Tamás, a csapatfőnök félresöpör pár drótdarabot az asztalán, és egy időre félrerakja a plakátot, amit éppen csinált. A másik teremből flexelés zaja szűrődik át, be kell csuknunk az ajtót, ha hallani akarjuk egymást. A műhelyben egyébként feltűnően nagy a nyugalom. Egy-egy csipkelődő megjegyzés azért elhangzik, de semmi kapkodás, kiabálás vagy fejvesztett rohanás. A srácok egy része a laptopok előtt ül a prezentációkkal és kötelező tervdokumentációkkal bíbelődve, a többiek az autót bütykölik. Mintha nem is három nap múlva lenne a verseny.

A győri Arrabona Racing Team huszonnégy főből áll, de a sikerességüket figyelembe véve az őszi tagtoborzó után ez biztosan változni fog. Nem is akármilyen sikerekről beszélünk, hiszen tavaly, az első szezonjukban 44 csapatból a 14. helyen végeztek a hazai versenyen. Aztán Oroszországban tizenkét együttest legyőzve szerezték meg az összetett első helyezést. Az Arrabona Racing Team alapvetően két részre bontható.
A menedzsment részleg többek közt biztosítja a megfelelő hátteret, arculatot épít és megszervezi a rendezvényeket. A konstrukciós részleg a tervezésért, a műszaki megoldásokért felel. Ezért a csapat nem csupán járműmérnökökből és gépészekből áll, szükség van közlekedésmérnökre, elektronikai tervezőre, marketingesre, informatikusra, modellezőre, és gazdasági szakot hallgató munkaerőre egyaránt. A tervezők még további kategóriákba sorolhatók, mint például elektronika, futómű, hajtáslánc, fék és kormányzás részleg.

Hőlégfúvó hangja akasztja meg a beszélgetést, az egyik kolléga szénszál erősítésű kompozitból gyárt pótalkatrészt. A vákuumos eljárást saját maguk végzik, hosszas kísérletezés útján jutottak el a megfelelő összetételhez. A végén lassan kell lehűteni az alkatrészt, ezt profi cégek kamrában csinálják. A diákcsapatnak azonban nincs lehetősége ilyesmire, ezért kartondobozba helyezik a munkadarabot, majd az oldalról bedugott hősugárzóval és hőmérőkkel tartják ellenőrzés alatt a lehűlési folyamatot. És a módszer működik. Nem kell mindig bonyolult dolgokra gondolni, a megoldás sokszor egyszerűbb, mint gondolnánk. A burkolatokat Attila tervezi, aki nagy hangsúlyt fektetett az autó kinézetére, hiszen a versenybíráknál jó pont a szép és egységes megjelenés. A tavalyi autójuk olyan rövid idő alatt készült el, hogy ezzel már nem tudtak foglalkozni.

Jól össze kell hangolni a közös munkát, hiszen több karról és évfolyamról valók a csapattagok. Az idősebbek megpróbálják felépíteni az utánpótlást, átadni a tudást és a tapasztalatot. Bárki lehet csapattag, aki nappali tagozatos egyetemista, és kellően elhivatott. A csapat két lány tagja, Anasztázia és Dominika például nemrég csatlakozott. Elmondásuk szerint nem okoz gondot huszonkét férfival együtt dolgozni, hamar megtalálták a feladatukat. A csapat menedzsmentjével foglalkoznak, ám eközben sokat tanulnak a srácoktól. Egyre gyakorlatiasabban gondolkodnak, és ritkábban vesznek el a részletekben.
A szezon változatosan épül fel. Januárban kell jelentkezni a versenyekre, nagy a túljelentkezés. Csak az a csapat juthat be, amelyik helyesen tölt ki egy, a mérnöki munkával kapcsolatos, kreativitást igénylő kérdéssort. Minden csapat elkészíti saját versenynaptárát, összeállítja, mely versenyeken szeretne részt venni. A győriek idén a hazain kívül Csehországban és Olaszországban szerepelnek. A versenyszezon nyár végén lezárul. Szeptemberben a Concept Freeze nevű eseménnyel kezdődik a tervezési és fejlesztési időszak, december végén fejeződik be. Ekkor kezdik legyártani az alkatrészeket, majd összeszerelik az autót. Nyár elején bemutatják az új járművet, és elkezdődik a tesztelés.

