Motorforradalomra készül a Renault?

2014.12.12. 11:32

A Renault fejlesztői egyszerre mutattak be négy új hajtási megoldást is. Van köztük egész szokványos is, de olyan is, amellyel új divatot teremthetnek a motorfejlesztésben.

A legérdekesebb kétségkívül a kéthengeres, kétütemű dízelmotor, amelyet egyszerre lélegeztet egy turbófeltöltő és egy mechanikus kompresszor. A Renault szerint a szokatlan konstrukcióval a hatásfok növelése a cél, és az eredmények ígéretesek, de még javítani kell a motor teljesítményén. A jelenleg működő, 730 köbcentis prototípusok teljesítménye 48 és 68 lóerő közé, maximális nyomatéka 112 és 145 Nm közé esik. A gyáriak szerint az apró motort elsősorban kisméretű autók hajtására használnák, ha sikerülne gyártásra éretté fejleszteni. A dolog érdekessége, hogy kétütemű motorral nagyjából huszonöt éve nem próbálkozott komolyabban egy autógyártó sem, utoljára a Ford tesztelte az Orbital közvetlen befecskendezéses rendszerét valamikor az 1980-as évek legvégén.

A francia fejlesztők ezen felül egy egész kompakt villanymotort mutattak be – a 88 lóerős, 220 Nm csúcsnyomatékú gép állítólag 10%-kal kisebb, mint amit eddig vásároltak – valamint megmutatták háromhengeres turbómotorjuk benzinnel és autógázzal is használható változatát, és egy furgonokhoz tervezett elektromos segédhajtást, ahol a 165 lóerős ikerturbós dízelmotort egy 48 volton működő önindító-generátor egészíti ki.

Az egyértelműen látszik, hogy a Renault fejlesztései a tisztább és takarékosabb autózás irányába vezetnek, de az is, hogy most már a francia tervezők sem csak villanyautóban gondolkodnak: úgy tűnik, a belsőégésű motor fejlesztését sem hanyagolják el, mivel ha másképp nem is, az elektromos járművek hatótáv-növeléséhez ezekre is szükség lesz a következő évtizedekben, legalább addig, amíg az akkumulátorok árát nem sikerül drasztikusan csökkenteni.