Dízeladagoló 75 éve

2002.10.18. 14:22

 
   
   

1927. november 30-án kezdte meg a Bosch a dízelbefecskendező rendszerek sorozatgyártását. Ez az eszköz, amely viszonylag egyszerű, olcsó, és egy helyen állítja elő a szükséges nyomást minden henger számára, lehetővé tette, hogy a korábbi lassú és nagyméretű, elsősorban hajókban használható dízelmotorok mellett megjelenhessenek a teherautókban és buszokban, majd később a személyautókban is használatos nagyobb fordulatszámú, kisméretű dízelek. Robert Bosch még 1921-ben kezdett kísérletezni az új típusú befecskendező rendszerrel, és 1924-ben építette meg az első működő prototípust, amely bizonyította, hogy elképzelése helyes. Az első felhasználó az M.A.N. volt, amely teherautókban alkalmazta az új szerkezetet, akkora sikerrel, hogy hamarosan számos más gyártó is elkezdte alkalmazni Bosch befecskendező rendszerét. 1934-ben készült el a 100.000. dízel-adagoló, 1936-ben pedig megjelent a személyautó-motorokban alkalmazható változat. A Bosch-féle adagolót mind a mai napig használják elsősorban nagyobb motoroknál, bár a szemályautóknál már régen kiszorították előbb a jóval egyszerűbb elosztós szivattyúk, majd a napjainkban hódító közös nyomócsöves megoldások. Az azonban bizonyos, hogy napjaink takarékos és erős dízelmotorjai nem jöhettek volna létre a Bosch 75 évvel ezelőtt bemutatott adagolója nélkül.