A zárak sosem okoznak gondot
A "Gone in 60 seconds" eredeti című film központjában az autótolvajlás áll. A főhős, Memphis (Nicholas Cage) és kis csapata egy éjszaka alatt 50 autót tulajdonít el -- erről szól a film. Ami egyébként még a hollywoodi mozik között is ritka gyenge eresztés, de a szemünk láttára lopnak el egy csomó autót, felvonultatva a Magyarországon is ismeretes módszerek szinte teljes tárházát. Filmkritikánk most ebből a szempontból vesézi ki a filmet -- hátha az átlag magyar autótulajdonos számára is vannak tanulságok.
A film sztoriját hagyjuk elsikkadni, a lényeg,
hogy
főhősünk kap egy listát 50 autóról: évjárat, szín,
felszereltség mellékelve. Az autók egy része valódi ritkaság
(Lamborghinik és társaik), más részük elég hétköznapi járgány.
Bingó: de hiszen ez nálunk is így van, a tolvajok (többnyire) lista
alapján, megrendelésre tolvajlanak. Az akció első része az autók
felhajtása a városban cirkálva, illetve a rendőrségi adatbázisok
alapján. Az előző módszer nyilván nálunk is használatos, az utóbbit
e helyen inkább nem kommentálnám.
A kinézett autót hőseink feltérképezik,
lefényképezik és környezettanulmányt készítenek. (Az éjszakai vakus
fényképezés a film alkotóinak egyik túlkapása.) Egy esetben a
garázskapu távirányítójának kódját fülelik le kis
hacker-cuccosukkal. Yes, yes, ez bizony megintcsak nem
USA-specifikus. Egy nemrégiben tartott rendőrségi sajtótájékoztató
óta tudjuk (mondjuk előtte sem voltak kétségeink), hogy
minden távirányító jele lehallgatható, a riasztó-gyártók
által szuperbiztonságosként hirdetett kódok algoritmusai
feltörhetők, reprodukálhatóak.
De nézzük tovább a filmet. A zárak sosem okoznak gondot - ahol az ész nem győzedelmeskedik, ott a nyers erő kap szerepet: a filmben egy különösen brutális zárroppantó cucc is előkerül, igaz csak egy pillanatra. Az ellopott autó értékéhez képest filléres egy zárkészlet pótlása, nem kár érte.
A gyári immobilizer halálát egy Ferrari szemlélteti: hőseink
egy mozdulattal bedugnak a régi helyére egy magukkal hozott
ágaskodó versenylovas motorelektronikát. Ne legyenek kétségeink: ez
egy Fiat Bravo esetében is ugyanígy működne.
A baltazár Ámerikában nem lehet túl elterjedt, legalábbis a filmben erősen túlreagálják: a látható legprimitívebb típust nem egyszerűen leakasztják, hanem egy új kormánykerék kerül elő Cage barátunk zsebéből (?), és az autó másodperceken belül kormányozható. A Való Világban persze más módszerekkel szabadulnának meg a kormányzártól, de ez a példa is alkalmas az előzetes felderítés szerepének szemléltetésére.
Van aztán más is a filmben, elvégre 50 autó az
50 autó... A szakszervízből vesztegetéssel szerzett másolat a
másolásbiztosnak hirdetett kulcsból (tényleg,
a Daimler-Chrysler nem perli a film készítőit?), fegyveres
rablás - de ezek ellen nem könnyű védekezni. Bár korábbi
cikkeinkből kiderülhetett, hogy nem is reménytelen. Tanulságos az
is, hogy a Hummer-ral a benne felejtett parkolókártya segítségével
hajtanak ki a parkolóházból. Ha nem lett volna benne, a srácok is
több időt vesztettek volna.
A film balfogásai tulajdonképpen nem túl számosak, leszámítva az autósüldözés egyik-másik hiteltelen jelenetét, amelyek úgyis valamelyik másik rovatba tartoznak. "Szakmailag" hiteltelen viszont a riasztó indexlámpán keresztül történő likvidálása. A nyolcvanas évek elején valóban olyan riasztók járták, hogy az indexbura leszerelése után, az izzót kiemelve és a foglalatot rövidre zárva a riasztónak a magasságos menny fényeskedett a továbbiakban, ma azonban a korszerű riasztókkal nem lehet ilyen könnyű elbánni.
Ellenben amikor az egyik kolléga
simán elvágja a riasztó színkódos kábelét - az elég
valósághű. Sajnos. Az ilyen munkát végző műhely eléggé suxx, dehát
van belőlük elég, itthon is és ezek szerint Hollywoodban is.
A tanulság a szokásos: a filmben nem láttunk egyéni lopásgátló megoldásokat, egyedi immobilizereket, rejtett kapcsólókat, de még csak egy nyamvadt mechanikus sebességváltózárat sem. Ha ilyenek lettek volna a kiszemelt autókban, valószínűleg a film befejezése is más lett volna: nem lett volna meg az ötven autó, de még csak a 49 és fél sem, mint a filmben. Az autólopás elleni védekezéshez egyébként a film website-ja is ad tanácsokat. De azokat mi már mind leírtuk.
... ja, és Sway (Angelina Jolie) nagyon jó csaj, kár, hogy keveset szerepel a vásznon.