Veszélyben az olasz autó
Olaszországban már régóta egyedül a Fiat jelenti a nagysorozatú autógyártást, de úgy látszik, egyre kevésbé. Tavaly például alig 400 ezer autót szereltek össze az országban, kevesebbet, mint amennyi a Nissan angliai üzemében készült ugyanennyi idő alatt.
A jelenség persze nem új: azokat a típusokat, amelyekből nagyobb mennyiséget lehet eladni – a Pandát és az 500-ast – Lengyelországban készítik már évtizedek óta, hisz ott olcsóbb a munkaerő. A nagyobb 500L sem Olaszországban készül, hanem Szerbiában, az egykori Zastava autógyártban, amelyhez a Fiat lényegében gombokért jutott hozzá, és ahol szintén sokkal kevesebbe kerül egy-egy dolgozó foglalkoztatása. Így a Fiat hazai üzemeiben csak drágább modellek gyártása folyik, ahol a magasabb előállítási költség nem tünteti el teljesen a nyereséget.
A probléma az, hogy az Alfa Romeo, a Lancia és Fiat ilyen nagyobb típusai is sokat vesztettek a népszerűségükből az elmúlt néhány évben. A torinói Fémmunkások Szakszervezetének főtitkára, Frederico Bellono szerint olyannyira, hogy lassan a teljes iparág veszélybe kerül Olaszországban. „Ha sikerül az Alfa Romeo és a Maserati eladásait olyan ütemben növelni, ahogy tervezik, akkor nem lesz baj, de ha nem, akkor ugyanúgy végezhetjük, mint Detroit.” A hasonlat ráadásul sánta, hisz Detroitban még mindig folyik a termelés, Torinóban viszont tényleg lehúzhatják a rolót, ha nem jönnek sikeresebb modellek.
A korábbi hírek szerint Sergio Marchionne, a Fiat vezére eddig legalább két alkalommal állította le az Alfa Romeo paletta teljes felújítását, és ez meg is látszik a kínálaton. A legfrissebb modell, a Giulietta is négy éves, a MiTo hat, a 159-es pedig kilenc éve mutatkozott be – a modellek kora pedig az eladásokon is látszik. Most is folyik ugyan legalább két új modell fejlesztése, de hogy ennek mikor lesz kézzel fogható eredménye, azt egyelőre senki nem tudja biztosan a gyáriakon kívül. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a Fiat vezetése most láthatóan az új amerikai márkák – a Chrysler, a Dodge, a Jeep és a Ram – fejlesztésére koncentrál, minden más háttérbe szorul.
A növekedéshez új, érdekes típusokra lenne szükség, amelyeket nem csak Európában, de akár Észak-Amerikában is sikerrel forgalmazhatnának – csak így van rá esély, hogy Olaszországban ne csak a Ferrari és a Lamborghini márkák maradjanak talpon.