Bemutatták a BMW-féle Rolls-Royce Phantomot

2003.01.03. 18:27
 
   
   

A Goodwoodban mutatkozott be az új luxusautó, amellyel a BMW a királyok autóinak hagyományait szeretné folytatni. Az új modell fejlesztése már jóideje folyik, sőt, az első példányok már tavaly szeptemberben elkészültek , de a VW-el kötött szerződés értelmében a BMW csak 2003 január elsejétől használhatja a Rolls-Royce márkanevet.

 
   
   

Az új modell a Phantom nevet kapta a keresztségben, ami azt jelzi, hogy a BMW már a névválasztásban is igyekezett tiszteletben tartani a márka hagyományait. Az autó formaterve is ezt a törekvést tükrözi: az új Rolls-Royce formaterve egyszerre több korábbi modellt is idéz. A karosszéria íveit és határozott éleit a tervezők bevallása szerint a '60-as években gyártott Silver Shadow ihlette, a hosszú orr és a nyújtott C-oszlop inkább a korábbi Silver Cloudot idézi, míg a hátrafelé nyíló hátsó ajtók még régebbi korokat idéznek. Sajátos hangulatot kölcsönöz a típusnak a két kis négyszögletes lámpa közt elterülő hűtőmaszk, amely formájában ugyan hűséges a hagyományokhoz, de méreteiben felülmúlja az összes korábbi Rolls-Royce orrdíszt.

 
   
   

A Phantom pontos méreteit egyelőre nem közölte a gyártó, de a fotók alapján úgy tűnik, hogy az autó e tekintetben is a legnagyobbak közé tartozik. A nagyság azonban nem öncélú: a Phantomba való beszállás nem lehet mindennapi élmény. Az alacsony padló, a magas tető és a hihetetlen méretű lábtér lehetővé teszi, hogy az utas szabályosan besétáljon, majd odabent kényelmesen leüljön, akár egy kisebbfajta szalonban. A belső teret egyszerű, de ugyanakkor elegáns megoldások jellemzik, mindenhol a fellelhető legjobb anyagokkal és a legfinomabb kézi munkával találkozhatunk.

 
   
   

Az óriási testben a legigényesebb technikai megoldások bújnak meg: az alumínium karosszéria térrácsos alumínium vázszerkezeten nyugszik, a futómű elöl dupla keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros megoldású, a lágy ringatózást pedig szintszabályzó funkcióval ellátott légrugók és magas profilú gumiabroncsok biztosítják. A gumik egyébként a Michelin defekt-tűrő PAX családjából valók, így nem fordulhat elő, hogy a sofőrnek az út szélén kelljen kereket cserélnie.

 
   
   

A Phantomba egy új V12-es került, amely - talán szintén hagyománytiszteletből - ugyanúgy 6,75 literes, mint a Rolls-Royce utolsó saját fejlesztésű motorja. A motor 460 lóereje ugyan kevesebb, mint a konkurencia által kínált teljesítmény, de ahogy azt a 3.500-as fordulaton jelentkező 720 Nm-es nyomaték is jelzi, gyakorlatilag bármilyen fordulatszámon elegendő vonóerőt biztosít. Emellett az autó méreteihez képest könnyű karosszériának köszönhetően sportkocsikat is megszégyenítő menetteljesítményekhez segíti a Phantomot. Az autó 5,9 másodperc alatt képes felgyorsulni 100 km/h-ra, a végsebessége pedig az elektronikus leszabályozásnak köszönhetően 240 km/h. Láthatóan az új modell motorizáltságára is igaz a Rolls-Royce régi szlogenje: "A teljesítmény több mint elég".