Kínai autógyár épül Európában
A Great Wall Bulgáriában építi fel első európai üzemét, ahol évi 50 ezer autót szerelhetnek össze. Azon még a szakemberek is vitatkoznak, hogy lesz-e a kontinensen ennyi ember, aki kínai autóért hajlandó lesz ennyit fizetni.
A kínaiak meglehetősen kevés kockázattal vágnak bele a projektbe. Az üzemet mindössze 97 millió euróból építik fel, viszont 1220 főt foglalkoztatnak majd, ami arra utal, hogy viszonylag alacsony gépesítettséggel Kínából érkező kész alkatrészcsomagok összeépítése folyik majd a gyárban. Ráadásul az építési költségek 90%-át egy helyi befektető állja, így a Great Wall nem veszíthet sokat az üzleten: ha nem fogynak az autók, legfeljebb kevesebb építőkészletet szállítanak.
Helyi elemzők szerint arra nemigen számíthat a kínai gyártó, hogy Bulgária eltartaná: az országban tavalyelőtt 57 ezer, tavaly 26 ezer új autót adtak el, viszont virágzik a használtautó-behozatal. A Great Wall persze arra számít, hogy alacsony áraival meggyőzheti a vásárlókat – állítólag jön egy szedán, amely olcsóbb lesz, mint a Dacia Logan – de erre az egyik helyi autókereskedő szerint kicsi az esély. „A bolgároknak sokat számít az autó státusza. Sokkal szívesebben vesznek tíz éves Mercedest, mint új, olcsó kínai autót”- foglalta össze a helyzetet egy Dacia-kereskedő, aki nyilván saját bőrén tapasztalta szavai igazságát.
Mindezek ellenére lényeges előrelépés a kínai autógyár részéről, hogy egy EU-tagországban próbálja megvetni a lábát. Eddig minden kínai autó importcikként érkezett a kontinensre, igaz, az éves szinten alig néhány ezer darabos eladási szint nem is indokolta, hogy beindítsák a helyi gyártást.