Rablóhalak az autókereskedelemben

2004.08.03. 15:34

Az újautókkal való üzérkedés a 90-es évek elején jött divatba, akkor kaptak rá leleményes ál-kereskedők, hogy gyorsan és korán megrendelték az épp aktuális szupersportautót, majd annak átvételét követően azonnal tovább is adták - természetesen busás haszonnal. Egyes modelleknél persze megbukott ez a taktika, és sokan voltak, akik ráfáztak a drága fenntartású, de végül mégsem eladható sportautó megvásárlására.

Egy nemrég készült tanulmány szerint az üzérkedés továbbra is működik, csak mostanában más típusú járműveken lehet nagyot szakítani. Az ilyen jellegű tevékenységet leginkább segítő szektor a luxus terepjárók osztálya, ahol a gyártók amúgy is folyamatosan a kereslet szintje alatt tartják a kibocsátást. Két slágermodell a Volvo XC90 és a BMW X5, amelyekre több hónapot is kell várni a megrendeléstől számítva. A felmérés szerint, amennyiben a vevőnek bejön az üzér által összerakott modell, akár 1000-1500 fontot is lehet keresni egy-egy ilyen átvétel-átadáson. Ezzel szemben az X3-ason - eleve magas ára, és a turbódízel motor piacra dobáskori hiánya miatt - nem lehet nagyot húzni.

Az újonnan megjelenő legkeresettebb csodák listájának élén azonban gyors a mozgás: míg korábban egy Bentley Continental GT-n akár 20 000 fontot is lehetett keresni egyetlen tulajdonosváltással, mára megelőzte az Aston Martin DB9, és már nem túl jó üzlet Bentley-t vásárolni a gyors meggazdagodás reményében.

Érdekes, hogy nem kell feltétlenül prémium kategóriás autóban gondolkodni, egy jó időben megrendelt 206CC vagy Mini Convertible is hamar megtalálja új gazdáját. A piacra dobás pillanata is nagyban befolyásolja a továbbadhatóságot: a 2003 októberében bemutatott BMW Z4-es nem hódította meg a realitások talaján mozgó csencselőket, ami érthető, hiszen az október hagyományosan inkább a kabriószezon végét jelenti.

Hogy mi lehet a közeljövő nagy dobása? A hírek szerint a BMW és a Mercedes egyaránt első MPV-jén dolgozik, érzésünk szerint bemutatásukkor nagy tolongás várható majd...