Sportcycle Solo: kentaur három keréken

2004.07.08. 17:09

Egy F3-as versenygép és egy motorkerékpár törvénytelen gyermekének látszik a brit Sportcycle cég Solo nevű járműve. Az ötlet szokatlan, bár már korábban is készültek járművek hasonló recept alapján.

Az eszköz hátsó fele egy első villájától megszabadított motorkerékpár, amelyhez elöl egy egyszemélyes, kétkerekű, versenyautókat idéző nyitott fülke - vagyis inkább olyan koporsó-féleség - csatlakozik. A végeredmény hasonló élményt nyújt mint egy formula-autó, készítői szerint a donor-motorkerékpár teljesítményétől és az áttételezéstől függően akár 290 km/h-s végsebességre is képes, és négy másodpercen belül gyorsulhat 100 km/h sebességre. Az egész szerkentyű hozzávetőleg 380 kg tömegű, viszont felépítéséből adódóan elég hosszú: teljes hossza elérheti a négy métert. Az első futómű nélkül mérve a Solo 1,435 méter széles és 1,112 méter magas, azonban a futómű jócskán túllóg a műanyag karosszérián: az utcára szánt változat nyomtávja 1,88 méter, versenyfutóművel pedig 2,032 méter távolságra vannak egymástól az első kerek középvonalai.

A Solo egyik hatalmas előnye, hogy a bele épített motorkerékpár bármikor kiszerelhető, és viszonylag egyszerűen visszaalakítható eredeti formájába. Az alkotók szerint akár egy hétvége alatt kényelmesen elvégezhető a szét- illetve összeszerelés. A Solo magyar szemmel nézve két alapvető hibával rendelkezik: a motorkerékpár nélkül a szerkezet nettó ára 9950 angol font, azaz kb. 3,7-3,8 millió forint, ami egyáltalán nem kevés bár ennyiért - beleszámítva egy használt speed-motor árát és az áfát - még mindig csak álmodozhatnánk a 250 km/h feletti száguldásról. A másik kellemetlen apróság, hogy egy ilyen járgányra aligha adnák áldásukat a magyar közlekedési hatóságok...