Láttuk az Opel új kisautóját

Bemutató: Opel Corsa – 2014., Budapest

2014.09.16. 17:00

Úgy tudtuk, az új Corsára csak két hét múlva, a Párizsi Autószalon ereszti rá az újságírók zsírfoltos mancsait, nyálkás nyomokat hagyó szemgolyóit az Opel, de jött egy meglepetés – hétfő este, az Andrássy út 52. alatti romkocsmában fellibbent a fátyol egy világos-metálkék, ötajtós példányról.

Mint minden Opelnél, a designfőnök itt is az angol Mark Adams volt, s az Oktogon melletti bemutató mellé megkaptuk a csapatából a külső formatervezésért felelő Carsten Aengenheystert is, ő személyesen vitt végig az autón egy előadással kombinált mutogatással, mielőtt kinyitotta a vezetőajtót és beülhettünk.

Azt érdemes tudni, hogy a 2014-es Corsa csak egy rendkívül erős modellfrissítés a régihez képest – a rendkívül erős alatt azt kell érteni, hogy lesz benne jó pár teljesen új, és egészen kiváló motor, egy vadiúj váltó, alaposan áthangolt (de nem átalakított) futómű, más zajcsillapítás, belső tér, extrák. A karosszériaváz, az autó lelke azonban jórészt érintetlen maradt. Ez bizonyosan megkötötte a tervezők kezét.

Azt mindenesetre megtudtuk Carsten Aengenheystertől, hogy a végleges forma kialakulását hosszas, néha komoly súrlódásokig vezető viták előzték meg. Elsősorban a lámpák kialakítása, azok elhelyezésének eldöntése vezetett a legtöbb konfliktushoz, de mint hozzátette, nincs jól működő formatervező műhely viták nélkül.

A szokásos, Adams-i, modern Opel-korszakos design elemeket mind megtaláljuk az Corsán: a szárnyformájú fényszórókat, az oldalsó domborítást, a hátsó karosszériaszélesítést, ami masszívnak, vállasnak mutatja a karosszériát a követő autósok számára. Élőben látva én közelebbinek érzem a formatervet a nagyobb Astrához, mint a kisebb Adamhez, de tény, hogy a Corsa önálló egyéniség, meg lehet majd ismerni a forgalomban.

Mik a trükkök? Például a mélyre tett, gonoszul vigyorgó maszk, amelynek a sarkai kicsit túllógnak a fölöttük levő fényszórók belső csücskein, állítólag ettől szélesebbnek látszik az autó – én nem tudom, hiszen ennek eldöntéséhez látnom kéne egy másik fajtával. A korábbi Corsának mindig is problémája volt a hatalmas első túlnyúlás, ami centivel lemérve biztosan megvan az újnál is, hiszen az architektúra nem változott, de optikailag rendkívül ügyesen elcsalták, az új mindenféle nézetében harmonikus, közel sem olyan buci, mint a most leköszönő.

Megmaradt a „kétpilléres híd” oldalablak-vonal, de a végét megtoldották egy ficakkal, ami csak afféle játékos fogás, de tagadhatatlan utalás az Adamon is használt, ennél markánsabb B oszlop-osztó elemre. Maradjunk hátul: a lámpák ezen az újon már nem ívesen ölelik körbe a karosszériát, hanem sokkal inkább a hátfal síkjához idomulnak, s hogy ez a trükk egy alapvetően gömbölyded karosszérián megvalósulhasson, ezért a hátsó kerekek fölött kialakított domborításokban laknak. Apropó, ez az a megoldás, ami optikailag növeli is a kocsi szélességét. Az öt- és a háromajtós változatok tetővonal-kialakítása egyébként erősen eltér majd egymástól, de mi nézzük csak ezt az ötajtósat, húsz Corsából tizenkilenc úgyis ilyen lesz a magyar utakon, ami nem, azon külföldi rendszám fityeg majd.

Térjünk át a belső térre: vége a fényes, kemény plasztikkorszaknak, az Opel végre rááldozta a pénzt és puha műanyagokat alkalmazott a műszerfal felső részén. Lent, a B oszlop táján, hátul, oldalt persze maradt az olcsó fajtából, de ahogy az ember a kormány mögött ül, alapvetően igényes és kellemes felületek látványa fogadja. Elég nagy és jó formájú az ülés is, a kezelőszervek egyszerűek, de legalább nincsenek túldíszítve – kisautónak épp elég jó.

Műszaki vonalon sokat nem mondhatok az autóról, hiszen statikus volt a bemutató, de a váltót végigkapcsolgattam – igen, olyan, a korábbinál pontosabb cuccnak ígérkezik ebben a szériagyártáshoz közeli példányban is, mint amilyen azokban a teljesen álcázott, már az új motorokkal és váltóval szerelt autókban volt, amiket az év elején volt szerencsém vezetni.

Jut eszembe: már tudom, milyen menni vele, most már láttam is (legyen bármilyen furcsa is e sorrend), igazából egész jó menetpróbát tudnék írni róla... Á, inkább várjuk meg a hivatalos menetpróbát.