A Volvo tervezőinek munkája első pillantásra alig észlelhető, inkább csak érezzük, hogy valami megváltozott. Az S80-as egységes formatervét nem bontották meg felesleges átalakításokkal, inkább a részletek tökéletesítése mellett döntöttek. Így lecserélték az eddigi függőleges osztású hűtőrácsot a legújabb modellekre jellemző téglalap-rácsozatúra, kicserélték a fényszórókat és átdolgozták az első lökhárítót, amely más formájú nyílásokat és egy vékony krómcsíkot kapott.
Hátul is új lámpákat találunk, amelyeket az alattuk húzódó vékony krómcsíkkal igyekeztek még elegánsabbá tenni. Belül az új ajtópanelek és az R sorozat stílusát hordozó, fémkeretes számlapokkal ellátott műszerfal jelenti az újdonságot.
Hasonló óvatossággal nyúltak a Volvónál az autó többi részletéhez is: a bevált szerkezetek nagyrészét érintetlenül hagyták, viszont bekerült az autóba egy új aktív felfüggesztési rendszer, kicserélték a kormányművet és bevezettek egy új motorváltozatot.
A legnagyobb újdonság kétségkívül az Öhlinssel
közösen kifejlesztett
Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept, azaz
folyamatosan szabályozott karosszéria koncepció) nevű
aktív felfüggesztési rendszer. Ez számos paraméter - így a
sebesség, a pillanatnyi gyorsulás, a futómű pillanatnyi
mozgásállapota, a kormánykerék és a fékpedál állása és a motor
pillanatnyi nyomatéka - alapján mind a négy keréknél különböző
mértékben változtatja a lengéscsillapító pillanatnyi csillapítását.
A megoldás a Volvo szerint
lehetővé teszi a kerekek tapadásának optimális
kihasználását, így kényelmes, de igen stabil és pontos futást
eredményez. A rendszer karaktere szükség esetén sportosabbra is
állítható a műszerfalon található kapcsoló segítségével. Szintén a
vezethetőség javítása érdekében cserélték le az eddigi
kormányrendszert az S60 R-ben, a V70 R-ben és az XC90-ben használt
ZF egységre, amely pontosabb mint a korábbi, és sebességfüggő
szervo-berendezésének köszönhetően igen jó szolgálatot tesz
parkolásnál.
A motorpaletta egyetlen újdonsága a 2.4T modell
2.435 köbcentiméteres 200 lóerős motorját felváltó 2.521 köbcentis
öthengeres. A kisnyomású turbófeltöltővel felszerelt motor 210
lóerőt ad le 5.000-es percenkénti fordulatszámon, legnagyobb,
320 Nm-es forgatónyomatéka pedig 1.500-as és 4.500-as
percenkénti fordulatszám között folyamatosan rendelkezésre áll.
Az új motor nyomatékos karakterét a feltöltés mellett a szívó- és
kipufogószelepekre egyaránt ható változó szelepvezérlési
rendszernek (CVVT) köszönheti. Ez a motor azért is lényeges a Volvo
számára, mert egyaránt
teljesíti az Euro4 és az amerikai ULEV normák előírásait,
így gyakorlatilag minden piacon sokáig eladhatóak lesznek az ezzel
a motorral felszerelt modellek.
Az új S80-as már a tavasz folyamán megvásárolható lesz, és a Volvo szerint reális esély van rá, hogy a korábbi változat sikeres szereplését folytatva évi 40.000 darab keljen el belőle.