Párizs legszebb autója, és amivel lenyomják a BMW-t
Nem a különböző motorváltozatok teljesítményével, még csak nem is fogyasztási adatokkal nyomul a Jaguar új középkategóriás szedánja, az XE, Inkább azzal, hogy az utolsó csavarig új fejlesztés, hazai (=brit) gyártás, és mivel a karosszéria 75 százaléka alumínium, de tömege majdnem pontosan ugyanannyi, mint egy azonos méretű motorral szerelt 3-as BMW-é, vagyis körülbelül 1,5 tonna.

A britek remélik, hogy az XE-vel végre beérik majd a német konkurenseket, ráadásul az imént említett 3-as, a C osztály, vagy az A4 kategóriájában, ahol nagy darabszámra is számíthatnak, feltéve, hogy a 40 ezer euró körüli autók vásárlói felfigyelnek a Jaguar belépőmodelljére. Az XE legolcsóbb verziója éppen ennyibe is fog kerülni, amint az a hétfőn nyilvánosságra hozott árlistáról kiderül.
A Párizsi autószalon egyik nagy durranása minden túlzás nélkül az új brit sportszedán, de ahol most a Jaguar tart, onnan nem is nehéz nagyot nőni. Az Autocar témában írott vezércikke például azt írja, jelenleg évente annyi autót ad el a márka egész világon, mint amennyit a tetszőleges német gyártó csupán Nagy-Britanniában.
A Jaguarnál nem szívesen emlékeznek arra az időre, amikor az X-Type nevű, valójában Ford Mondeo-alapú típussal próbálkoztak, ezért az XE semmiben sem emlékeztet az elődjére, sokkal inkább abba az arculati sémába illik, amelyet a BMW 5-össel egy kategóriába eső, 2008-ban bemutatott XF-fel indítottak el. Tavaly megjelent a csodálatos F-Type nyitott és zárt kétüléses az egyik legszebb tömeggyártásban készülő sportkocsi, efelől semmi kétség. A márka megítélését a pokolból kell visszatornázni, de a párizsi standon mindent elkövettek.
Az XE lapos és baromi alacsony, mint minden rendes Jaguar szedán, légellenállási tényezője a legjobb az övéi közt, viszont nagyon könnyű olyan szögből nézni, hogy feltűnjenek a méretazonos BMW stílusjegyei. Az első fényszórókon oldalról bizony ott a mai F30-as 3-as alakja, ami nem gond, míg csak nekem tűnik fel, de csapás lehet a Jaguarnak, ha a prospektusokat böngésző vásárlójelöltek is kiszúrják. Ennyi pénzért ugyanis eleve egyéniséget várnak el az autósok, pláne ha valamiért nem a szokásos, kézenfekvő modellek közül választanak.
Az összkép határozottan sportos és a belső is az, a vezető viszonylag alacsonyan ül, a tetővonal kicsit kupés, a legkisebb Jaguar jó kiállású autó. Ebben a kategóriában állítólag nem létfontosságú a megfelelő méretű hátsó lábtér. Amikor a Jaguarban magamra állítottam a vezetőülést, hátul behatoltak a térdeim a háttámlába, pedig nem vagyok égimeszelő. A németek konkurensekben ez a szűkösség egy-két generációval ezelőtt volt jellemző.
Az XE hátsókerék-hajtású lesz, de a csomagtér méretével nincs gond, bár a maga 450 literével harminc liter a hátránya a BMW-hez képest, és ugyanekkora a Mercedeshez viszonyítva is. Szóval, akárhogy is nézzük, elöl lesz szép benne az élet. A vezetőt körülvevő világ nem annyira markáns, de legalább valóban összetéveszthetetlenül jaguaros. Finomak a felhasznált anyagok, és a kiállított kocsikban nem kagylósítottak az ülések.
A motorválaszték is tartogat meglepetéseket. Teljesen új fejlesztés a Jaguar négyhengeres common rail turbódízele, 163 lóerővel és 380 newtonméter forgatónyomatékkal. Ez a blokk később a többi Jaguarban és Land Roverben is elérhető lesz, és lesz belőle erősebb, 180 lovas kivitel is, 420 Nm nyomatékkal. A benzines négyhengeresek is turbósak 200, illetve 240 lóerő teljesítménnyel, de nem lenne Jaguar a Jaguar, ha nem tolná bele két mostani szupermotorját is a belépőmodellbe.
A kollégák tavaly az Év Autója díj hagyományos Tannishuis-i tesztmaratonján üvöltve imádtak a V6-os kompresszoros, 340 lóerős és a V8-as, szintén kompresszoros, 500 lóerő körüli motort. Ezekkel bestiális lehet az XE, vagyis, legalább ebben, és egyelőre papíron ott a helye a szimbolikusan fontos német sportszedánok közt. Váltóból kétfélét lehet majd kérni. Az alap a hatfokozatú kéziváltó, ezen kívül még egy nyolcsebességes automát rendelhetünk majd az egyes kivitelekhez.
A Jaguar standjáról nem a közepes szedán, hanem a Project 7 nevű F-Type különkiadás miatt volt pokoli nehéz elszakadni. Az 1995-ben, 56-ban és 57-ben zsinórban Le Mans-i győzelmet hozó D-Type-ok emlékére készül, és igazi hobbiversenyautónak ígérkezik. Nézzék ezt az uszonyszerű föggőleges hátsó szárnyat, szénszálas hátsó légterelőket, a hagyományos british racing green fényezést, és a könnyűfém felnik mögül kikandikáló kerámiafékeket.
Az ülésekben négypontos övek várnak két szerencsést, a motor a cég V8-as, kompresszoros blokkja, ezúttal 575 lóerővel. Mindez egy teljesen alumíniumból készült karosszériában, ami már a kétszáz kilóval nehezebb, mezei F-Type Convertible-ben is garantálta az állandó lúdbőrözést.
A Project 7 élőben egészen kicsinek tűnik, sportfutóműve 10 milliméterrel alacsonyabbra engedi a többi F-Type-nál, de vágtak a szélvédőből is. Beülni sajnos nem lehetett, pedig arra tippelnék, hogy ez volt az egyik példány, amelyet az idei Goodwood Festival of Speeden mutogattak, mégpedig a nagy előd társaságában, menet közben. Bestiális lehet, ahogy ez a kis roadster 3,8 másodperc alatt százra gyorsul, ez a Ferrarik szintje, az pedig már tényleg mellékes, hogy a 300 kilométeres végsebesség is a szupersportautókhoz méltó. A gyűjteménybe illő Project 7 nagyon szép és nem hivalkodó pályaautó, nekem jobban tetszett, mint a szomszédban kiállított Mercedes GT AMG, de erről majd később. Addig itt a videó az Autoexpress menetpróbájáról. 3 perc 24 másodperc munkaszünet következik:

Az oldalról ajánljuk
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