Márk, az elektromos ember vágódik be közénk a szakadó esőből. Minden részegységért, amiben elektronika dolgozik, ő a felelős. A szenzorok és a biztonsági berendezések fontos részei az ART02 kódjelű autónak. Ha bármi probléma adódik, a vészkapcsoló megnyomásával le kell állnia az járműnek. Megszűnik a gyújtás, a befecskendezés, és a pedálok beesnek. A pilóták szerepe sem elhanyagolható. Ezt a mérnöki munkán felül plusz feladatként kapja a hat kiválasztott. A versenyszezont megelőzően öt-hat hónapos erőnléti felkészülést végeznek, hiszen egy versenyautó vezetése elég megterhelő. De édes a teher, hiszen ki ne akarna vezetni egy ilyen gépet.
Máté, a főkonstruktőr egy kerékagyat tart a kezében. Rosszul esztergálta ki a beszállító, így a csapágy nem illeszkedik megfelelően. Persze aggodalomra semmi ok, ez még egy régebbi darab, azóta már kierőszakoltak a cégből egy használhatót. A dolgot így sem érti: aki ebből él, miért engedheti meg magának, hogy csak úgy lehagyjon egy rádiuszt? És nem csak ezzel az egy alkatrésszel voltak ilyen gondjaik.

Aztán bemutatja az új autót. A tavalyi ART01-esből megtartották a jó dolgokat. Egyszerű, megbízható és könnyen szerelhető lett az ART02. Fontos, hogy a cockpit kényelmesebb legyen. Az acél csővázas, hátsókerekes járműben egy KTM 500 EXC-ből származó egyhengeres blokk van. A versenyszabályoknak megfelelően a szívórendszer elejére 20 mm-es szűkítőt kellett rakniuk. Áttervezték az egész szívó- és kipufogórendszert. Egy új motorvezérlő program megírása után a gyári 58 lóerőből 50-et sikerült megtartani. A 175 kg-os menetkész tömeg függvényében ez nem is kevés. A maximális forgatónyomaték 43 Nm, mely 3000-es fordulattól a 9500-as tiltásig rendelkezésre áll.
Mi az a Formula Student?
Versenysorozat egyetemistáknak. A résztvevők feladata a jármű tervezésén és megépítésén túl az autó köré felépített teljes üzleti koncepció kidolgozása, prezentálása és a projekt működéséhez szükséges anyagi háttér biztosítása. A világszerte megrendezett eseményekre az autókat úgy kell megtervezni, mintha egy fiktív vállalat sorozatgyártásra szánt terméke lenne. A statikus versenyszámokban a bírák ellenőrzik a csapat műszaki, gazdasági és üzleti felkészültségét. A dinamikus rész pedig négy versenyszámból áll. A Skid Padben nyolcas alakú pályán kell bizonyítani az autó kanyarodási képességeit. AzAutocrosson egy hosszabb, egyeneseket és kanyarokat egyaránt tartalmazó pályán kell menni.
Az Endurance versenyszámban az autó strapabírását ellenőrzik, itt összesen 22 kmt kell megtenni a csapatoknak. A gyorsulási szakaszt pedig egy 75 méteres aszfaltcsíkon teljesítik.
A tavalyi autó tapadási gondjait új futómű tervezésével orvosolták, így Máté szerint „most már nem csak kilinccsel előre tudunk közlekedni”. Mivel a szabályzat nem köti ki, milyen motort kell használni, minden csapat a szerinte legjobb konstrukciót választja. A győriek a kis össztömegre esküsznek, ezért választottak egyhengerest. Mint minden motorsportban, a Formula Studentben is nagyon sokat számít 30 kiló súlytöbblet. Ezért is tervezték át a tavalyi autót, és faragtak le 35 kg-ot. Csak a váz 18,5 kilóval lett könnyebb, míg a merevségét 30%-kal növelték. Jelenleg az autó 65%-a egyedi alkatrész, a többit készen rendelték, némelyiket a tengeren túlról. Próbálnak egyre több egyedi és saját maguk által gyártott elemet használni.

A tesztelések során egyre többet tudnak meg az autó karakteréről. Miután összerakják a gépet, először az alapfunkciókat vizsgálják. A motorindítás és az elektromost berendezések ellenőrzése után kiviszik a pályára, és egyre hosszabb ideig mennek vele. Eleinte öt, tíz perceket, a végső stádiumban pedig tizenöt percig járatják egyhuzamban. Ennél hosszabb tesztre nincs szükség, hiszen a leghosszabb futam is nagyjából ennyi. Jól érzik magukat együtt, sokat tanulnak egymástól. Nehéz elszakadni a műhelytől, de ki-ki a maga módján megpróbál kikapcsolódni. Van, aki futni jár vagy fotóz, van, aki a téli sportok szerelmese. De teljesen sosem feledkeznek meg a közös célokról. Jövőre például egy monocoque (héjelemekből felépülő és önhordó) vázat és egy aero-csomagot szeretnének kifejleszteni.
11. lett a győri csapat
Véget ért az idei Formula Student Hungary a győrgönyűi kikötőben. A 14 ország érkező 43 csapatának közel 1000 versenyzője küzdött meg egymással. A három magyar együttes is mindent megtett, a győriek a 11., a budapestiek a 30., a miskolciak pedig a 43. helyen végeztek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
