Nem kell többé márkaszervizbe mennünk?
Olvasónk hívta fel a figyelmünket: az MTI téves információkat közölt. Ezért az alábbi hírünk helyreigazításra szorul:
Igazából eddig sem volt kötelező visszajárni a dílerhez, ahol vettük az autót, de a tisztázatlan viszonyok miatt jobban tette az autótulajdonos, ha engedett a márkakereskedő nyomásának, és nála végeztette el a kötelező karbantartásokat. Így egy esetleges garanciás ügyben számíthatott némi jóindulatra.
A mai nappal érvénybe lépő EU-s versenypolitikai szabályozás kimondja, hogy független szervizek is végezhetik az autók javítását, karbantartását. Csak azok a műveletek képeznek kivételt, amelyek a gyártó által biztosított garancia feltételei.
Ezzel gyakorlatilag a magyarországi jogalkotással azonos színvonalú rendelkezést hozott az Európai Bizottság. A szándék jó, hiszen a tulajdonosoknak előnyére válna, ha valódi verseny alakulna ki a márkaszervizek és a független javítók között. Viszont az autójavítás konkrét esetében az olajcsere – ami a szervizlátogatások döntő többségének az apropója – feltétele a garanciának. És ezzel azok közé a kivételek közé tartozik, amellyel márkaszervizbe kell menni a jövőben is, ha nem szeretnénk elveszíteni a jótállást.
Végiggondolva a kérdést, kevés olyan javítási és karbantartási munka létezik járműveknél, ami nem köthető valamilyen szinten a garanciához. Ha egy gondos autótulajdonos az éves nagyszervizt független műhely segítségével szeretné elvégeztetni, de nem akarja elveszíteni a jótállást, nem lesz könnyű dolga. Átvizsgáltathatja az autóját az általa választott szervizben, kicseréltetheti például a fékbetéteket, a pollenszűrőt és az ablaktörlőket, de a légszűrővel, olajszűrővel és az olajcserével már jobban teszi, ha a márkaszervizhez fordul, ha a motorra vállalt garanciára igényt tart.
Így a szabályozás jelen formájában nem valószínű, hogy változást hoz. Igaz, hogy a műszaki információkat a gyártóknak könnyen hozzáférhetővé kell tenniük a szerelőműhelyek és alkatrész-kereskedők számára, de a garanciára hivatkozva ugyanúgy rövid pórázon tarthatják az új autók tulajdonosait. Amíg ez meg nem változik, addig nemigen várható változás a monopolhelyzetben tespedő márkaszervizek sokak által kritizált tevékenységének színvonalában.
A rendelet pontos elemzéséből épp az ellenkezője derül ki – Brüsszelben alapos munkát végeztek: elvégeztethetünk ezentúl minden karbantartást márkafüggetlen szervizben is, ha ez a gyári technológia szerint történik, megfelelő időközökben és a gyárival megegyező minőségű anyagokkal. Ha mindez megfelelő dokumentációval történik, köteles a gyártó fenntartani a vállalt garanciát a járműre.
Egyedül a garanciális javításokat, vagyis amelyek költségeit a gyártó vállalja, kell márkaszervizben elvégeztetni – ezekért viszont pénzt nem kérhet.