Párizs legszebb autója, és amivel lenyomják a BMW-t

2014.10.07. 06:21

Nem a különböző motorváltozatok teljesítményével, még csak nem is fogyasztási adatokkal nyomul a Jaguar új középkategóriás szedánja, az XE, Inkább azzal, hogy az utolsó csavarig új fejlesztés, hazai (=brit) gyártás, és mivel a karosszéria 75 százaléka alumínium, de tömege majdnem pontosan ugyanannyi, mint egy azonos méretű motorral szerelt 3-as BMW-é, vagyis körülbelül 1,5 tonna.

A britek remélik, hogy az XE-vel végre beérik majd a német konkurenseket, ráadásul az imént említett 3-as, a C osztály, vagy az A4 kategóriájában, ahol nagy darabszámra is számíthatnak, feltéve, hogy a 40 ezer euró körüli autók vásárlói felfigyelnek a Jaguar belépőmodelljére. Az XE legolcsóbb verziója éppen ennyibe is fog kerülni, amint az a hétfőn nyilvánosságra hozott árlistáról kiderül.

A Párizsi autószalon egyik nagy durranása minden túlzás nélkül az új brit sportszedán, de ahol most a Jaguar tart, onnan nem is nehéz nagyot nőni. Az Autocar témában írott vezércikke például azt írja, jelenleg évente annyi autót ad el a márka egész világon, mint amennyit a tetszőleges német gyártó csupán Nagy-Britanniában.

A Jaguarnál nem szívesen emlékeznek arra az időre, amikor az X-Type nevű, valójában Ford Mondeo-alapú típussal próbálkoztak, ezért az XE semmiben sem emlékeztet az elődjére, sokkal inkább abba az arculati sémába illik, amelyet a BMW 5-össel egy kategóriába eső, 2008-ban bemutatott XF-fel indítottak el. Tavaly megjelent a csodálatos F-Type nyitott és zárt kétüléses az egyik legszebb tömeggyártásban készülő sportkocsi, efelől semmi kétség. A márka megítélését a pokolból kell visszatornázni, de a párizsi standon mindent elkövettek.

Az XE lapos és baromi alacsony, mint minden rendes Jaguar szedán, légellenállási tényezője a legjobb az övéi közt, viszont nagyon könnyű olyan szögből nézni, hogy feltűnjenek a méretazonos BMW stílusjegyei. Az első fényszórókon oldalról bizony ott a mai F30-as 3-as alakja, ami nem gond, míg csak nekem tűnik fel, de csapás lehet a Jaguarnak, ha a prospektusokat böngésző vásárlójelöltek is kiszúrják. Ennyi pénzért ugyanis eleve egyéniséget várnak el az autósok, pláne ha valamiért nem a szokásos, kézenfekvő modellek közül választanak.

Az összkép határozottan sportos és a belső is az, a vezető viszonylag alacsonyan ül, a tetővonal kicsit kupés, a legkisebb Jaguar jó kiállású autó. Ebben a kategóriában állítólag nem létfontosságú a megfelelő méretű hátsó lábtér. Amikor a Jaguarban magamra állítottam a vezetőülést, hátul behatoltak a térdeim a háttámlába, pedig nem vagyok égimeszelő. A németek konkurensekben ez a szűkösség egy-két generációval ezelőtt volt jellemző.

Az XE hátsókerék-hajtású lesz, de a csomagtér méretével nincs gond, bár a maga 450 literével harminc liter a hátránya a BMW-hez képest, és ugyanekkora a Mercedeshez viszonyítva is. Szóval, akárhogy is nézzük, elöl lesz szép benne az élet. A vezetőt körülvevő világ nem annyira markáns, de legalább valóban összetéveszthetetlenül jaguaros. Finomak a felhasznált anyagok, és a kiállított kocsikban nem kagylósítottak az ülések.

A motorválaszték is tartogat meglepetéseket. Teljesen új fejlesztés a Jaguar négyhengeres common rail turbódízele, 163 lóerővel és 380 newtonméter forgatónyomatékkal. Ez a blokk később a többi Jaguarban és Land Roverben is elérhető lesz, és lesz belőle erősebb, 180 lovas kivitel is, 420 Nm nyomatékkal. A benzines négyhengeresek is turbósak 200, illetve 240 lóerő teljesítménnyel, de nem lenne Jaguar a Jaguar, ha nem tolná bele két mostani szupermotorját is a belépőmodellbe.

A kollégák tavaly az Év Autója díj hagyományos Tannishuis-i tesztmaratonján üvöltve imádtak a V6-os kompresszoros, 340 lóerős és a V8-as, szintén kompresszoros, 500 lóerő körüli motort. Ezekkel bestiális lehet az XE, vagyis, legalább ebben, és egyelőre papíron ott a helye a szimbolikusan fontos német sportszedánok közt. Váltóból kétfélét lehet majd kérni. Az alap a hatfokozatú kéziváltó, ezen kívül még egy nyolcsebességes automát rendelhetünk majd az egyes kivitelekhez.

A Jaguar standjáról nem a közepes szedán, hanem a Project 7 nevű F-Type különkiadás miatt volt pokoli nehéz elszakadni. Az 1995-ben, 56-ban és 57-ben zsinórban Le Mans-i győzelmet hozó D-Type-ok emlékére készül, és igazi hobbiversenyautónak ígérkezik. Nézzék ezt az uszonyszerű föggőleges hátsó szárnyat, szénszálas hátsó légterelőket, a hagyományos british racing green fényezést, és a könnyűfém felnik mögül kikandikáló kerámiafékeket.

Az ülésekben négypontos övek várnak két szerencsést, a motor a cég V8-as, kompresszoros blokkja, ezúttal 575 lóerővel. Mindez egy teljesen alumíniumból készült karosszériában, ami már a kétszáz kilóval nehezebb, mezei F-Type Convertible-ben is garantálta az állandó lúdbőrözést.

A Project 7 élőben egészen kicsinek tűnik, sportfutóműve 10 milliméterrel alacsonyabbra engedi a többi F-Type-nál, de vágtak a szélvédőből is. Beülni sajnos nem lehetett, pedig arra tippelnék, hogy ez volt az egyik példány, amelyet az idei Goodwood Festival of Speeden mutogattak, mégpedig a nagy előd társaságában, menet közben. Bestiális lehet, ahogy ez a kis roadster 3,8 másodperc alatt százra gyorsul, ez a Ferrarik szintje, az pedig már tényleg mellékes, hogy a 300 kilométeres végsebesség is a szupersportautókhoz méltó. A gyűjteménybe illő Project 7 nagyon szép és nem hivalkodó pályaautó, nekem jobban tetszett, mint a szomszédban kiállított Mercedes GT AMG, de erről majd később. Addig itt a videó az Autoexpress menetpróbájáról. 3 perc 24 másodperc munkaszünet következik:

Az oldalról ajánljuk

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

29 perce
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53