Megújul a Toyota Land Cruiser család

2002.09.04. 11:22
Kapcsolódó cikkek (1)

A japán terepjáró-legenda megújult változatai Párizsban mutatkoznak be a nagyközönségnek. A két jelenlegi modell közül a kisebb 90-est egy teljesen új típus váltja fel, míg a hatalmas 100-ason egyelőre csak kisebb módosításokat hajt végre a Toyota.

 
   
   

A kisebbik Land Cruiser előző változatából szinte csak az arányok maradtak meg, részleteiben alaposan átformálták a japán tervezők. Az autó külsejéről a jelenlegi Toyota személyautók formai megoldásai köszönnek vissza: a nagyméretű, vízszintesbe hajló első lámpatestek a Yarist idézik, a középen alacsonyabb motorháztető pedig a Corolláról lehet ismerős. A típus jellegzetessége a nagy krómozott hűtőmaszk a hatalmas Toyota jelvénnyel, amely lecsapott alsó sarkaival az autó hátsó oldalablakainak formájára rímel. Megmaradtak viszont a korábbi típus vaskos sárvédő-ívei és a masszív benyomást keltő lökhárítók, amelyek a korábbi típust is messziről azonosíthatóvá tették.

A Toyota szerint az autó megtartotta különlegesen jó terepjáró képességét, de sikerült javítani az országúti menettulajdonságain is, méghozzá a jól bevált alvázas alapkonstrukció megtartásával. Az autóba az elődökhöz hasonlóan állandó négykerék-hajtás került kapcsolható felezővel és központi Torsen differenciálművel. A futóműhöz számos kiegészítő rendelhető, így akár elektronikusan vezérlésű félaktív futómű-elemeket (TEMS), akár szintszabályzós hátsó légrugózást is kérhet majd a leendő vásárló. Az autó vezetőjét terepen még néhány elektronikus eszköz is segíti a továbbhaladásban: az egyik a DAC, azaz Downhill Assist Control lejtmenetben akadályozza meg a megcsúszást, míg a másik, amely a HAC, azaz Hill-start Assist Control névre hallgat, és hegynek felfelé induláskor hivatott megelőzni az autó visszagurulását.

 
   
   

A motorválaszték egy már ismert és egy új V6-osból tevődik össze. Az alapváltozat közös nyomócsöves 3 literes turbódízel motorja ismerős lehet a jelenlegi modellből is, a 163 lóerős hathengeres 1.600-as és 3,200-as fordulat között jelentkező 343Nm-es nyomatéka bőven elegendő akár terepen, akár országúton a nagydarab terepjáró dinamikus mozgatására. A Land Cruiser már ezzel a motorral is egy kisebb családi autó menetteljesítményeit nyújtja: végsebessége 165 km/h, és 12,7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t. A nagyobb motor új a kínálatban, a négyliteres benzines 250 lóerős, legnagyobb nyomatéka pedig 382 Nm 3,200-as főtengely-fordulatnál. Ezzel a terepjáró 9,5 másodperc alatt képes felgyorsulni 100 km/h-ig, végsebessége pedig 175 km/h, csak legyen aki mindezt ki is próbálja.

Az új Land Cruisert minden robusztussága ellenére elsősorban polgári felhasználásra készült, ezt mutatja belső tér kivitele és az elérhető extrák: a csúcsváltozatban többek közt bőr kárpitok, elektromosan állítható ülések, kétzónás klímaberendezés, DVD-alapú műholdas navigációs rendszer és hatlemezes CD-váltó várja az utasokat. Az új modell dízelmotorral már 2002 novemberétől megvásárolható lesz, míg a négyliteres benzines változat 2003 elején kerül a kereskedőkhöz.