélhetett tőle a Pioneer. A levegőben lehet valami, vagy a sok rizs az oka, de a nagy japán elektronikai gyártók időnként úgy érzik, ki kell törni a középkategóriából, és valami nagyonnagyont kell alkotniuk. Valami hatalmasat, nehezet, drágát, kuriózumot, jól szólót. És ez a termék időnként autóba való.

Az árlistát nézegetve nem is egy hangszórókészletről van szó, hanem külön-külön megvásárolható darabokról. Ami nagyon meglepő, hogy az összeállítás legdrágább darabja a magassugárzó. Ám a magas áron csak addig csodálkozunk, míg ki nem szedjük a dobozából. Hatalmas. Az ember inkább gondolná középsugárzónak, mint a magas hangok megszólaltatására alkalmas valaminek. Ahhoz valahogy túl drabális. És gyönyörű. Elég kézbe venni a tisztes TS-T3PRS-re keresztelt jószágot, hogy megértsük, egy nagy cég mennyivel szabadabban variálhat színekkel-formákkal-anyagokkal, ha akar, mint egy kisebb manufaktúra, ami csak apró módosításokat írhat elő a nála sokkalta nagyobb hangszórót valóban gyártó beszállítóinak. A Pioneer csipogó például egy metallurguiai gyöngyszem, mindenhol fém.

Még a hátoldala is, ami pedig - a csillámló mélyszürke festése miatt - inkább műanyagnak látszik. Bizony, a hátsó rész is fémöntvény, szilárd, mint egy légópince, és azért csillag formájú, hogy ezzel is segítse a hangszóró hűtését. Kétoldalt kapott helyet a két, sarus hangszóró-csatlakozó. A hangszóró beszerelésére szolgáló első gyűrű is fém. Ez is selymesen fénylik, de sokkal vidámabb színe van, mit a hátsó résznek: halvány arany. Ilyen szín talán nincs is, de a Pioneer mégis pont ilyen. És szép. Nagyon is. A fém rács alatt pedig ebben a műfajban hatalmasnak számító 30 milliméteres selyem dóm lapul. Ami viszont nem látszik: a mágnes nagy erejű neodímium, a hangszórót imbusz csavarokkal kell felszerelni, amit mellékelnek is a készlethez -csavarkulccsal egyetemben persze.

A mélyközép hangszóró látványvilágban cseppet sem marad el a csipogótól. Az öntvény hangszórókosár itt halványarany, amit élénksárga membrán egészít ki. Utóbbi jól láthatóan szövött anyagból készült. A Pioneer erről annyit árul el, hogy kevlár-celluloid kombináció, ami azért jó, mert könnyű, ugyanakkor merev. A porvédő kicsit becsapós: színe alapján alumíniumnak gondolná az ember, de csak egy aprócska műanyag idom. Ami egészen különlegessé teszi a hangszórót, a membránszél. Egyik fele domború, a másik homorú. Persze nem egyszerre ugyanazon a helyen, hanem egy kis szakaszon ilyen, majd hirtelen átfordul amolyanba. Ennek a megoldásnak az a fő előnye, hogy mindenkinek rajta marad a szeme, hosszasan gusztálja, és a végén jól megjegyzi, hogy ezek a Pioneerosok miket ki nem találnak...

Na jó, ezen kívül állítólag egyenletesebb lesz tőle a membrán mozgása. Hogy ez a kihajlítom-behajlítom membránszél a Pioneer kitalálmánya lenne, nem tudom, mert a szintén japán és igen neves Fostex már évek óta ehhez igencsak hasonló megoldással készít hangszórókat - ám az biztos, hogy kifejezetten autóba szánt produktumnál ilyennel nem találkoztam. A hangszóró hátulról nézve is impozáns. A szellőztetés fontos folyamatát például nagyon szépen megmunkált, tölcsérre emlékeztető, lekerekített furat végzi, az alján finom hálóval - a cél az, hogy ne kerülhessen szennyeződés a tekercshez. A pille meglepően nagy, majdnem akkora, mint a hangszóró membránja. Ennyi dicséret után már itt az ideje némi kritikának.

A hangszóró-csatlakozóktól a mozgó részhez futó drótok meglehetősen merevnek tűnnek, mintha rövidre szabták volna őket. Tulajdonképpen nincs velük semmi baj, nem érnek semmihez, nem akadályozzák a membrán és a pille mozgását, de valahogy furcsán kurták. A két igen méretes, otthoni erősítőkről elszármazott kábelcsatlakozó pedig egyszerűen felesleges. Szerintem autóban sokkal jobb forrasztani, mint banándugóval vagy csak simán, odacsavarintással hangszórókábelt rögzíteni - s ez a két böszme nagy rézdarab csak a két utóbbira ad lehetőséget. Szépnek szép, de nagyon nem praktikus és szörnyen útban van a beszerelésnél a Pioneer TS-T7PRS-en.

A keresztváltó igazi műremek. Kívülről. A szín a jól bevált halványarany. A feliratok és a szellőzőrács dinamikus szimmetriával foglalja keretbe a gyártó nevét és annak közlését, hogy ez a fém ház azért is nagyon jó, mert elektromágnesesen árnyékol. A kivezetések hagyományosak, csavaros szorítósak, de több van belőlük, mint az ember várná, mert a magassugárzót nem egy jumperrel lehet halkabbá tenni, hanem azzal, hogy külön kivezetésre kötjük. Odabenn, a szép fém ház alatt nincs már semmi izgalmas. Tulajdonképpen snassz, hétköznapi alkatrészek vágják 12 dB/oktáv meredekséggel a hangot. Egy túlterheléstől védő elem is bekerült a keresztváltóba, ami jó, mert védi a magassugárzót - bár ennyire robusztus csipogót talán túlzás így is óvni, viszont rossz, mert ez a védelem elrontja a hangot.

A szett a beszerelése nem könnyű feladat. A gyári helyeket érdemes elfelejteni, mert a hangszórók elég nehezek. Mindent jó alaposan meg kell erősíteni, hogy elbírják a súlyúkat. Másodszor jó nagy lukakat kell vágni-fúrni. A csipogó a nagy membránnak köszönhetően széles, és az öntvényház miatt még mély is. A mélyközép hangszóró pedig éppen nem fér be a legtöbb, 16,5 centisnek mondott hangszóróhelyre. No, nem azért, mert tizenhét centisnek mondják, hanem a csodás hangszóró-csatlakozók hajlamosak elakadni mindenben. Az ajtópanel-építés és az igen alapos zaj- és rezgéscsillapítás nemcsak kijár ezeknek a hangszóróknak, de elengedhetetlen követelmény.

Hallottam én már szólni ezeket a hangszórókat Lars Karlsson mindig minden hangminőség versenyt megnyerő Mercedesében. Jó tudni, hogy ő az egyetlen profi versenyző ebben a világban; abból él, hogy minden győzelemért jutalompénzt kap a Pioneer-tól. Lars nem is veszített soha az elmúlt pár évben. Nos, volt szerencsém megfülelni az ő autóját. Ott persze minden csúcspioneer volt, néhány száz munkaóra beépítéssel és finombeállítással spékelve. A hang végtelenül precíz, vonalzóval, körzővel mérhető volt, de ha azzal a rendszerrel kellene élnem, biztosan változtatnék rajta. Eljátszanék a DSP-vel, vagy átkábelezném, esetleg valamit kicserélnék benne, de legvalószínűbb, hogy kikapcsolnám, vagy eladnám az egészet jó pénzen, és vennék belőle valami barátságosabbat, szívhez szólóbbat.

Az oldalról ajánljuk

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

49 perce
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53