Motor a kerékben: a hibridhajtás jövője?

2003.08.13. 14:28
 
   
   

A GM szakemberei kerékbe épített villanymotorral kísérleteznek, és az eredményt be is mutatták egy átalakított Chevrolet S10 kisteherautó segítségével. A kísérleti jármű hátsó felnijeibe két, egyenként 25 kW-os (kb.34 lóerős) villanymotort építettek, míg az első kerekeket továbbra is benzinmotor hajtja. A tervezők szerint a megoldás egyik legfontosabb előnye a villanymotorok igen magas és gyakorlatilag azonnal jelentkező nyomatéka, magas hatásfoka és az a tény, hogy a kerékagy-motor szükségtelenné teszi a hagyományos négykerék-hajtással járó bonyolult és ezért komoly veszteségeket okozó erőátviteli rendszer kiépítését. Emellett a villanymotorok precízebben szabályozhatók mint a hagyományos hajtásrendszerek, ami például a kipörgés-gátlás eddigieknél sokkal pontosabb kivitelezését is lehetővé teszi. Ezzel a megoldással a GM szakemberei szerint egy négyhengeres motorral felszerelt autó akár jobb menetteljesítményekre is képes lehet mint egy V6-os motorú hagyományos négykerék-hajtású modell, és a villanymotorok nagy nyomatéka ráadásul az autó terepjáró-képességére is jó hatással van.

Elképzelésük igazolására hétfőn egy kis bemutatót is tartottak egy kaliforniai gyorsulási versenypályán, ahol a kísérleti jármű egyebek között egy széria kivitelű Chevrolet Camaróval is kiállt, és győztesen került ki a versenyből. A megoldás persze még messze nem érett a gyártásra: a kerekekbe épített villanymotorok egyelőre 15 kg-os plusz súlyt jelentenek, ami - lévén hogy a futómű rugózatlan tömegét növeli - rontja az autó úttartását, és a hibridhajtáshoz nélkülözhetetlen akkumulátorok is igen nagy helyet foglalnak. A GM fejlesztési igazgatója, Larry Burns úgy nyilatkozott, hogy az új hajtáslánc szériaváltozata 2010 körül készülhet el.